ZLPF0521p Patologická fyziologie I - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2018
Rozsah
2/0/0. 30. 0 kr. Ukončení: -.
Vyučující
prof. MUDr. Julie Dobrovolná, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Kateřina Kaňková, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. (přednášející)
prof. MUDr. Lydie Izakovičová Hollá, Ph.D. (pomocník)
Věra Ježková (pomocník)
Garance
prof. MUDr. Anna Vašků, CSc.
Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. MUDr. Kateřina Kaňková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav patologické fyziologie – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 17. 9. až St 3. 10. Čt 13:20–15:00 STK N03901, Čt 4. 10. až Čt 20. 12. Čt 15:20–17:00 PatÚI N01008
Předpoklady
ZLFY0422p Fyziologie II - přednáška && ZLBC041p Biochemie II - přednáška && ZLAN0333p Anatomie III - předn. && ZLHE0322p Histol. a embryol.II.- předn. && ( ZLLT0222s Zákl. lék. terminologie II-s || ZLLT0222p Zákl. lék. terminologie -p ) && ZLET021p Etika v zub.lék.-předn. && ZC041 Zacházení s chemickými látkami
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem teoretické části předmětu (přednášek) je seznámit studenty s poznatky o etiologii a patogenezi nemocí. Základní znalosti etiologie a dynamiky rozvoje patologických stavů budou prezentovány a procvičovány během přednášek a doplněny individuálním studiem odborné literatury.
Výstupy z učení
Student charakterizuje stav zdraví a nemoci z hlediska různých koncepcí
Student vyjmenuje hlavni zdroje interindividuální variability
Student demonstruje pochopení charakteru působení zevních faktorů na vznik nemocí se zvláštním zaměřením na dutinu ústní
Student charakterizuje základní rysy komplexních nemocí
Student shrne význam znalosti epigenetiky
Student popíše patofyziologie stresové reakce
Student definuje pojem homeostáza
Student dokáže popsat základní principy fungování mnohobuněčného organizmu
Student identifikuje poruchy vývoje a růstu z hlediska ontogeneze
Student popíše důsledky hypoxie (vč. aktivního hypoxií indukovaného „buněčného programu“)
Student vysvětlí rozdíl mezi lokálním a systémovým zánětem
Student vysvětlí Starlingovy síly a jejich úlohu v patogenezi edému
Student diskutuje etiopatogenezi nejdůležitějších poruch iontové rovnováhy, zejména Ca++, Mg++, K+ ve vztahu k dutině ústní
Student rozlišuje základní poruchy acidobazické rovnováhy a možnosti jejich kompenzace
Student aplikuje znalosti regulace objemu a tonicity
Student diskutuje roli destiček a fyziologického endotelu při udržení antiagregačního stavu a rozumí základním principům a místům působení běžných antiagregancií
Student zná princip a provedení běžných koagulačních testů
Student vysvětlí průběh hojení ran a uvede příklady patologického hojení
Student zdůvodní význam abnormalit nejdůležitějších mikronutrientů
Student zná důsledky poruch v hladinách vitamínů z hlediska dutiny ústní
Student vysvětlí mechanismus genomických i negenomických účinků vitaminů rozpustných v tucích
Student diskutuje problematiku metabolismu bílkovin
Student ovládá základní principy glukoregulace
Student interpretuje znalosti principů imunologické rekognice vlastních a cizích struktur na příkladech orgánově specifických a systémových nemocí
Student interpretuje imunologické znalosti hypersenzitivních mechanismů v patofyziologii atopických a alergických stavů
Student popíše vznik, projevy a důsledky remodelace srdce a cév
Student aplikuje znalosti o chronobiologii k vysvětlení různých typů fyziologických i jejich patofyziologických změn
Osnova
  • Vymezení oboru patologická fyziologie - zdraví a nemoc - obecné příčiny nemocí - etiologie a patogeneze – syndrom/symptom. Zevní faktory vzniku nemocí – fyzikální, chemické a biologické patogenní faktory
  • Patofyziologie oběh. systému I – metabolismus myokardu - ateroskleróza – projevy ve vybraných periferních predilekčních lokalizacích (DKK, mozek
  • Patofyziologie oběh. systému II – ischemická choroba srdce (angina pectoris a infarkt myokardu) a vybrané poruchy srdečního rytmu
  • Patofyziologie oběh. systému III – systémová arteriální hypertenze (SAH) a remodelace periferních cév
  • Patofyziologie oběh. systému IV – tlakové a objemové přetížení srdce (vč. etiologie mimo SAH - srdeční vady, kardiomyopatie) - systolická a diastolická dysfunkce - remodelace myokardu
  • Patofyziologie dýchacího systému I - krevní plyny – poruchy výměny plynů v plicích (poruchy ventilace, difuze a perfuze) – ventilačně-perfuzní nepoměr
  • Patofyziologie dýchacího systému II – řízení ventilace – syndromy respirační insuficience, plicní edém, syndromy dechové tísně, vybraná restrikční onemocnění plic
  • Patofyziologie dýchacího systému III – obstrukční nemoci (astma bronchiale a CHOPN), plicní hypertenze
  • Patofyziologie oběhového systému I – metabolismus myokardu - Patofyziologie vylučovacího systému I – regulace glomerulární hemodynamiky – GFR a její stanovení – patologie glom. filtrační membrány – proteinurie
  • Patofyziologie vylučovacího systému II – nemoci glomerulů (glomerulopatie a glomerulonefritidy)
  • Patofyziologie vylučovacího systému III – akutní a chronické selhání ledvin
  • Poruchy metabolismu kalcia a fosátů - patofyziologie pohybového systému (kosti a svaly)
Literatura
    povinná literatura
  • NEČAS, Emanuel. Patologická fyziologie orgánových systémů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, s. 381-760. ISBN 9788024606743. info
  • NEČAS, Emanuel a spol. Obecná patologická fyziologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 377 s. ISBN 80-246-0051-X. info
  • NEČAS, Emanuel. Patologická fyziologie orgánových systémů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 379 s. ISBN 9788024606750. info
  • Ivan Damjanov: Pathophysiology, ISBN 13: 978-1-4160-0229-1, Saunders Elsevier, 2009.
    doporučená literatura
  • KAŇKOVÁ, Kateřina. Vybrané kapitoly z patologické fyziologie: Poruchy metabolizmu a výživy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 59 s. ISBN 80-210-3670-2. info
Výukové metody
Přednáška.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.med.muni.cz/patfyz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.