Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Systémové pojetí pedagogiky


Typologie systémového pojetí pedagogické vědy – Průcha

  • několik druhů dělení dle těchto hledisek:
  • z hlediska účelovosti
    • pedagogika jako normativní teorie
    • pedagogika jako explorativní a explanační teorie
  • z hlediska předmětu
    • pedagogika jako teorie výchovy
    • pedagogika jako teorie edukační reality
  • z hlediska postavení mezi vědami
    • pedagogika jako věda filozofující
    • pedagogika jako věda sociální

komplexní pojetí výchovy

  • respektuje její mnohostrannou úplnost, pojímá výchovu a vzdělávání v dimenzi celoživotní i celospolečenské
  • výchovu dětí a mládeže spojuje s výchovou dospělých, řadíme sem výchovu veřejnou, rodinnou, sebevýchovu i sebevzdělávání, celoživotní charakter výchovy
  • výchova je záležitostí každého člověka, výchovných činitelů, společnosti
  • bez uplatňování komplexního a systémového pojetí výchovy nelze výchovně-vzdělávací soustavu realizovat
  • soustava komplexního pojetí výchovy má dva základní znaky:
    • prvním znakem je celistvý, vědecky podložený zřetel k harmonickému rozvíjení osobnosti, sociálních vztahů i společnosti (včetně jejich přírodního prostředí)
      • komplexní přístup ke skutečnosti vyžaduje nejen všestranné poznání, je návodem k jednání skutečně kultivujícímu
    • druhým znakem je orientace na hlavní hybné články vývoje daného celku v zájmu optimalizace výchovy
  • teoretickým základem je obecná teorie systémů
  • pojem soustava
    • centrem pozornosti vědy jako celku je výzkum struktury, funkce a vývoje celistvých komplexů reality
    • soustavou rozumíme jakýkoli komplex vzájemně se ovlivňujících elementů
    • systémový přístup využívá všeho, co věda neshromáždila a shromažďuje
    • za soustavu pokládáme obecně jakýkoliv účelově definovaný komplex element (komponent, prvků, částí, činitelů, jevů) spjatých vzájemnými vztahy v prostoru a čase
  • hlavní funkcí výchovně vzdělávací soustavy je rozvoj subjektu, svobodné harmonické rozvíjení dětí, mládeže i dospělých

jednotlivé systémy – Blížkovský

  • soustavu tvoří dva základní elementy – objekt (předměty, zákonitosti = O) a subjekt (lidé = S)
    • zákonité vztahy typu O – O, tj. vztahy mezi dvěma objekty
      • v biosféře, abiosféře, fyzikální, chemické zákonitosti bez vlivu člověka
    • zákonité vztahy typu S – O, tj. vztahy mezi subjekty a objekty věcné povahy
      • vztahy lidé – příroda, lidé – materiální výsledky jejich aktivity
    • zákonité vztahy typu S – S, tj. vztahy mezi dvěma subjekty
      • společenské vztahy lidé – lidé (mezilidské vztahy)
  • vzdělávání postrádá konkretizaci nové hodnotové orientace na tvořivost, humanitu, racionalitu, demokracii a další všelidské hodnoty
  • školní výchova je příliš oddělována i izolována od kultivace životního prostředí a celkového funkcionálního vnějšího i vnitřního utváření osobností a skupin
  • rozmanitá podoba redukce a jednostranné pojetí cílů a obsahu výchovy
  • harmonické rozvíjení osobnosti se zužuje na jeho jednotlivé stránky, složky a části (přeceňuje nebo podceňuje se ta či ona dimenze výchovy)
  • výchovu nelze omezovat na vnější působení na lidi (má mimořádné možnosti sebevzdělávání, sebevýcviku, sebevýchovy i tvůrčí seberealizace)
  • celospolečenská povaha výchovy bývá omezována resortně, institucionálně i organizačně
  • celoživotní povaha výchovy bývá zužována na výchovu dorůstajících generací, dětí a mládeže
  • vzdělávání dospělých se podceňuje, je však součástí výchovně-vzdělávacího procesu (agogika, andragogika, gerontagogika)
  • celodenní dimenzi výchovy brzdí podceňování výchovy mimo vyučování, nekvalitní vedení zájmových aktivit a organizací, nedostatečná kultivace činnosti lidí v jejich volném čase
  • jednotlivé postuláty výchovy nabývají svůj konečný smysl teprve podle své polohy a úlohy ve výchovné soustavě, jejich pedagogická funkce se mění v závislosti na místě i čase, v kterém daný prvek vystupuje v celkovém výchovně-vzdělávacím procesu
  • vývojové fáze systémového pojetí výchovy
    • objevování systémových elementů a dílčích vztahů výchovy
    • modelování celistvých struktur a obrazů výchovy, objevování zákonitostí vývoje výchovně-vzdělávacího systému
  • překážka širšího uplatňování i výraznějšího poznávacího přínosu přístupu v pedagogických výzkumech › nedostatečná teoretická příprava
  • modelování
    • vedoucí metoda systémového přístupu ke skutečnosti, poskytuje možnost vyzkoušet praktick
    • dobrý model není jen cestou k hlubšímu poznání, ale i spolehlivým mostem mezi vědou a praxí
  • podstatou výchovy kultivace osobnosti člověka, jejího světa, cílevědomé utváření uvědomělého, aktivního a tvůrčího vztahu člověka ke světu

dělení modelu výchovy do pěti sfér:

  • sféra reality lidského světa zahrnuje
    • abiosféra
    • biosféra
    • antroposféra (životní prostředí člověka)
  • harmonický rozvoj člověka možný uvnitř komplexních subjektově-objektových vztahů
  • mnohostranné, poznávací i hodnotící vztahy představují zdroj cílů, prostředků a podmínek výchovy
  • sféra širšího sociálního prostředí
  • určitá aglomerace, region, národ, stát, větší společenství, klima, způsob života ad.
  • sféra užšího sociálního prostředí a utváření určitých lidí
  • utváří individuální i skupinové lidské zvláštnosti, hlavním polem socializace osobnosti personalizace společnosti
  • v každé situaci nelze rozlišit formativní vlivy neutrální, disfunkční (negativní) a eufunkční (kultivujcí)
  • sféra výchovně-vzdělávací soustavy
  • výchovně-vzdělávací soustavu členíme prostorově, časově i podle hledisek pedagogických
  • procesuální hledisko:
    • výchovně-vzdělávací stupně – gradace vzdělávání, typy škol a vzdělávání dle věku
    • výchovně-vzdělávací cykly a situace – cyklus školního roku, porovnání situace ve třídě na začátku a na konci školního roku
    • výchovně-vzdělávací akty – pochvala student a její účinnost nebo neúčinnost
  • sféra elementů a dílčích relací výchovy
  • jednotlivé či neúplné prvky výchovy a jejich vztahy
  • subjekt výchovy – uvědomělý tvůrce, nositel a realizátor výchovných záměrů
  • objekt výchovy – adresát, příjemce i interpret a spolutvůrce ve výchovném procesu
  • podmínky výchovy – dány úrovní života a životního prostředí vychovávaných, tím co již bylo výchovou dosaženo, tím co tvoří východisko dalších pedagogických snah
    • vnější podmínky – úroveň životního prostředí, sociální a přírodní okolnosti, vliv prostředí
    • vnitřní podmínky – úroveň vychovávaných jednotlivců i skupin, vlastnosti, zkušenosti
  • cíl výchovy – objevené a vědomě zvolené pedagogické možnosti, čeho má být dosaženo, cíle poskytují výchovně vzdělávací výsledky
  • výchovné prostředky – každá vnitřní i vnější podmínka využitelná k dosažení vytýčených cílů

nesystémové pojetí výchovy – Blížkovský, Svobodová, Šmahelová

  • jednostranné pojetí výchovy, tři druhy:
  • dvoupólový model
    • dialog mezi pedagogem a vychovávaným jedincem, vztahy mezi partnery ve výchově jádrem pedagogické problematiky
  • třípólový model
    • vztah mezi učitelem, žákem a učivem = didaktický trojúhelník
  • čtyřpólový model
    • relativně úplný, ale statický a uzavřený; vztahy mezi učitelem, žákem, učivem a okolnímu světu

funkce výchovy

  • plný rozvoj lidské osobnosti, rozvíjet všechny ve všem všestranně – Jůva
  • příprava k sociálním rolím
    • nejtypičtější sociální role – občan, pracovník, ochránce a tvůrce životního prostředí, partner a rodič, účastník kulturního života, uživatel hodnot, uživatel volného času, účastník dopravy
    • rozvoj základních kvalit osobnosti
    • subjektivní kvality, které se ve výchovném procesu rozvíjejí
    • dvoustránkovitost výchovy – vzdělávání a výchova v užším slova smyslu
    • rozvíjíme vědomosti, schopnosti, návyky, postoje ke skutečnosti, zájmy a potřeby, chování
    • rozvoj v kulturních oblastech
    • plný rozvoj jedince znamená orientovat ho v oblastech kultury
    • výchova světonázorová; jazyková, vědecká a ekologická; technická, ekonomická a pracovní; mravní, právní, politická; estetická; tělesná
  • pohyb proměnných cílů, prostředků a podmínek výchovy je současně i jejich vzájemným koloběhem
  • podstata úsilí o výchovně-vzdělávací soustavu (VVS) › znovuobnovování a optimalizace vztahů objektů a subjektů výchovy a vztahů podmínek, cílů a prostředků výchovy
  • optimalizace výchovně-vzdělávacího procesu předpokládá uvědomělou součinnost pedagogické teorie i praxe
  • pojetí výchovy směřuje k poznání a optimalizace výchovně-vzdělávací činnosti
  • význam metodologický › vymezuje povahu i specifičnost pedagogického myšlení a jednání a pedagogického přístupu ke skutečnosti
  • specifičnost pedagogického myšlení a jednání je v komplexní odpovědnosti za rozvíjení člověka
  • v popředí zájmu pedagoga stojí vztahy mezi subjekty a objekty, proměny v procesu výchovy člověka i sociálních skupin
otevrit odpovednik

Otázky

  • Vysvětlete pojem soustava.
  • Z jakých hledisek se rozděluje typologie systémového pojetí pedagogické vědy (celkem 3 hlediska)?
  • Jakou funkci má výchova?
  • Kdo je subjektem a kdo objektem výchovy?
  • Definujte pojem výchova.

Literatura

  • Blížkovský, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992.
  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https: // is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.