Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Problémy a specifika pedagogiky


  • současná pedagogika je nucena přihlížet na mnohá specifika pedagogiky, ať už starší či nová a jsou před ní staveny větší či menší problémy
  • týká se prostředí školy → výzkumné poznatky ze školní etnografie (popis a vysvětlování prostředí)

Specifika pedagogiky

specifika a problémy pedagogiky se projevují v přístupu k jednotlivým druhům výchovy z hlediska věku odlišně:

předškolní výchova a vzdělávání

  • uvedení dětí raného věku do prostředí školního typu
  • převládá názor, že předškolní výchova je jen hraní si s dětmi
  • cílem je připravit dítě pro život ve společnosti, rozvíjet dítě a vzdělávat je
  • dva modely mateřských škol
    • školský model (řazení dětí dle věku)
    • rodinný model (řazení nezávisí na věku, rodinný typ)

primární a sekundární nižší výchova a vzdělávání

  • primární vzdělávání – prvních pět let povinné školní docházky (1.-5.ročník ZŠ)
  • sekundární nižší vzdělávání – čtyři roky povinné školní docházky navazující na primární vzdělávání (6.-9.ročník ZŠ)
  • základní vzdělávání – devět let povinné školní docházky
  • vyučování předmětů na obecné úrovni
  • problematika kvality škol – úroveň vesnice X město
  • problematika velikosti tříd – většinou větší třídy, menší třídy však nesporné výhody
  • problematika efektivity učení – ovlivněna rozdělováním žáků do skupin (různorodé, stejnorodé), organizací výuky

sekundární vyšší výchova a vzdělávání

střední školy (nepovinné, ale bez absolvování nemožnost vyššího uplatnění) – dělení na 1.–4. ročník středních škol nebo vyšší stupeň reálných gymnázií = kvinta – oktáva)

problémem kvalita a kvantita středních školy (v závislosti na dalším studiu na VŠ) a tím i možnost uplatnění

problémem i střední školy soukromého typu – chybí často motivace, školné, hodnocení

terciární výchova a vzdělávání

  • dva typy
    • první stupeň (bakalářské, magisterské studijní programy a VOŠ)
    • druhý stupeň (doktorské studijní programy)
  • problematikou poměr počtu zájemců vůči kapacitám vysokých škol
  • uplatnění u všech oborů není rovnoměrné

výchova a vzdělávání dospělých (andragogika a gerontagogika)

  • poměrně nízký zájem dospělých o vzdělávání (oproti EU)
  • ekonomicky náročné, využívanější možnost rekvalifikačních kurzů
  • vzdělávání dospělých (celoživotní vzdělávání) uskutečňováno s vidinou lepších platových podmínek
  • zájem zejména o studium jazyků a rozšiřování kvalifikace v oboru
  • neopomínána ani možnost vzdělávání seniorů (univerzita třetího věku)

uplatnění na trhu práce

  • míra nezaměstnanosti v ČR stabilní, bez větších poklesů
  • některé obory populárnější, jiné méně → projevuje se nabídkou pracovních míst
  • společenské obory populární, technické obory menší uplatnění

Problémy pedagogiky (v jednotlivých pedagogických oblastech)

terminologie pedagogiky

  • nepřesná a nejednotná, jinak chápána věřejností, oborníky a ve světě
  • veřejnost – pedagogika souborem návodů a postupů používaných učitelem při vyučování
  • odborníci – dělení na část teoretickou a praktickou, věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou
  • problém i v pojetí pedagogiky jako pojmu v různých zemích
  • zahraničí
    • Německo (autonomní monodisciplinární vědní obor orientovaný k filosofii)
    • Francie (sociální věda a multidisciplinární obor)
    • Anglie, USA (ve smyslu multidisciplinárních oborů pokrývajících edukaci)
  • často také chybí literatura nebo není sjednocena

autorita

  • moc uplatňovaná v souladu s hodnotami ovládaných za využití přijatelné a schválené formy
  • respekt pozitivně či negativně ovlivňující výchovu
  • pokud pedagogům schází vede k rozkladu skupiny a neúčinnosti výchovy

emoce

  • psychický stav pramenící ze subjektivního prožívání vztahu k něčemu a někomu
  • citová vazba mezi učitelem a žáky klíčová
  • nepřeceňovat, ani nepodceňovat roli emocionality ve výchovně-vzdělávacím procesu

pozornost

  • psychický proces, soustředěnost duševní činnosti člověka po určitou dobu na určitý objekt, jev nebo činnost
  • schopnost udržet si pozornost žáků
  • pozitivně tuto schopnost ovlivňuje autorita, motivace a zajímavost výkladu

funkční gramotnost

  • vybavenost člověka pro realizaci různých aktivit potřebných pro život v současnosti
  • lidé, kteří neumějí číst a psát jsou označováni za negramotné
  • problémem zejména rozvojových zemí, u nás negramotnost 1–3 %
  • důležité zkoumat příčiny vedoucí k funkční negramotnosti – dva faktory
    • pedagogické faktory – obsah školního vzdělávání není plně zaměřen na osvojování činností uplatnitelných v praktickém životě
    • socioekonomické a sociokulturní faktory – u lidí z určitých sociálních vrstev významně vyšší výskyt funkční negramotnosti (sociálně patologické rodiny, některé etnické skupiny, současná vizuální kultura a pasivní konzumace)

multikulturní výchova

  • transdisciplinární oblast spojující přístupy pedagogiky, kulturní antropologie, interkulturní psychologie, sociologie
  • proces jehož prostřednictvím si jednotlivci mají utvářet dispozice k pozitivnímu vnímání a hodnocení kulturních systémů odlišných od jejich vlastní kultury
  • konkrétní vzdělávací program zabezpečující žákům z etnických, rasových, náboženských minorit učební prostředí a vzdělávací obsahy přizpůsobené specifickým jazykovým, kulturním potřebám žáků
  • problémem je, zda u takovýchto skupin uplatňovat programy stejné jako pro žáky české nebo zda vytvářet pro tyto žáky programy speciální a specifické
  • problémem také samotné uplatňování edukačních konstruktů multikulturní výchovy v edukační realitě → výzkumně prozatím nepostiženo
  • tři výzkumné problémy této oblasti:
    • v jakém věku dětí a z jakých zdrojů vznikají negativní postoje vůči příslušníkům jiných ras nebo etnik
    • jaké jsou současné postoje mladých lidí k imigrantům
    • jaký je vliv školního kurikula jako jednoho ze zdrojů kulturních předsudků
  • vždy klást důraz na potlačování rasistických a xenofóbních projevů vůči žákům jiných ras a etnik

spolupráce rodiny a školy

  • rodina a škola musí spolu komunikovat a kooperovat, oblast teorie partnerství rodiny a školy
  • rodina i škola vzdělávají a vychovávají – základní výchovně-vzdělávací instituce
  • realita však často odlišná
  • škola často pojímána jako nutnost a rodiče se školou odmítají komunikovat → negativní pro dítě
  • opakem angažovanost rodičů pro školu → pozitivní vliv na dítě
  • vztahy mezi školami a rodiči spíše stagnují než by byly zintenzivňovány

alternativní a inovativní školy

  • nutnost teoreticky oddělit pojmy alternativní a inovativní škola
  • rozhodujícím kritériem pro posouzení o jakou školu se jedná je odlišnost od standardu převládajícího ve vzdělávacím systému
  • alternativní škola – vzdělávací instituce vyznačující se nějakou pedagogickou specifičností, na rozdíl od standardní, běžné školy
    • alternativní přístupy pochází většinou ze zahraničí a jejich využití je velmi přínosné ve výchovně-vzdělávacím procesu
  • inovativní škola – škola, která přešla od spontánních dílčích inovací k podstatným systémovým změnám v cílech, metodách a organizaci vyučování
    • inovativních škol v ČR velmi málo, jsou prakticky součástí alternativního školství
  • pedagogická teorie studuje alternativní školství z hlediska historie:
    • alternativních škol a přístupů (navazuje zejména na reformní školství a nejznámější školy jsou waldorfská, montessoriovská, freinetovská, jenská, daltonská a winnetská)
    • moderních typů alternativních škol (otevřená škola, zdravá škola, magnetová škola, škola bez ročníků, angažované, autentické, prožitkové, aktivní učení)
  • rozdíly mezi státními a soukromými školami (většina alternativních škol jsou školy soukromé)
  • problém – jak efektivně financovat soukromý sektor v oblasti vzdělávání a výchovy

evropská dimenze ve vzdělávání

  • princip prostupující vzdělávacími systémem, podporující chápání širších evropských souvislostí a perspektiv vzdělávání
  • úkol zavádět do školním kurikulu témata umožňující žákům a studentům osvojovat si vědomosti o jiných evropských národech a etnicích
  • programy týkající se vzájemné výměny studentů (TEMPUS, SOCRATES)
  • často však výchova „k evropanství“ bývá na základních školách plně opomenuta
  • zařazovat do souvislosti s „výchovou k lásce k vlasti“
  • pedagogický výzkum evropské dimenze odhaluje problémy a nové úkoly:
    • změna myšlení mladých lidí ve směru k evropanství
    • osvojení si pozitivních a tolerantních postojů k příslušníkům jiných národů a etnik
    • projevení pozitivního vlivu tohoto typu vzdělávání na eliminaci předsudků mezi příslušníky jednotlivých národů a etnik
  • oblast není dostatečně zpracována
  • problém – předsudky při přijímání studentů z jiných zemí (rasismus, xenofobie, snižování možností našich studentů na přijetí na VŠ)

kázeňské problémy na základních školách (zejména šikana)

  • poměrně velký problém se kterým se setkávají učitelé na většině ZŠ
  • existuje několik typologizací kázeňských problémů (CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy):
    • vandalismus
    • násilné jednání vůči žákům (šikana)
    • násilné chování vůči učitelům
    • jednání a chování žáka pod vlivem alkoholu
    • jednání a chování žáka pod vlivem drog
    • kouření - pozdní příchody a chození za školu
    • podvádění při testech
  • jednotlivé problémy ještě děleny do dvou oblastí – lehčího a těžšího charakteru
  • na školách převažují problémy lehčího charakteru (vyrušování, absence domácích úkolů, pozdní příchody do školy)
  • z problémů těžšího charakteru se na školách nejčastěji vyskytuje násilné jednání vůči žákům (šikana) – fyzické nebo psychické týrání žáků
  • důležité odhalení projevů a řešení
  • nutno dodržovat základní pravidla přístupu, odhalování a řešení kázeňských problémů
  • problematikou šikany se u nás zabývá Bendl, Kolář, Říčan ad.

environmentální výchova

  • budování pozitivního vztahu k přírodě, který je základem šetrného a předvídavého chování a jednání
  • děti musí být vedeni k co nejšetrnějšímu chování k přírodě a jednání ve smyslu nutnosti nepoškozovat přírodu
  • výchova a vzdělávání jak ve škole, tak v pomáhajících institucích (např. Lipka), ale klíčové postupně budovat ekologicky šetrné myšlení a jednání u rodičů dětí
  • problém – nevhodná medializace ekologické a environmentální problematiky, převažují názory značně diskutabilní
otevrit odpovednik

Otázky

  • Jaké dva typy mateřských škol máme?
  • Co to znamená „primární vzdělávání“, pro jaký věk dětí je určeno?
  • Definujte, co je to „alternativní škola“.
  • Jmenujte alespoň tři alternativní školy.
  • Jmenujte programy, které se zabývají vzájemnou výměnou studentů.

Literatura

  • CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.
  • HORKÁ, H. Výchova k 21. století. Brno: Paido, 2000.
  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https: // is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
  • PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha : Portál, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.