SZ6025 Výchovné situace ve škole: analýza a interpretace

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6025/01: Út 13:00–14:40 učebna 35, K. Lojdová, S. Střelec
SZ6025/02: Út 14:50–16:30 učebna 37, J. Boumová, H. Horká, S. Střelec
Předpoklady
!NOWANY( SZ6013 Dramatická výchova v pedagogické praxi , SZ6014 Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele , SZ6016 Metodika respektující výchovy , SZ6017 Multikulturní lekce na základních školách , SZ6018 Osobnostní a sociální příprava , SZ6019 Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky , SZ6020 Práce se žáky s odlišným mateřským jazykem , SZ6021 Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ , SZ6022 Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese , SZ6023 Výchova nadaných žáků , SZ6024 Výchova v práci učitele , SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/48, pouze zareg.: 0/48, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/48
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s výchovnými aspekty školního vzdělávání. Studenti se seznámí s aktuálními výzkumy zaměřenými na výchovné situace ve škole. Na základě práce s kvalitativními daty z těchto studií budou studenti analyzovat a interpretovat vybrané jevy. V rámci seminárních úkolů studenti napíší vlastní příběh na téma „Můj největší průšvih ve škole“. V druhém kroku přepíší příběh z pohledu učitele a ve třetím kroku srovnají perspektivu obou aktérů. Učí se tak chápat výchovné situace v různých kontextech, přecházejí z žákovské do učitelské/asistentské perspektivy.
Výstupy z učení
Výstupy z učení:
Student po absolvování předmětu:
• chápe výchovnou funkci školy, umí uvést příklady rozmanitých výchovných situací ve škole.
• dokáže kriticky diskutovat o vybraných konceptech, uvést příklady realizovaných výzkumů.
• dokáže na základní úrovni interpretovat kvalitativní data vztahující se k výchovným situacím ve škole.
• je schopen uvažovat o různých perspektivách aktérů výchovných situací.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • 1. Socializace, výchova a vzdělávání ve škole. Hodnoty v kurikulu ZŠ. Analýza průřezových témat v RVP.
  • 2. Škola ve společnosti: reprodukce sociálních (ne)rovností ve škole. Analýza a interpretace dat z publikace Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • 3. Autorita, kázeň a moc. Moc ve školní třídě: báze moci (legitimní, donucovací, odměňovací, referenční, expertní). Analýza a interpretace dat z publikace Vlčková, K., & Lojdová, K. (2015). Z posluchárny za katedru: mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno: Munipress.
  • 4. Moc ve školní třídě: mocenské konstelace. Analýza a interpretace dat z publikace Šeďová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 89−118.
  • 5. Nekázeň, nespolupráce a rezistence žáků. Analýza a interpretace dat z publikace Lojdová, K. (2015). Není nekázeň jako nekázeň: rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě. Orbis scholae, 9(1), 113−117.
  • 6. Agresivita a šikana. Analýza a interpretace příběhů o agresivitě a šikaně ve škole. Analýza a interpretace dat z publikace Bittnerová, D. (2002). Rvačka jako kulturní forma. In Pražská skupina školní etnografie, 1.–8. třída: příloha závěrečné zprávy o řešení grantového projektu GA ČR 406/00/0470 „Žák v měnících se podmínkách současné školy“. Dostupné z http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/ psse/pdf/tridy/7/bittner.pdf
  • 7. Skryté kurikulum. Analýza a interpretace dat z publikací: Kaščák, O., & Filagová, M. (2007). Javisko a zákulisie školy. O materskej škole a skrytom kurikule. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis. Lojdová K. (2015). Skryté kurikulum, žité příběhy, narativy studentů učitelství o škole. Pedagogická orientace, 25(5), 649−670.
  • 8. Genderová výchova ve škole. Analýza a interpretace dat z publikace Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Slon. Seminární úkol 1: Tvorba narativu na téma “Můj největší průšvih ve škole”
  • 9. Seminární úkol 2: Převyprávění vlastního příběhu z pohledu učitele
  • 10. Seminární úkol 3: Srovnávání perspektivy žáka a učitele v příběhu. Tvorba doporučení pro vlastní pedagogickou praxi.
  • 11. Analýza narativů “Můj největší průšvih ve škole” všech účastníků v seminární skupině (anonymizovaně). Tvorba typologie žákovské nonkonformity a problémového chování. Intepretace příčin nonkonformity a problémového chování. Hledání možných řešení.
  • 12. Shrnutí a reflexe semináře.
Literatura
  • Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině.
  • Bittnerová, D. (2002). Rvačka jako kulturní forma. In Pražská skupina školní etnografie, 1.–8. třída: příloha závěrečné zprávy o řešení grantového projektu GA ČR 406/00/0470 „Žák v měnících se podmínkách současné školy“. Dostupné z http://userweb.pedf.cu
  • Kaščák, O., & Filagová, M. (2007). Javisko a zákulisie školy: o materskej škole a skrytom kurikule. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  • LOJDOVÁ, Kateřina. Není nekázeň jako nekázeň: Rezistentní chování žáků jako projev moci ve školní třídě. Orbis Scholae. Karolinum, 2015, roč. 9, č. 1, s. 103-117. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.74. URL info
  • LOJDOVÁ, Kateřina. Skryté kurikulum, žité příběhy. Narativy studentů učitelství o škole. Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2015, roč. 25, č. 5, s. 649-670. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-5-649. URL info
  • VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Jarmila BRADOVÁ a Stanislav JEŽEK. Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 237 s. ISBN 978-80-210-8097-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8097-2015. Čítárna Munispace info
  • JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013, 250 s. Edice Studie. ISBN 978-80-7419-119-0. info
  • ŠEĎOVÁ, Klára. Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 16, č. 1, s. 89-118. ISSN 1803-7437. info
  • KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Slon, 2004, 190 s. Studie. ISBN 80-86429-29-6. URL info
Výukové metody
lekce, diskuse na základě kvalitativních dat, psaní příběhů
Metody hodnocení
Ukončení semináře:
1) Splnění seminárního úkolu ve třech postupných krocích.
2) Příprava na seminář: četba.
3) Aktivní účast na semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.