Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Podmínky výchovy


  • výchova = subjekto-subjektový proces, pedagog – žák (není pasivní), má v sobě sebeutvářecí prvek
  • podmínky výchovy jsou determinanty procesu výchovy, vedení, kultivace i utváření lidí
  • podmínky výchovy jsou nesčetné, mimořádně diferencované i vzájemně propojené
  • chceme-li jednotlivce plně rozvíjet, musíme jej také dostatečně dobře znát, je nutné znát aktivity jedince a životní prostředí v němž žije
  • mezi podmínky výchovy jsou často řazeny i osobnosti, které se na výchově podílejí, dále věci a předmětné okolnosti
  • podmínky výchovy jsou charakterizovány celkovou dosaženou úrovní života a životního prostředí vychovávaných i vychovatelů
  • podmínky výchovy jsou dány tím, co existuje, včetně zjevných i skrytých možností
  • teoreticky spadá pod tento pojem celá mimovýchovná realita a z výchovy vše, kromě jejích cílů a prostředků
  • podmínky výchovy jsou východiskem, a do jisté míry i výsledkem výchovy
  • je třeba rozlišovat mezi následujícími pojmy:
    • okolí – souhrn všech vnějších podmínek přírodních i sociálních bez ohledu na to, zda jsou pro člověka zdrojem vývojových podnětů nebo nejsou
    • prostředí – omezujeme jen na okolní jevy, které mají pro určitého člověka nějakou subjektivní hodnotu účinkující jako podnět na něž nevědomě i vědomě reaguje
  • orientace na podstatné podmínky výchovy směřuje k objevování základních příčin pedagogických úspěchů i neúspěchů
  • je třeba rozlišovat příčiny hlavní od příčin vedlejších
  • vědeckým zjišťováním podmínek výchovy se zabývá pedagogická diagnostika
  • za použití diagnostických metod (ústní a písemné zkoušky, rozbor učební činnosti, analýza výkonu, test, rozhovor) dospívá k pedagogické diagnóze žáka
  • taxonomie podmínek výchovy je předpokladem taxonomie výchovných cílů a prostředků
  • Dělení podmínek výchovy:
    • vnější podmínky
    • vnitřní podmínky
  • vnější podmínky výchovy tvoří sociální i přírodní okolnosti, za nichž výchova probíhá, vliv existujícího životního prostředí na vychovávané
  • osobnosti, dosažená úroveň života, životní prostředí vychovatelů i vychovávaných, formativní vlivy sociálního a přírodního prostředí
  • podmínkami výchovy jsou čas, velikost školy a její vybavení, pravidla spojená s klimatem školy, kurikulum, učebny, jejich materiální vybavení, pomůcky, hřiště, dílny, laboratoře, knihovna, jídelna, učivo, řízení výchovného procesu, třída žáků chápaná jako sociální skupina, vyučujíc
  • faktory politické, ekonomické, vědecké, kulturní, duchovní, zdravotní i demografické
  • životní prostředí člověka je částí reality, se kterou jsou lidé v praktické duchovní interakci
  • prostředí kultivuje člověka tím více, čím uvědoměleji a aktivněji člověk kultivuje své životní prostředí
  • přehled nejdůležitějších faktorových polí životního prostředí člověka:
    1. sféra vztahů „lidé-příroda“ – člověk i prostředí se musí vyvíjet ve vzájemní interakci a nesmí se vzájemně poškozovat
    • 1.1 vztahy „lidé-abiosféra“ – interakce člověka s neživou přírodou
    • 1.2 vztahy „lidé-biosféra“ – interakce člověka se živou přírodou
    1. sféra vztahů „lidé-výsledky lidské aktivity“ – má formativní těžiště v uspokojování i kultivování lidských materiálních i duchovních potřeb
    2. sféra vztahů „lidé-lidé“ – zahrnuje faktory sociální a osobnostní, je formativně nejvýznamnější složkou životního prostředí člověka
    • 3.1 „lidé-širší sociální prostředí“ – světová populace, společenství kontinentů
    • 3.2 „lidé-užší sociální prostředí“ – vrstevníci, známí, studijní skupiny
    • 3.3 osobnostní faktory – interakce dvou lidí a vztahy člověka k sobě samému
  • výchovné prostředí – stimuluje zdravý a plný rozvoj člověka; je možné i potřebné využívat je výchovně; nejedná se jen o upravené byty, ale zejména o žádoucí hodnoty, sociální vztahy
  • vnější podmínky výchovy dále třídíme na:
    • přírodní a společenské
    • objektivní a subjektivní
    • věcné a osobní
    • materiální a duchovní
    • obecné a konkrétní
  • pedagogický zřetel k obecným cílům a kulturním potřebám by nebyl nic platný, kdybychom jej nedokázali aktuálně a regionálně konkretizovat, kdybychom zanedbávali kultivaci vztahů žáků k prostředí, jejich bydlišti, škole a životu
  • účinná výchova žádoucích vztahů člověka ke skutečnosti musí postupovat od blízkého ke vzdálenému (pedagogický princip J.A.Komenského)
  • složky novodobého životního prostředí
    • rodina
    • skupina
    • hromadné sdělovací prostředky
  • vnitřní podmínky výchovy tvoří komplexně pojatá dosažená úroveň vychovávaných jednotlivců i skupin
  • vnitřní podmínky výchovy určitých edukantů tvoří:
    • fyzické (tělesné) a psychické (duševní) předpoklady jedince (vrozené, získané vlastnosti žádoucí i nežádoucí)
    • veškeré výchovně vzdělávací výsledky
    • výsledky jejich dosavadního pedagogicky nezáměrného utváření
  • jsou dány vlohami a dispozicemi člověka
  • vnější podmínky, dané dosaženou úrovní vývoje životního prostředí, a vnitřní podmínky, dané dosaženou úrovní vývoje vychovávaných, se vzájemně složitě ovlivňují a podmiňují
  • pro pochopení chování člověka je nutné poznat vnější i vnitřní podmínky života
  • obecně rozlišujeme podmínky:
    • eufunkční – pozitivní formativní vlivy i účinky životního prostředí i životních zkušeností vychovávaných
    • neutrální – formativní účinky s vlivem ryze neutrálním
    • disfunkční – představují všechny formativní účinky, které jsou převážně rušiví, negativní
  • další členění podmínek výchovy (HORÁK, KOLÁŘ In SVOBODOVÁ, ŠMAHELOVÁ):
  • podmínky biologické povahy
    • týkají se vychovávaného jedince a vnitřní struktury a stavu jeho osobnosti, řadíme sem:
    • vnitřní podmínky (dědičné faktory, zdravotní stav, biorytmus)
    • vnější vlivy přírodního prostředí a jeho zpětný vliv na člověka
    • předpoklady vývoje jedince dané dědičností
    • biologická struktura jedince
    • biologické mikro a makro prostředí
    • zdravotní stav
    • hygienické podmínky života
    • způsob uspokojování základních životních potřeb
  • podmínky psychické povahy
    • označují úroveň psychických procesů a vlastností vychovávaného, patří sem:
    • konkrétní stav a úroveň žáků (učitel ho zná a stává se podmínkou)
    • úroveň poznávacích procesů a kvalita dosavadního poznání
    • vlohy, schopnosti, nadání, talent, temperament
    • emocionalita, emoční inteligence
    • volní a charakterové vlastnosti
    • potřeby, motivace, aspirace, zájmy
  • podmínky sociální povahy
    • zabývají se užším i širším společenským prostředím, které vychovávaného jedince obklopuje (mikro a makro prostředí), zařazujeme sem:
    • konkrétní uspořádání společnosti po stránce politické, ekonomické, kulturní a právní
    • převládající hodnoty, které řídí chování lidí
    • sociální struktura společnosti
    • převládající životní styl a tradice
    • sociální skupiny ovlivňující vychovávaného
  • pedagogická teorie a praxe by se měla více podílet nejen na poznávání, ale i na přetváření podmínek současné výchovy
  • výchovu charakterizuje mnohem více snaha o překonávání dosažené úrovně života než přizpůsobování se stávajícím poměrům
  • výchova sama je nenahraditelnou podmínkou života člověka
  • humanizace podmínek výchovy
    • rozlišovat celou škálu podmínek výchovy od relativně snadno změnitelných
    • neopomínat ani podmínky obtížněji a těžce změnitelné
    • stabilní životní a výchovné podmínky (nedokážeme uspokojivě ovlivňovat) › aktivní životní pozice lidí vůči podmínkám jejich života není ovšem ani zda bez nadějí
  • jedna ze základních příčin nízké účinnosti výchovy je nedostatečné poznávání, využívání a přetváření současných podmínek výchovy
  • pedagogická diagnostika – zjišťování, identifikování a hodnocení úrovně rozvoje žáka (žáků) jako výsledku výchovného a vzdělávacího působení; při diagnostikování se zjišťuje, jaký je žák v daném momentu (etapě) výchovy a vzdělávání a zda jeho vlastnosti (stav rozvoje) jsou v souladu s očekáváním (s cíli a záměry výchovy a vzdělávání)
  • utvářejí-li člověka jeho aktivity, zkušenosti i sociálně přírodní okolnosti, třeba dávat lidskou podobu celému lidskému životu i světu
otevrit odpovednik

Otázky

  • Co je to výchova?
  • Co řadíme mezi podmínky výchovy?
  • Co tvoří vnitřní podmínky výchovy určitých edukantů?
  • Jak dělíme podmínky výchovy?
  • Jak dále třídíme vnější podmínky výchovy?

Literatura

  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992.
  • ČÁP, J., MAREŠ. J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
  • HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004.
  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https://is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl. 1.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.