Základní pedagogické kategorie
- pedagogické kategorie rozeznáváme tyto:
- výchova – v širším slova smyslu (výchova + vzdělávání), nejednoznačný termín → zahrnuje v sobě jak výchovu v užším slova smyslu, tak i vzdělávání
- věda zabývající se výchovou a vzděláváním
- záměrné, cílevědomé a systematické působení na rozvoj jedince, jeho schopností, vědomostí, dovedností, hodnot, morálních a mravních kvalit osobnosti
- permanentní proces probíhající od narození jednice až do jeho smrti
- determinovaný mnoha faktory, z nichž základní jsou dědičnost, prostředí
- historicky, sociokulturně podmíněná – determinována ideály společnosti, ekonomickou situací státu
- vždy konkrétní povahy – v určité společnosti, pro určitou společnost, na úrovni této společnosti
- směr od heteroedukace (výchova druhým jedincem – dětství) k autoedukaci („sebevýchově“)
- velmi vhodné co nejdřive efektivně propojit oba procesy
- pluralita – iniciátorů, cílů, obsahů, forem, metod, prostředků aj. – integrace např. -prostřednictvím národního kurikula => diferenciační a integrační procesy
- mnohostranně orientovaná – plný rozvoj osobnosti, proces rozvíjející všechny složky osobnosti v co největší harmonii
- mnohostranně orientovaná edukace by měla:
- připravit na sociální role (občan, pracovník, partner, uživatel volného času, rodič, řidič, ochránce život. prostředí, tvůrce a uživatel hodnot aj.)
- rozvíjet fyzické i duševní, psychické kvality jedince – vědomosti, dovednosti, návyky, schopnosti, postoje, potřeby, zájmy
- rozvíjet v jednotlivých oblastech kultury (věda, filozofie, technika, umění, ekonomika, právo, politika, sport, morálka, zdraví aj.) – vždy některá složka/y převažuje, je dominantnější a další jsou doplňující
- univerzální proces – edukace určena všem jedincům, zdravým, postiženým i nadaným
- Intencionální edukace (výchova) = přímá – bezprostřední výchovně-vzdělávací působení pedagoga
- Funkcionální edukace (výchova) = nepřímá – např. prostřednictvím vhodně pedagogicky adaptovaného prostředí
- v užším slova smyslu
- proces směřující primárně k rozvoji jedincových postojů (obecné, specifické, hodnotící kritéria, pochopení procesu hodnocení aj.) potřeb, zájmů, chování
- výsledek: charakter, sociální chování
- realizována může být ve škole, mimo školu i v rodině
- výchovné složky (tradiční pojetí → nové pojetí):
- výchova světonázorová → náboženská, filozofická
- rozumová → jazyková, vědecká, ekologická
- pracovní → technická, ekonomická, pracovní
- mravní → mravní, právní, politická, multikulturní
- estetická → kulturní, umělecká
- tělesná → zdravotní, pohybová
- další → dopravní aj.
- rozlišujeme výchovu přímou a nepřímou
- proces směřující primárně k rozvoji jedincových:
- vědomostí (představy, pojmy, názvy)
- dovedností, návyků (motorické, intelektuální)
- schopností (motorické, intelektuální)
- proces, který vede k učení
- vzdělávacími výsledky jsou (primárně, ale nejen) vzdělanost, vzdělání, kvalifikace atd.
- klíčové pojmy, které se lze zařadit k tomuto tématu:
- vzdělání
- prostřednictvím vzdělávacích procesů osvojené vědomosti, dovednosti, postoje, hodnoty a normy
- úrovně, stupně, druhy vzdělání – rozlišujeme vzdělání základní, střední a vysokoškolské
- může být teoretické nebo praktické
- vzdělanost
- dosažená vzdělanost populace – podíl osob v zemi s určitou úrovní vzdělání
- sociologicky: vzdělanostní struktura obyvatelstva
- důležitým kritériem kvalita vzdělání poskytovaného školami
- vzdělavatelnost
- schopnost jedince se vzdělávat
- potenciál jedince dosáhnout takové úrovně vědomostí, dovedností a návyků, která je v dané společnosti považována za vzdělání
- ovlivněno biologickými faktory (genetická zátěž, poškození organismu, nemoc aj.), psychologickými faktory (úroveň kognitivních schopností, motivace, autoregulace aj.), pedagogickými faktory (kvalita edukačního působení) a sociálními // sociokulturními faktory (kvalita sociálního prostředí, socioekonomické zázemí, dostupnost vzdělávacích příležitostí aj.)
- učení – psychický proces, který v jednotě tělesných a duševních předpokladů, je rozhodujícím faktorem v adaptaci člověka na jeho přírodní a společenské prostředí
Základní pedagogická terminologie (ŠVEC, S., 2002, s. 18)
stránky rozvoje jedince |
druhy učení (se) |
oblasti, domény edukace |
edukační procesy |
cíle a výsledky edukace |
úrovně edukace |
možnosti a hranice edukace |
intelektový rozvoj |
kognitivní učení (se) |
vzdělávání |
vzdělání |
vzdělanost |
vzdělavatelnost |
citový a volní rozvoj |
sociální učení (se) |
vychovávání |
vychování |
vychovanost |
vychovatelnost |
senzorický a motorický rozvoj |
percepčně-motorické učení (se) |
„vycvičování“ |
„vycvičení“ |
„vycvičenost“ |
„vycvičitelnost“ |
- starší označení: výchovný cíl, cíl výchovy
- základní pedagogická kategorie
- ucelená představa (ideál) předpokládaných a žádoucích rysů jedince, které lze získat edukací, určuje směr edukačního působení
- z cílů vyplývají prostředky a také metody, formy, obsah atd.
- problematikou výchovných cílů se zabývá pedagogická teleologie
- druhy cílů: individuální – sociální, obecné – specifické, materiální/informativní – formální/ formativní, adaptační – anticipační, teoretické – praktické, autonomní – heteronomní
- důležité členění cílů dle dokumentu UNESCO „Učení je skryté bohatství“ z něhož vychází cíle RVP ZV
- osoby nebo prostředky, které se účastní edukačního procesu
- starší označení výchovní činitelé
- dělení činitelů výchovy:
- pedagog (rodič, učitel, vychovatel, mistr odborného výcviku, ředitel školy, poradce aj.),
- jedinec, který je ve středu výchovně-vzdělávacího procesu (dítě, žák, účastník, zaměstnanec)
- edukační prostředky / výchovné prostředky (individuální, skupinové, hromadné aj. vyučování, působení pedagogicky adaptovaného prostředí, masmédia, práce, hra, umění, sport, skupina – kolektiv aj.)
- účinnost edukačního procesu závisí na všech třech činitelích, u nichž jsou dány konkrétní předpoklady // podmínky:
- u žáka jsou důležité jeho fyzické a psychické předpoklady, jeho aktivita atd.,
- u pedagoga jeho klíčové jeho charakterové vlastnosti, hodnotová orientace, všeobecné–odborné–pedagogicko-psychologické vzdělání, zkušenosti, návyky, dovednosti (komunikační, organizátorské, rétorické), rysy osobnosti (tvořivost, optimismus, takt, klid, spravedlivost, zaujetí, láska k dětem, zásadovost, morálnost atd.),
- u prostředků je důležitá jejich vhodnost a míra, jejich vzájemné doplňování se a podporování se
- metody nebo formy nebo konkrétní materiální prostředky
- starší označení výchovné prostředky
- existuje několik dělení prostředků
- výchovné prostředky:
- vyučování: individuální, skupinové, hromadné aj.
- působení pedagogicky adaptovaného prostředí
- masmédia
- práce
- hra
- umění
- sport
- skupina kolektiv
- edukační prostředky materiální X nemateriální
- jejich působení může být intencionální X neintencionální
- do prostředků patří (BLÍŽKOVSKÝ, B., 1992):
- edukační činitelé (ve smyslu lidé, instituce, organizační formy), obsahy (obsah výuky, programy), metody a prostředky v tradičním slova smyslu, edukační prostředí (materiální, nemateriální)
- struktura, způsob existence, vnější uspořádání jevů a procesů výchovy
- starší označení formy výchovně-vzdělávací práce, formy výchovy
- dělení forem výchovy – heteroedukace a autoedukace:
- školní edukace
- školní výchova – výchova realizovaná ve škole
- vyučování – dle státního a školního kurikula,
- mimovyučovací školní aktivity,
- vliv školního prostředí
- institucionální edukace, specializovaná a profesionalizovaná instituce, úloha systematizační a integrační
- mimoškolní edukace
- mimoškolní výchova – výchova realizovaná mimo školu
- síť společenských, kulturních organizací, masmédia
- funkce: poradenská, agitační, edukační, aj.
- rodinná edukace
- rodinná výchova – jednoznačnost, realizovaná v rodině rodiči
- rodina vychovává své členy veřejným míněním, obsahem rodinného života
- prostor pro vlasteneckou výchovu, estetickou, kulturní, tělesnou a sportovní, rozvoj morálních kvalit, pracovních návyků aj.
- dělení rodiny na úplnou a neúplnou; základní a rozšířenou; funkční, konsolidovanou, disharmonickou a nefunkční
- autoedukace
- sebevýchova – zahrnuje sebevýchovu v užším slova smyslu (formování postojů a zájmů) a sebevzdělávání
- způsob, jakým je dosahováno určitého cíle
- výchovné a vzdělávací metody, ale i metody empirického výzkumu, většinou kvalitně rozvinuty a exaktní
- v pedagogice hovoříme o následujících třech typech metod:
- metody výchovné – splnění cílů jednotlivých výchovných složek a tvorba postojů, potřeb a zájmů vzdělávané osobnosti
- metody vyučovací – pedagog rozvíjí vědomosti a pěstuje dovednosti a návyky žáků
- metody vědeckovýzkumné – slouží k obohacování pedagogiky novými poznatky
- dělení metod na:
- metody přímého výchovného působení (vysvětlování, hodnocení)
- metody nepřímého výchovného působení (vliv učitele, příklad)
- dělení pedagogických metod I.:
- podle fáze pedagogického procesu:
- a) motivační
- b) expoziční
- c) fixační
- d) diagnostické
- podle zdroje poznání:
- a) slovní
- b) přímé zkušenosti
- podle postupu pedagogické práce:
- a) srovnávací
- b) analytické a syntetické
- c) induktivní a deduktivní
- d) genetické a dogmatické
- dělení pedagogických metod II.:
- základní metody:
- a) rozumové (popisování X zdůvodňování)
- b) emoční (vyvolání citů X tlumení citů)
- c) návykové a dovednostní (vytvářecí X přetvářecí X potlačovací)
- komplexní metody:
- a) ovlivňování osobnosti (autoritou)
- b) ovlivňování společenstvím (kolektivem)
- c) ovlivňování životním procesem (režimem)
- odražené metody:
- a) parciální (slovesné X hudební X výtvarné X pohybové)
- b) kombinované (rozhlasové X divadelní X filmové X televizní)
- nejobecnější požadavky, normy, pravidla, která vyplývají ze zákonitostí výchovně-vzdělávacího procesu a optimalizují výchovně-vzdělávací činnost
- jeden z nejvýznamnějších atributů systému výchovy
- těsně souvisí s výchovnými cíly i s procesem plnění těchto cílů
- možné pojetí – pedagogický princip = pedagogická zásada (zásada se stává principem až po jejím opětovném prověření praxí)
- základní rozdělení pedagogických principů:
- princip cílevědomosti
- princip soustavnosti
- princip aktivnosti
- princip názornosti
- princip uvědomělosti
- princip trvalosti
- princip přiměřenosti
- princip emocionálnosti
- princip všestrannosti
- rozvíjející pedagogické principy:
- princip spojení školy se životem
- princip úcty ke každému člověku
- princip demokratického vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným
- princip jednoty výchovného působení
- princip vědeckosti
- princip individuálnosti
- princip zpětné vazby
- princip spojení teorie s praxí
- v alternativní výchově uplatňovány dva základní principy:
- princip svobody určené pravidly
- princip činnosti a tvořivé aktivity
Otázky
- Vyjmenujte alespoň pět pedagogických kategorií.
- Jaké jsou všechny složky výchovy.
- Popište edukační činitele.
- Co jsou to výchovné prostředky?
- Objasněte pojem vzdělání a vzdělávání.
Literatura
- JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
- JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001.
- POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https://is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
- STOJAN, M. Základní pedagogické kategorie. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
- SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
- ŠVEC, Š. et al. Jazyk vied o výchove. Bratislava: Filosofická fakulta UK, 2002.