Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Základní pedagogické kategorie


edukace

  • výchova – v širším slova smyslu (výchova + vzdělávání), nejednoznačný termín → zahrnuje v sobě jak výchovu v užším slova smyslu, tak i vzdělávání
  • věda zabývající se výchovou a vzděláváním
  • záměrné, cílevědomé a systematické působení na rozvoj jedince, jeho schopností, vědomostí, dovedností, hodnot, morálních a mravních kvalit osobnosti
  • permanentní proces probíhající od narození jednice až do jeho smrti
  • determinovaný mnoha faktory, z nichž základní jsou dědičnost, prostředí
  • historicky, sociokulturně podmíněná – determinována ideály společnosti, ekonomickou situací státu
  • vždy konkrétní povahy – v určité společnosti, pro určitou společnost, na úrovni této společnosti
  • směr od heteroedukace (výchova druhým jedincem – dětství) k autoedukaci („sebevýchově“)
  • velmi vhodné co nejdřive efektivně propojit oba procesy
  • pluralita – iniciátorů, cílů, obsahů, forem, metod, prostředků aj. – integrace např. -prostřednictvím národního kurikula => diferenciační a integrační procesy
  • mnohostranně orientovaná – plný rozvoj osobnosti, proces rozvíjející všechny složky osobnosti v co největší harmonii
  • mnohostranně orientovaná edukace by měla:
    • připravit na sociální role (občan, pracovník, partner, uživatel volného času, rodič, řidič, ochránce život. prostředí, tvůrce a uživatel hodnot aj.)
    • rozvíjet fyzické i duševní, psychické kvality jedince – vědomosti, dovednosti, návyky, schopnosti, postoje, potřeby, zájmy
    • rozvíjet v jednotlivých oblastech kultury (věda, filozofie, technika, umění, ekonomika, právo, politika, sport, morálka, zdraví aj.) – vždy některá složka/y převažuje, je dominantnější a další jsou doplňující
  • univerzální proces – edukace určena všem jedincům, zdravým, postiženým i nadaným
  • Intencionální edukace (výchova) = přímá – bezprostřední výchovně-vzdělávací působení pedagoga
  • Funkcionální edukace (výchova) = nepřímá – např. prostřednictvím vhodně pedagogicky adaptovaného prostředí

výchova

  • v užším slova smyslu
  • proces směřující primárně k rozvoji jedincových postojů (obecné, specifické, hodnotící kritéria, pochopení procesu hodnocení aj.) potřeb, zájmů, chování
  • výsledek: charakter, sociální chování
  • realizována může být ve škole, mimo školu i v rodině
  • výchovné složky (tradiční pojetí → nové pojetí):
    • výchova světonázorová → náboženská, filozofická
    • rozumová → jazyková, vědecká, ekologická
    • pracovní → technická, ekonomická, pracovní
    • mravní → mravní, právní, politická, multikulturní
    • estetická → kulturní, umělecká
    • tělesná → zdravotní, pohybová
    • další → dopravní aj.
  • rozlišujeme výchovu přímou a nepřímou

vzdělávání

  • proces směřující primárně k rozvoji jedincových:
    • vědomostí (představy, pojmy, názvy)
    • dovedností, návyků (motorické, intelektuální)
    • schopností (motorické, intelektuální)
  • proces, který vede k učení
  • vzdělávacími výsledky jsou (primárně, ale nejen) vzdělanost, vzdělání, kvalifikace atd.
  • klíčové pojmy, které se lze zařadit k tomuto tématu:
  • vzdělání
    • prostřednictvím vzdělávacích procesů osvojené vědomosti, dovednosti, postoje, hodnoty a normy
    • úrovně, stupně, druhy vzdělání – rozlišujeme vzdělání základní, střední a vysokoškolské
    • může být teoretické nebo praktické
  • vzdělanost
    • dosažená vzdělanost populace – podíl osob v zemi s určitou úrovní vzdělání
    • sociologicky: vzdělanostní struktura obyvatelstva
    • důležitým kritériem kvalita vzdělání poskytovaného školami
  • vzdělavatelnost
    • schopnost jedince se vzdělávat
    • potenciál jedince dosáhnout takové úrovně vědomostí, dovedností a návyků, která je v dané společnosti považována za vzdělání
    • ovlivněno biologickými faktory (genetická zátěž, poškození organismu, nemoc aj.), psychologickými faktory (úroveň kognitivních schopností, motivace, autoregulace aj.), pedagogickými faktory (kvalita edukačního působení) a sociálními // sociokulturními faktory (kvalita sociálního prostředí, socioekonomické zázemí, dostupnost vzdělávacích příležitostí aj.)
  • učení – psychický proces, který v jednotě tělesných a duševních předpokladů, je rozhodujícím faktorem v adaptaci člověka na jeho přírodní a společenské prostředí

Základní pedagogická terminologie (ŠVEC, S., 2002, s. 18)

stránky rozvoje jedince druhy učení (se) oblasti, domény edukace
edukační procesy cíle a výsledky edukace úrovně edukace možnosti a hranice edukace
intelektový rozvoj kognitivní učení (se) vzdělávání vzdělání vzdělanost vzdělavatelnost
citový a volní rozvoj sociální učení (se) vychovávání vychování vychovanost vychovatelnost
senzorický a motorický rozvoj percepčně-motorické učení (se) „vycvičování“ „vycvičení“ „vycvičenost“ „vycvičitelnost“

edukační cíl

  • starší označení: výchovný cíl, cíl výchovy
  • základní pedagogická kategorie
  • ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích rysů jedince, které lze získat edukací, určuje směr edukačního působení
  • z cílů vyplývají prostředky a také metody, formy, obsah atd.
  • problematikou výchovných cílů se zabývá pedagogická teleologie
  • druhy cílů: individuální – sociální, obecné – specifické, materiální/informativní – formální/ formativní, adaptační – anticipační, teoretické – praktické, autonomní – heteronomní
  • důležité členění cílů dle dokumentu UNESCO „Učení je skryté bohatství“ z něhož vychází cíle RVP ZV

edukační činitelé

  • osoby nebo prostředky, které se účastní edukačního procesu
  • starší označení výchovní činitelé
  • dělení činitelů výchovy:
    • pedagog (rodič, učitel, vychovatel, mistr odborného výcviku, ředitel školy, poradce aj.),
    • jedinec, který je ve středu výchovně-vzdělávacího procesu (dítě, žák, účastník, zaměstnanec)
    • edukační prostředky / výchovné prostředky (individuální, skupinové, hromadné aj. vyučování, působení pedagogicky adaptovaného prostředí, masmédia, práce, hra, umění, sport, skupina – kolektiv aj.)
  • účinnost edukačního procesu závisí na všech třech činitelích, u nichž jsou dány konkrétní předpoklady // podmínky:
    • u žáka jsou důležité jeho fyzické a psychické předpoklady, jeho aktivita atd.,
    • u pedagoga jeho klíčové jeho charakterové vlastnosti, hodnotová orientace, všeobecné–odborné–pedagogicko-psychologické vzdělání, zkušenosti, návyky, dovednosti (komunikační, organizátorské, rétorické), rysy osobnosti (tvořivost, optimismus, takt, klid, spravedlivost, zaujetí, láska k dětem, zásadovost, morálnost atd.),
    • u prostředků je důležitá jejich vhodnost a míra, jejich vzájemné doplňování se a podporování se

edukační prostředky

  • metody nebo formy nebo konkrétní materiální prostředky
  • starší označení výchovné prostředky
  • existuje několik dělení prostředků
  • výchovné prostředky:
    • vyučování: individuální, skupinové, hromadné aj.
    • působení pedagogicky adaptovaného prostředí
    • masmédia
    • práce
    • hra
    • umění
    • sport
    • skupina kolektiv
  • edukační prostředky materiální X nemateriální
  • jejich působení může být intencionální X neintencionální
  • do prostředků patří (BLÍŽKOVSKÝ, B., 1992):
    • edukační činitelé (ve smyslu lidé, instituce, organizační formy), obsahy (obsah výuky, programy), metody a prostředky v tradičním slova smyslu, edukační prostředí (materiální, nemateriální)

edukační formy

  • struktura, způsob existence, vnější uspořádání jevů a procesů výchovy
  • starší označení formy výchovně-vzdělávací práce, formy výchovy
  • dělení forem výchovy – heteroedukace a autoedukace:
  1. školní edukace
  • školní výchova – výchova realizovaná ve škole
    • vyučování – dle státního a školního kurikula,
    • mimovyučovací školní aktivity,
    • vliv školního prostředí
  • institucionální edukace, specializovaná a profesionalizovaná instituce, úloha systematizační a integrační
  1. mimoškolní edukace
  • mimoškolní výchova – výchova realizovaná mimo školu
  • síť společenských, kulturních organizací, masmédia
  • funkce: poradenská, agitační, edukační, aj.
  1. rodinná edukace
  • rodinná výchova – jednoznačnost, realizovaná v rodině rodiči
  • rodina vychovává své členy veřejným míněním, obsahem rodinného života
  • prostor pro vlasteneckou výchovu, estetickou, kulturní, tělesnou a sportovní, rozvoj morálních kvalit, pracovních návyků aj.
  • dělení rodiny na úplnou a neúplnou; základní a rozšířenou; funkční, konsolidovanou, disharmonickou a nefunkční
  1. autoedukace
  • sebevýchova – zahrnuje sebevýchovu v užším slova smyslu (formování postojů a zájmů) a sebevzdělávání

pedagogické metody

  • způsob, jakým je dosahováno určitého cíle
  • výchovné a vzdělávací metody, ale i metody empirického výzkumu, většinou kvalitně rozvinuty a exaktní
  • v pedagogice hovoříme o následujících třech typech metod:
    1. metody výchovné – splnění cílů jednotlivých výchovných složek a tvorba postojů, potřeb a zájmů vzdělávané osobnosti
    2. metody vyučovací – pedagog rozvíjí vědomosti a pěstuje dovednosti a návyky žáků
    3. metody vědeckovýzkumné – slouží k obohacování pedagogiky novými poznatky
  • dělení metod na:
    • metody přímého výchovného působení (vysvětlování, hodnocení)
    • metody nepřímého výchovného působení (vliv učitele, příklad)
  • dělení pedagogických metod I.:
    1. podle fáze pedagogického procesu:
    • a) motivační
    • b) expoziční
    • c) fixační
    • d) diagnostické
    1. podle zdroje poznání:
    • a) slovní
    • b) přímé zkušenosti
    1. podle postupu pedagogické práce:
    • a) srovnávací
    • b) analytické a syntetické
    • c) induktivní a deduktivní
    • d) genetické a dogmatické
  • dělení pedagogických metod II.:
    1. základní metody:
    • a) rozumové (popisování X zdůvodňování)
    • b) emoční (vyvolání citů X tlumení citů)
    • c) návykové a dovednostní (vytvářecí X přetvářecí X potlačovací)
    1. komplexní metody:
    • a) ovlivňování osobnosti (autoritou)
    • b) ovlivňování společenstvím (kolektivem)
    • c) ovlivňování životním procesem (režimem)
    1. odražené metody:
    • a) parciální (slovesné X hudební X výtvarné X pohybové)
    • b) kombinované (rozhlasové X divadelní X filmové X televizní)

pedagogické principy

  • nejobecnější požadavky, normy, pravidla, která vyplývají ze zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu a optimalizují výchovně-vzdělávací činnost
  • jeden z nejvýznamnějších atributů systému výchovy
  • těsně souvisí s výchovnými cíly i s procesem plnění těchto cílů
  • možné pojetí – pedagogický princip = pedagogická zásada (zásada se stává principem až po jejím opětovném prověření praxí)
  • základní rozdělení pedagogických principů:
    • princip cílevědomosti
    • princip soustavnosti
    • princip aktivnosti
    • princip názornosti
    • princip uvědomělosti
    • princip trvalosti
    • princip přiměřenosti
    • princip emocionálnosti
    • princip všestrannosti
  • rozvíjející pedagogické principy:
    • princip spojení školy se životem
    • princip úcty ke každému člověku
    • princip demokratického vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným
    • princip jednoty výchovného působení
    • princip vědeckosti
    • princip individuálnosti
    • princip zpětné vazby
    • princip spojení teorie s praxí
  • v alternativní výchově uplatňovány dva základní principy:
    • princip svobody určené pravidly
    • princip činnosti a tvořivé aktivity
otevrit odpovednik

Otázky

  • Vyjmenujte alespoň pět pedagogických kategorií.
  • Jaké jsou všechny složky výchovy.
  • Popište edukační činitele.
  • Co jsou to výchovné prostředky?
  • Objasněte pojem vzdělání a vzdělávání.

Literatura

  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https://is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
  • STOJAN, M. Základní pedagogické kategorie. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
  • ŠVEC, Š. et al. Jazyk vied o výchove. Bratislava: Filosofická fakulta UK, 2002.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.