Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Pojetí výchovy a její hlavní rysy


  • rozdílná pojetí pedagogiky rozdílnými autory, velmi složité orientovat se v nich

Typologie pojetí pedagogické vědy (Průcha)

  1. Z hlediska účelovosti
  • pedagogika jako normativní teorie
  • pedagogika jako explorativní a explanační teorie
  1. Z hlediska předmětu
  • pedagogika jako teorie výchovy
  • pedagogika jako teorie edukační reality
  1. Z hlediska postavení mezi vědami
  • pedagogika jako věda filozofující
  • pedagogika jako věda sociální
  • pedagogická teorie nedospěla k jednotnému, přesně definovanému chápání svých ústředních pojmů

Pojetí z hlediska názorových skupin autorů (Svobodová, Šmahelová)

  • autoři akcentující roli pedagoga nebo společnosti (Lindner, Kádner)
  • autoři akcentující osobnost žáka ve výchově (Rousseau, Montessori, Key, Steiner)
  • autoři hledající těžiště v interakci pedagoga a vychovávaného (humanistická, moderní, současná pedagogika)

Jednostranný pohled na výchovu (Blížkovský)

  • varuje před jednostranností výchovy
  • pedeutocentrický model – vše podřízeno vůli vychovatele
  • pedocentrický model – vše podřízeno vychovávanému
  • teleocentrický model – přeceňuje roli výchovného cíle
  • technocetrický model – preferuje výchovné prostředky, metody, postupy
  • funkcionální model – zahrnuje do výchovy neznámé vlivy zprostředkované vnitřními i vnějšími podmínkami života

Další pojetí výchovy (Horák, Kolář)

  • intuitivní pojetí – zobecnění individuálních a skupinových zkušeností vychovatele i vychovávaného
  • výchova jako předmět vědy – výchova jako předmět pedagogiky
  • výchova jako konkrétní společenská činnost – slouží k ovlivňování chování, jednání jednotlivce a dosažení změn ve společnosti
  • výchova jako zvláštní druh socializace – záměrné formování osobnosti člověka na rozdíl od nezáměrných vlivů
  • výchova jako adaptace na stávající podmínky a anticipace toho co bude – přizpůsobení se aktuálnímu stavu a předvídán // předcházení dalšímu vývoji

Základní pojmy pedagogiky

  • výchova vzdělávání se v české pedagogické teorii používají souběžně
  • výchova – činnost, která ve společnosti zajišťuje předávání „duchovního majetku“ z generace na generaci; je hlavní složkou procesu socializace (= lidský jedinec se v průběhu života zespolečenšťuje); záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách osobnosti
    • výchova intencionální (přímá) – bezprostřední působení pedagoga na jedince
    • výchova funkcionální (nepřímá) – rozvoj osobnosti ovlivňován vhodně adaptovaným prostředím
  • vzdělání – specifická edukace, která je obvykle dlouhodobá a institucionalizovaná, realizují ji profesionální edukátoři a je obvykle legislativně vymezena co do svého průběhu a produktu
  • vzdělávání – proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů aj., typicky realizovaný prostřednictvím školního vyučování
  • edukační realita – úsek objektivní skutečnosti v níž probíhají nějaké edukační procesy
  • edukační proces – činnost lidí, při níž se nějaký subjekt učí a jiný subjekt mu toto učení zprostředkovává
  • edukační prostředí – je dáno fyzikálními podmínkami, zúčastněnými subjekty a jejich psychosociálními vztahy, prostředí v němž probíhá edukační proces
  • školní edukace – souhrnně pokrývá jak výchovu, tak vzdělávání v pojetí standardní pedagogické teorie

Pedagogika jako normativní teorie

  • otázka účelovosti pedagogiky „K čemu vlastně pedagogika slouží?“
  • normativní účelovost pedagogiky → pozor však na přecenění (ztrácí vědecký charakter, stává se metodikou správné výchovy)
  • v povaze pedagogiky, jakožto teorie vycházející z praxe a praxi (kromě jiného) sloužící, musí být zakotvena určitá složka předpisovosti, normovanosti, ideálu a vzoru
  • zprostředkující, instrumentální role pedagogiky

Pedagogika jako explorativní a explanační teorie

  • pedagogika je explorativní teorie → je založena na výzkumu a na poznatcích jím produkovaných
  • pedagogika je explanační teorie → slouží k identifikaci a objasňování jevů edukační reality, poskytuje výklad o struktuře a fungování těchto jevů (zkoumá + objasňuje)
  • nejlépe posuzováno při porovnání tradiční pedagogiky a pedagogiky moderní
  • tradiční pedagogika
    • vytvářena z koncepcí předních teoretiků
    • jsou přesvědčeni o vhodnosti // žádoucnosti určitých principů a modelů edukace a vytvářejí teoretické konstrukce o tom, jaká má edukace být, jak má být ve školách realizována
    • tyto konstrukty však mají vadu, jelikož jim chybí opora v realitě běžné edukace, nejsou opřeny o konkrétní výzkumné poznatky
  • moderní pedagogika
    • není pro ni prioritní vytváření teoretických koncepcí o ideální výchově, nýbrž se snaží objasňovat reálné jevy edukace, její fungování a to pomocí exaktních výzkumných procedur
    • zásadní je poznávání a vysvětlování edukační reality, nikoliv přímo její přetváření
  • pedagogika se neobejde ani bez teorie, ani bez výzkumu, má-li být skutečnou vědou

Využití pedagogiky

  • oblast školství – prioritní oblast, výkonné subjekty čerpají z pedagogiky
  • oblast mimoškolního vzdělávání – vzdělávání mimo formální školský systém = pedagogika volného času, pedagogika vzdělávání dospělých (agogika, andragogika, gerontagogika)
  • oblast ekonomického rozhodování – ekonomie vzdělávání
  • oblast sociální politiky – ekonomie vzdělávání, sociologie výchovy, vzdělávací politika
  • oblast pomáhajících profesí – sociální pedagogika
  • oblast samotné vědy – vědecké poznání
  • pedagogika produkující vědecké poznatky o edukačních jevech, procesech a konstruktech má široké pole využívání
  • praktická využitelnost pedagogiky je hlavní silou, která zapříčinila, že pedagogická věda se v průběhu minulých desetiletí rozvíjí a nabývá stále více na významu

Obecné rysy výchovy

  • výchova je vždy konkrétní povahy a byla a je determinována (určena a vymezena)
  • naše současná výchova je historicky podmíněný model, odpovídající podmínkách české demokratické společnosti
  • výchovu chápeme jako jeden z významných činitelů rozvoje společnosti vedle činitelů ekonomických, morálních a kulturních
  • je nezbytně nutné uvědomovat si dělení výchovy dle míry intencionality na záměrnou a nezáměrnou

Charakteristické rysy I. – permanentní, univerzální a mnoho-
stranně orientovaná (Jůva)

  • permanentní charakter – výchova je dlouhodobým, celoživotním cyklem, kterým prochází vychovávaný jedinec
  • skladba výchovy – preprimární, primární, sekundární, terciární, celoživotní výchova a vzdělávání (andragogika), univerzita třetího věku (gerontagogika)
  • předpokládá organicky propojit dvě základní formy výchovy, tedy výchovu druhým jedincem (heteroedukaci) a sebevýchovu (autoedukaci)
  • univerzální charakter – dotýká se každého prakticky v každé životní situaci
  • výchova je určená všem (zdravý, postižený, nadaný jedinec)
  • s proměnami světa souvisí internacionalizace a globalizace výchovy, tedy orientování výchovy na problémy globální povahy a překonávání uzavřenosti výchovy
  • projevuje se:
  1. mezinárodní dohody v oblasti výchovy a vzdělávání
  2. společné mezinárodní edukativní projekty
  3. mezinárodní výměna učitelů a studentů
  4. globální tématika ve VP a tvorba mezinárodních učebnic
  5. postupné mezinárodní uznávání kvalifikačních certifikátů
  6. srovnávání edukativních výsledků v různých zemích
  • konkrétní mezinárodní projekty – TEMPUS, ERASMUS, EURYDICE, PHARE, LINGEA
  • pluralita výchovných cílů a obsahů, výchovných forem, metod a prostředků
  • jeví se potřeba určité integrace dílčích výchovných procesů → zdůrazňuje se při spolupráci školy a rodiny
  • významným integračním činitelem hodnotová orientace
  • každá výchovná aktivita má svou rovinu globální, teritoriální a individuální; ve všech těchto rovinách probíhají neustále procesy diferenciační i integrační se snahou o optimalizaci výchovného efektu
  • mnohostranná orientace – výchova se snaží připravit jedince pro základní sociální role
  • rozvíjí zároveň základní fyzické a psychické kvality jedince
  • dvoustránkovitost pedagogického procesu (termín vzdělávání pojímán jako výchova v užším slova smyslu)
  • mnohostranně orientovat znamená rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury
  • pedagogika hovoří o několika složkách (komponentech, součástech, druzích) výchovy:
    • výchova světonázorová
    • výchova tělesná
    • výchova jazyková, vědecká a ekologická
    • výchova estetická
    • výchova technická, ekonomická a pracovní
    • výchova morální, právní a politická

Charakteristické rysy II. – je uváděno více rysů = podrobnější typologie (Svobodová, Šmaholová)

  • permanentní charakter
  • propojení autoedukace a heteroedukace
  • dynamičnost a cykličnost - univerzální a komplexní charakter
  • internacionální a globální charakter
  • mnohostrannost výchovy
  • pluralita a integrace
  • hodnotová orientace

 

propojení autoedukace a heteroedukace – jedinec nejprve vzděláván jinými osobami, směřuje však k sebevýchově a sebevzdělávání; snaha propojovat tyto dva procesy co nejdříve a co nejefektivněji

dynamičnost a cykličnost – výchova je otevřená a vychází co se průběhu týče z předchozích výsledků, které se v další edukační činnosti projevují

internacionální a globální charakter – výchova musí mít mezinárodní a celosvětový charakter, vzdělávací instituce spolu musejí spolupracovat

pluralita a integrace – možnost volby vlastní vzdělávací cesty, ale i slučování, sjednocování, spojování dílčích výchovných procesů

hodnotová orientace – hodnotový obsah výchovy v závislosti na historické etapě, v které se výchovný proces nachází

otevrit odpovednik

Otázky

  • Definujte pojem výchova.
  • Co znamená tzv. „intencionální působení výchovy“?
  • V jakých oblastech se pedagogika využívá?
  • Jmenujte tři základní rysy výchovy.
  • Vysvětlete pojem školní edukace.

Literatura

  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992.
  • HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004.
  • JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
  • JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001.
  • POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https: // is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
  • SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.
Mgr. Radek Pospíšil |
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2009  

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.