Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které jedinec vykonává při psaní. Psaní není jen záležitostí psacích pohybů ruky (u postižených též nohy a úst), ale je řízené psychikou. Grafomotorika tedy může být nápomocna při diagnostice psychických stavů (únavě, strachu), procesů a vlastností, při diagnostice poruch a nemocí jedince (Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2001).
Grafomotorické cvičení je řízené pohybové cvičení, jehož výhoda spočívá v tom, že pohyb je zaznamenáván graficky. Využíváme je v mateřských školách a v prvních třídách základní školy k rozvoji jemné motoriky ruky a zrakové koordinace. Jedná se o období přípravy na psaní. Při grafomotorických cvičeních nám především jde o uvolnění svalových skupin paže, zápěstí a ruky. Jde o vytvoření správných předpokladů k nácviku psaní. Samotnému grafomotorickému cvičení by vždy mělo předcházet průpravné cvičení, jehož součástí by měla být práce s drobným materiálem, stavebnicí, prstová cvičení, hry s kruhovým trenérem, ježkem apod.
U dítěte nejprve sledujeme, v jaké fázi pohybového vývoje se nachází, zda psací pohyb vychází z ramene, lokte či zápěstí. Tomu přizpůsobíme plochu a psací náčiní. Snažíme se poznat dítě a jeho dosavadní zkušenosti natolik, aby mohlo postupovat od známého k neznámému a od lehčí formy k formě pro něj náročnější (Svobodová, J. 1997).
V praxi se velmi osvědčilo zařazovat různé formy cvičení grafomotoriky. Dříve než dáme dítěti tužku do ruky, využíváme kreslení prstem do písku, krupice nebo jiného sypkého materiálu (ne mouka, hrozí vdechnutí). V současné době jsou k dispozici tzv. pískovničky, které vyhovují svojí mobilitou, různorodostí sypkého materiálu a především splňují hygienické požadavky. Dítěti to umožňuje pracovat s pískem ve vnitřních prostorách. K pískovničkám patří hladítko, hrabičky, jemný písek a mandala (základní sestava dřevěných šablon do pískovničky). Další možností jsou prstové barvy, psaní houbou (zanechává širokou stopu), tyčinkou do plastelíny a později nabízíme fixy, měkké tužky a pastelky.
Krátce se ještě zmíníme o významu využití říkadel a rytmizace pohybu, jak na to upozorňoval již profesor F. Kábele (1986, 1988) ve své metodice Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s dětskou mozkovou obrnou. Rytmus má funkci podpůrnou i relaxační, zlepšuje plynulost a koordinaci pohybů. Volba rytmických cvičení musí být promyšlená, aby do celé stavby dobře zapadala a plnila některou z mnoha funkcí, které rytmus má. Je třeba vždy respektovat mluvní dovednosti dítěte. Často děti zvládají jen velmi jednoduchá doprovodná říkadla, která mohou být i smyšlená. Práce v rytmu návodného motivačního říkadla je základem grafomotorických činností. Ve volném a rytmickém tempu provádíme konkrétní cvik, doplněný slovním doprovodem.
Speciálněpedagogická diagnostika grafomotoriky sehrává klíčovou roli v pedagogické podpoře. Na základě výsledků diagnostiky pak určujeme volbu metod, postupů a kompenzačních prostředků v následné intervenci. Součásti diagnostiky je i analýza sedu, pohybů paží, rukou a úchopu (komentováno v předcházejících kapitolách).
Speciálněpedagogická diagnostika dále sleduje praktické zkušenosti a postoje dítěte. Při zaměření pozornosti na praktické zkušenosti sledujeme:
V rámci diagnostiky postojů sledujeme následující projevy:
Při samotné analýza grafomotorických projevů si všímáme (srov. Svobodová, J. 1997; Mlčáková, R. 2009; Opatřilová, D. 2010 ad.):
J. Svobodová (1997 s. 19) uvádí následující hodnocení provádění pohybu při psaní:
Důsledky mozkové obrny způsobují obtíže v psaném projevu různého charakteru. Často je porušena funkce koordinace plynulého psaní. U kvadruparetické a dyskinetické formy MO je porušeno řízení, tlumení, automatizace a koordinace pohybů. Dítě přemáhá spastické pohyby zvýšením přítlaku na psací náčiní, v důsledku toho je písmo trhané, čáry lomené, zaznamenáváme silný přítlak na podložku, plynulost psaní je porušena. Obecně písmo má charakter nesouměrnosti v proporcích, občas může být až nečitelné. Těmto žákům činí potíže dodržovat velikost a tvar písmen, přecházení z konce řádků na řádek druhý, patrné je zmenšování a zhušťování písma. Písmo je tvořeno velmi namáhavě, úsilí je velmi vyčerpává, typické jsou časté přestávky a nové nasazování tužky mezi jednotlivými písmeny nebo v nich samotných. Pracovní tempo bývá pomalé a nevyrovnané (srov. Opatřilová, D. 2009; Kábele, F., Kollárová, E., Kočí, J., Kracík, J. 1992; Bartoš, A. 1943).
Chabé obrny se vyznačují sníženým svalovým napětím, ochablostí, bezvládností nebo bez schopnosti pohybu. V prstech se mohou objevovat zbytky pohybu, což umožňuje dítěti úchop, ale často bez schopnosti dále rukou pohybovat (psát, kreslit).
K obrnám se mohou přidružovat další syndromy, které se projevují mimovolními pohyby, které jedinec nedokáže ovládat vlastní vůlí. Porucha inervace a svalové spolupráce způsobuje nesnáze nejen při psaní nebo kreslení, ale při všech denních činnostech. Úchop je převážně křečovitý, pohyby horní končetiny jsou prudké, trhavé a velkého rozsahu.
Již A. Bartoš (1943) ve své publikaci Neobvyklé psaní upozorňoval na vysokou individualizaci při nácviku psaní u dětí s tělesným postižením. Zvláště u skupiny dětí s mozkovou obrnou je tolik variací, kolik je samotných žáků. Bylo by tedy troufalé, zde předložit jednotný metodický postup platný pro všechny jedince s MO, ale naší snahou je popsat nejvhodnější způsoby, prostředky a nástroje nácviku psaní.
Cílem podpory je, aby písmo bylo čitelné a pro písaře společensky upotřebitelné. Netrváme tedy na uniformním krasopisu, ale vycházíme z možností a důsledků každého postižení, akceptujeme případné odchylky písma ve sklonu, velikosti i tempa psaní. Důležité je si uvědomit, zda tyto odchylky vycházejí z možných dispozic žáka, nebo zdali se jedná o nesprávný návyk, nedbalost apod.
Při plánování nácviku psaní je vhodné zjistit optimální rychlost písma u jednotlivých žáků. F. Kábele, J. Kočí (in Kábele, F., Kollárová, E., Kočí, J., Kracík, J. 1992) uvádí u lehké MO 30-40 tahů za minutu, u těžkých forem se počet tahů snižuje. Při prvních pokusech psaní učitel sleduje držení těla, polohu sešitu (papíru), úhel sklonu a způsob držení psacího náčiní. Nesprávné počáteční návyky se mohou zautomatizovat a náprava pak často vyžaduje dlouhodobou reedukaci. Nácviku koordinace pohybů pomáhá spojení rytmu s pohybem, rytmus udávaný druhou osobou apod. Při počátečním nácviku pomáhají různé šablony, předlohy, průhledné folie, kompenzační pomůcky na nácvik úchop, těžítka ad. V průběhu psaní jsou významné časté přestávky, naprosto nutné je vyloučit spěch. U žáků s MO je důležitý výběr psacího náčiní, např. pera s kuličkovým hrotem, zesílené držáky, nástavce na pera, dále kreslící čtvrtky, umělé podložky, folie apod. Před každým psaním zařazujeme cviky na uvolnění horní končetiny a prstová cvičení. Cviky se obvykle zařazují i během psaní. Při nácviku správného psaní je třeba uvolňovat ruku a vést dítě k správnému sezení. Často se ale v praxi zapomíná na to, že i po skončení psaní je vhodné uvolnit svaly, které byly touto činností přetěžovány.
Správný sklon písma se uvádí 75 °, ale možné rozmezí je 60–90 °. Ke správnému sklonu napomáhá dítěti natočení sešitu – pravák natáčí pravý roh směrem vzhůru.
Vějířovitý sklon písma je jedním z příkladů špatného sklonu, který může být způsoben i opomenutím natočení sešitu.
Roztřesené písmo způsobuje velký tlak nebo křečovité držení psacích potřeb.
Psaní hůlkovým písmem volíme v případech, kdy je nácvik běžného psacího písma zvláště obížný nebo zcela nemožný.
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041