Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Pedagogické principy


pedagogické principy obecně

  • nejobecnější požadavky, normy, pravidla vyplývající ze zákonitostí výchovně vzdělávacího procesu a optimalizující výchovně-vzdělávací činnost; výchovně-vzdělávací zásady ovlivňující efektivitu vzdělávací činnosti
  • formulací pedagogických principů se zabýval např. Jan Amos Komenský, Johann Heinrich Pestalozzi, Adolf Diesterweg, Konstantin Dmitrijevič Ušinskij, Herbert Spencer, John Dewey
  • pedagogické principy mají obecnou platnost v oblasti výchovně-vzdělávacího působení na mládež (i dospělé)

pohled na historický vývoj pedagogických principů

  • vznik a vývoj pedagogických principů lze zasadit už do období antiky, postupně se principy dále vyvíjely a vývojem prochází i v současnosti
  • období antiky – Platón, Quintilianus, Aristoteles › soustavnost výchovné práce, aktivnost vychovávaného jedince, přiměřenost obsahu, forem i metod výchovně-vzdělávací činnosti
  • období renesance – Francois Rabelais, Thomasso Campanella › aktivita a samostatnost jedince
  • Vittorino da Feltre, Michal de Mantaigne, Francis Bacon › samostatné poznávání, samostatné posuzování, samostatná tvůrčí činnost
  • Jan Amos Komenský › zakladatel moderního pojetí pedagogických principů, jeho formulace a principy jsou využívány i v současnosti
    • principy názornosti, soustavnosti, uvědomělosti, přiměřenosti a všestrannosti
    • slavné Komenského postuláty – „Nic není v rozumu, co neprošlo dříve smysly“; „Od blízkého k vzdálenému, od jednoduchého ke složitému“
  • novodobá pedagogika › autoři volí z dříve vytvořených principů, protože některé principy mohou izolovaně vést k jednostrannosti výchovy
  • Jean Jacques Rousseau › oslabení momentu systematičnosti
  • Johan Heinrich Pestalozzi › princip soustavnosti, nově princip výchovného vyučování jako požadavek stálého spojování vzdělávání s mravní výchovou jedince; pokračovatelé Johan Friedrich Herbart, Friedrich Fröbel
  • Adolf Diesterweg › princip výchovy ve shodě s přírodou, princip výchovy ve shodě s kulturou, princip samostatnosti
  • Konstantin Dmitrijevič Ušinskij › přiměřenost výchovy, soustavnost, názornost, aktivnost a samostatnost, trvalost, výchovný ráz vyučování, řídící úloha učitele
  • Lev Nikolajevič Tolstoj › princip aktivity a tvořivosti
  • Herbert Spencer › kritizuje odtržení výchovy od základních sociálních funkcí
  • John Dewey › motivace, aktivizace (nebezpečí jednostrannosti)
  • esencialistická koncepce pedagogiky › princip soustavnosti
  • pedagogický reformismus a alternativní pedagogika › přiměřenost výchovy, přiměřenost cílů, obsahu, podmínek i prostředků, princip aktivity, samostatnosti a individuálního přístupu k vychovávanému jedinci
  • existencialistická pedagogika › emotivní prvky ve výchově
  • postmodernismus › pluralitní vidění a chápání skutečnosti

Existuje několik pojetí a dělení pedagogických principů

základní pedagogické principy (Jůva)

  • dle této typologie rozeznáváme celkem devět základních pedagogických principů
  • princip cílevědomosti, princip soustavnosti, princip aktivnosti, princip názornosti, princip uvědomělosti, princip trvalosti, princip přiměřenosti, princip emocionálnosti a princip jednotnosti výchovného působení

Princip cílevědomosti

  • je třeba jasně stanovit konečné i dílčí cíle
  • tyto cíle dostatečně zdůvodnit
  • cíle přiměřeně objasnit a vysvětlit vychovávanému jedinci (skupině)
  • neujasnění vede ke ztrátě pedagogické práce, smyslu a významu této práce
  • pedagog musí vědět, čeho chce ve výchově dosáhnout
  • žáky by pro tuto činnost měl dostatečně motivovat a dodržet pravidla postupu cílů
  • je velmi obtížné v konkrétním výchovně-vzdělávacím procesu rozvíjet skutečně plně a mnohostranně

Princip soustavnosti a systematičnosti

  • veškeré výchovné podněty musí být uspořádány do systému umožňujícího osvojování v logickém pořádku
  • pedagogovo působení i činnost vychovávaného jedince musí být co nejsoustavnější
  • učivo musí tvořit logický systém
  • z této zásady vyplývají požadavky na vytvoření zdůvodněného systému vyučovacích předmětů, výběr a systematizaci učiva, tvorby systematického pracovního režimu pedagogické instituce a dosažení systematického pracovního postupu a jeho návaznosti na jiné předměty

Princip aktivnosti

  • samostatná činnost jedince musí být preferována
  • cílem je aktivizovat poznávací, citové a volní procesy žáka
  • je nutné se opírat o zájem vychovávaného jedince a stimulovat jej vhodnou motivací
  • pedagoga soustavně vede žáka k aplikaci a praktickému využívání získaných vědomostí a dovedností
  • učitel vychází ze žákovy aktivity, přemýšlení, poznávání, činností a zkušeností
  • moderní pedagogika usiluje o rozvoj tvůrčího přístupu jedince ke skutečnosti

Princip názornosti

  • je třeba vycházet ze smyslového nazírání předmětů a jevů skutečnosti a z jejich obrazů
  • opírat se o dosavadní představy a zkušenosti vychovávaného jedince
  • systematicky rozvíjet nazírací a představovací schopnosti
  • zlaté pravidlo vyučování, je nutno vycházet z přímého názoru jedince
  • je třeba postupovat od příkladů k formulaci pravidel a jejich ověření v praxi
  • v praxi se uplatňuje jako nazírání předmětů a jevů v přirozených podmínkách, nazírání trojrozměrných a dvojrozměrných pomůcek, motorická názornost, schématická a symbolická názornost (grafy), sledování filmů a televizních pořadů, názornost pedagogovy mluvy

Princip uvědomělosti

  • učivo se ve vědomí žáka má odrážet ve formě jasných představ přesných pojmů, soudů a úsudků
  • zkoumané jevy musí vychovávaný promýšlet a vystihovat jejich podstatu
  • získané vědomosti pak správně vyjadřovat i jazykově
  • žák má pochopit úlohu získaných vědomostí a dovedností a správně a tvořivě jich v praxi používat
  • vychovávaný jedinec rozumí požadavkům na něj kladených a chápe jejich důležitost
  • pedagog se zaměřuje na vyloučení mechanického osvojování skutečnosti, pouhé memorování

Princip trvalosti

  • jednou osvojené vědomosti, dovednosti a zájmy se musí vychovávanému jedinci stát trvalým majetkem
  • v praxi je často podmiňováno pouze opakováním a procvičováním
  • v první řadě však důsledkem zachování předchozích základních principů (přiměřené pracovní tempo, vhodný výběr učiva a emotivnost výchovné práce, vztah vychovávaného k vychovateli)

Princip přiměřenosti

  • obsah, formy a metody výchovy musí být v souladu s věkovou vyspělostí a dosavadní úrovní jedince (ať už věkovou nebo vzdělanostní)
  • je třeba zachovávat základní pravidla pedagogického postupu:
  • od blízkého k vzdálenému, od známého k neznámému, od konkrétního k abstraktnímu, od snadného a jednoduchého k obtížnějšímu a složitějšímu
  • pedagog musí znát věkové a individuální zvláštnosti vychovávaného jedince – je důležité zjišťovat stav dosavadních vědomostí a dovedností (využití pedagogické diagnostiky)
  • dodržovat individuální a diferencovaný přístup k jedinci a učivo vždy volit přiměřeně náročné

Princip emocionálnosti (radostnosti)

  • pedagog musí u vychovávaného jedince probouzet adekvátní citové prožitky
  • opírat se o tyto prožitky
  • udržovat trvale radostnou tvůrčí atmosféru
  • žáci by měli mít radost, že něco nového poznávají
  • radostná nálada zvyšuje výkon, zlepšuje výsledky práce a snižuje pocit únavy
  • týká se všech činitelů pedagogického procesu (pedagoga i vychovávaného jedince)

Princip jednotnosti (jednoty) výchovného působení

  • jednota v požadavcích i přístupech všech učitelů a vychovatelů
  • jde o spolupráci mezi vychovateli, učiteli a rodiči, organizacemi a institucemi
  • učitel i žák si musí zachovat vzájemnou úctu, respekt a toleranci
  • na základě vzájemných dohod udržovat jistý pedagogický konsenzus

další pedagogické principy (Svobodová, Šmahelová)

  • k výše uvedeným pedagogickým principům se v rozvíjející koncepci připojují ještě princip vědeckosti, princip spojení školy se životem, princip úcty ke každému člověku, princip demokratického vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným a princip opírání se o kladné vlastnosti vychovávaného

Princip vědeckosti

  • v průběhu výchovného procesu musí být všechny informace vědecky podložené
  • nutný respekt náboženských a duchovních tradic jedince - je nutné dodržovat maximální možnou toleranci k jiným názorům

Princip spojení školy se životem

  • nutná tvorba souvislostí mezi výchovným působením a životní realitou
  • spojení teorie s praxí
  • žák musí mít možnost získané poznatky využít v praxi
  • ve výchovném procesu řeší situace, s kterými se setká v reálném životě

Princip úcty ke každému člověku

  • k výchově je nutné přistupovat s úctou a vážností ke každému jedinci bez rozdílu
  • každého jedince je nutno si vážit, pomáhat mu, důvěřovat mu
  • je třeba vést k sebeúctě a sebedůvěře a minimalizovat pocity sebepodceňování

Princip demokratického vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným

  • demokratická interakce mezi vychovatelem a vychovávaným jedincem založená na empatii a vzájemné důvěře
  • podmínkou dobré vztahy a radostná atmosféra
  • učitel a žák jsou ve výchovně-vzdělávacím procesu partnery
  • spolupráce, kooperace, podílení se na rozhodování, zachování pravidel

Princip opírání se o kladné vlastnosti vychovávaného

  • vychovatel by se měl opírat o kladné stránky a pozitivní vlastnosti vychovávaného jedince
  • pedagog musí motivovat vyzvedáváním kladných vlastností
  • negativní stránky vychovávaného musí vychovávající citlivě potlačovat

pedagogické principy alternativního školství

  • alternativní a inovativní školy uplatňují alternativní pedagogické principy, které vychází z koncepce alternativního školství

Princip svobody

  • žák má mít ve škole co největší svobodu ve svém jednání a chování
  • tato svoboda však má být vymezena pravidla, na jejichž tvorbě se žáci podílí

Princip činnosti a tvořivé aktivity

  • žáci se mají co nejtvořivěji a nejaktivněji podílet na výchovně-vzdělávacím procesu
  • tvořivost a aktivita jedince je možná pouze za předpokladu dobré motivace a přesvědčení žáků o učinnosti a uplatnitelnosti v reálném životě

Uplatňování a konkrétní využívání pedagogických principů

  • uplatnění nalézají pedagogické principy ve výchovně-vzdělávacím procesu
  • koncipování a plánování výchovně-vzdělávacího procesu › využití principů cílevědomosti, systematičnosti, aktivnosti, uvědomělosti, trvalosti, přiměřenosti
  • organizační, materiální a personální zabezpečení výchovně-vzdělávacího procesu › dobrý pedagog vždy spojuje výchovu s potřebami života, využití principů uvědomělosti, spojení školy se životem
  • samotný výchovně-vzdělávací proces
  • nástroje objektivního posouzení výchovně-vzdělávacího procesu
  • při posuzování a hodnocení si klademe otázku nakolik je daná činnost cílevědomá, nakolik si pedagogové i vychovávaní uvědomují cíle, využití principů cílevědomosti, uvědomělosti, soustavnosti a systematičnosti, přiměřenosti
  • otázky směřující k těmto kategoriím by si měl pravidelně klást každý pedagog, učitel, vychovatel, ředitel, inspektor
otevrit odpovednik

Otázky

  • Co jsou to pedagogické principy?
  • Do jaké doby můžeme zasadit vznik pedagogických principů?
  • Zakladatelem moderního pojetí pedagogických principů byl?
  • Jaké typy pedagogický principů rozeznáváme?
  • Jaké pedagogické principy připojují autorky Šmahelová a Svobodová k základním pedagogickým principům?

Literatura

  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997.
  • JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https: // is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.