9. Edukativní význam her

Jiří Němec

Obsah kapitoly


9.6 Závěrem

Závěrem nezbývá než konstatovat, že problematika her nebyla zdaleka odborně ani metodicky vyčerpána, ale pouze nastíněna pro studijní potřeby budoucích pedagogů, kteří ji budou moci výchovně využít ve svých poutavých aktivitách. Abychom uměli připravit adekvátní hru, měli bychom znát specifické věkové zvláštnosti skupiny (ontogenetická psychologie), měli bychom znát funkci kognitivních procesů (základy psychologie a kognitivní psychologie), měli bychom umět interpretovat dynamiku vztahů ve skupině (sociální psychologie) atd. Nebuďte tedy jen pasáčky dětí, aktivně studujte a poznávejte i další doporučené zdroje.

Seznam použité, ale též doporučené literatury

  • Caha, M. a kol. (1996). Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji. Praha: Brontosaurus.
  • Foglar, J. (1991). Devadesátka pokračuje. Praha: Olympia.
  • Foglar, J. (1991). Pod junáckou vlajkou. Praha: Olympia.
  • Hrkal, J. & Hanuš, R. (1998). Zlatý fond her. Praha: Portál.
  • Huizinga, J. (1971). Homo ludens o původu kultury ve hře. Praha: Mladá
  • Lyotard, J. F. (1993). O postmodernismu. Praha: Filozofický ústav AV ČR.
  • Němec, J. (2002). Od prožívání k požitkářství. Výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido.
  • Němec, J. (2000). Tvořivé hry od hlavy až k patě. Brno: Paido.
  • Němec, J. (2002). Edukativní význam hry a zážitku v postmoderní společnosti. In Střelec, S. (2002). Studie z teorie a metodiky výchovy (s. 92-101).
  • Němec, J. (2008). Edutainment – trendy v oblasti volného času. In Sýkora, J. (ed.) Výchova a volný čas 3 (s. 59-66). Gaudeamus.
  • Pike, G., Selby, D. (2000). Cvičení a hry pro globální výchovu 1. Praha: Portál.
  • Šafr, J., & Patočková, V. (2010). Trávení volného času v České republice ve srovnání s evropskými zeměmi. Naše společnost. 2, 21-27. Dostupné z: http://cvvm.soc.cas.cz/2010-2/traveni-volneho-casu-v-ceske-republice-ve-srovnani-s-evropskymi-zememi
  • Špetková, E. & Mikulášková, L. (2001). Výzkum herního folkloru žáků 8. třídy. Pedagogika, 51(4), 454-470.
  • Welsch, W. (1994). Naše postmoderní moderna. Praha: Zvon.
  • Zapletal, M. (1985). Hry v přírodě. Praha: Olympie.

Otázky a otazníky

  • Popište proces vytváření hry. Jaké aspekty budete mít na paměti a z jakých zásad budete vycházet?
  • Kdyby vám někdo řekl, že by si přál, abyste si s jeho dětmi hráli hry rozvíjející kognitivní procesy, jaké hry (a proč?) byste vybrali? Od každé oblasti vyjmenujte alespoň tři.
  • Jaká je podstata „mravních“ her? Co jsou to hry simulační a jaké jsou jejich obecné herní principy?
  • Jak můžeme hru definovat a charakterizovat prostřednictvím výčtu určitých charakteristik?