Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2013

    1. NOVÁKOVÁ, Zita. Inkluze ve škole hlavního vzdělávacího proudu pohledem žáků se zrakovým postižením (Inclusion in Mainstream Schools as Seen by Students with Visual Impairments). In OPATŘILOVÁ, D. et al. Žáci se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v základních školách. Students with Disabilities and Health Disadvantages in Primary Schools. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 79-98. ISBN 978-80-210-6304-4.
      Name in Czech: Inkluze ve škole hlavního vzdělávacího proudu pohledem žáků se zrakovým postižením
      Name (in English): Inclusion in Mainstream Schools as Seen by Students with Visual Impairments
      RIV/00216224:14410/13:00072079 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: school inclusion; social inclusion; factors influencing successful inclusion; pupil with visual impairment; mainstream school; teacher; teaching assistant; peers; parents; regular curriculum; specific curriculum; social relations
      Reviewed: yes

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 1/4/2014 10:33.
    2. NOVÁKOVÁ, Zita. Příprava speciálních pedagogů na dráhu profesionálů pracujících s osobami se zrakovým postižením. Konference ke Dni nevidomých. Centrum sociálních služeb Chrlice, 13.11.2013. In Sociální začleňování osob se zrakovým postižením. 2013.
      Name in Czech: Příprava speciálních pedagogů na dráhu profesionálů pracujících s osobami se zrakovým postižením. Konference ke Dni nevidomých. Centrum sociálních služeb Chrlice, 13.11.2013.
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: the special education study programme, Faculty of Education Masaryk University, Bachelor and Master Studies, specialization - the education of multidisabled individuals
      Type of participation: requested lecture

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 13/2/2014 18:04.
    3. NOVÁKOVÁ, Zita. Reflexe inkluzivního vzdělávání žáků se zrakovým postižením ve škole hlavního vzdělávacího proudu (Reflections on Inclusive Education of Pupils with Visual Impairments in Mainsteram Schools). In PANČOCHA, K., VÍTKOVÁ, M. et al. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. 1st ed. Brno: Paido, 2013, p. 191-206. ISBN 978-80-7315-245-1.
      Name (in English): Reflections on Inclusive Education of Pupils with Visual Impairments in Mainsteram Schools
      RIV/00216224:14410/13:00071133 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: school inclusion; social inclusion; factors influencing successful inclusion; pupil with visual impairment; mainstream school; teacher; teaching assistant; peers; parents; regular curriculum; specific curriculum; social relations
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., učo 135477. Changed: 17/1/2014 08:26.
    4. NOVÁKOVÁ, Zita and Zdislava PAULÍKOVÁ. Sexuální gramotnost dospívajících s důrazem na informovanost osob se zrakovým postižením (Sexual Literacy of Adolescents with the Emphasis on Awareness of People with Visual Impairments). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 222-235. ISBN 978-80-210-6515-4.
      Name (in English): Sexual Literacy of Adolescents with the Emphasis on Awareness of People with Visual Impairments
      RIV/00216224:14410/13:00072013 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Paulíková, Zdislava (203 Czech Republic, belonging to the institution)
      Keywords in English: visual impairment; sex education; sexual literacy; framework educational programmes; family; school; media; peers; questionnaire
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., učo 135477. Changed: 11/2/2014 18:05.

    2012

    1. NOVÁKOVÁ, Zita and Zuzana KRAMOSILOVÁ. Alternativy ve výuce prostorové orientace a samostatného pohybu žáků se zrakovým a přidruženým postižením - příklad dobré praxe (Alternatives in Teaching Orientation and Mobility to Students with Visual Impairments and other Disabilities – Example of Good Practice). In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Professional Orientation of Students with Special Educational Needs. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 451-464. ISBN 978-80-210-5941-2.
      Name in Czech: Alternativy ve výuce prostorové orientace a samostatného pohybu žáků se zrakovým a přidruženým postižením - příklad dobré praxe
      Name (in English): Alternatives in Teaching Orientation and Mobility to Students with Visual Impairments and other Disabilities – Example of Good Practice
      RIV/00216224:14410/12:00063067 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Kramosilová, Zuzana (203 Czech Republic)
      Keywords in English: Visual impairment other disability multiple disability orientation and mobility mobility independence O&M instrutor specific curricula alternative techniques of O&M
      Type of proceedings: post-proceedings
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 19/2/2013 20:11.
    2. NOVÁKOVÁ, Zita. Faktor socializace v inkluzivním vzdělávání žáků s těžkým zrakovým postižením (The Socialization Factor in Inclusive Education of Students with Severe Visual Impairment). In Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs I. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 231-243. ISBN 978-80-210-5995-5.
      Name in Czech: Faktor socializace v inkluzivním vzdělávání žáků s těžkým zrakovým postižením
      Name (in English): The Socialization Factor in Inclusive Education of Students with Severe Visual Impairment
      RIV/00216224:14410/12:00063099 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: student with visual impairment; social inclusion; inclusive education; socialization; self-concept; social skills; social competences; personality; family; social relationships
      Reviewed: yes

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 11/4/2013 15:13.
    3. NOVÁKOVÁ, Zita. Funkční vyšetření zraku a metody rozvoje zrakového vnímání v rané intervenci u dětí se zrakovým nebo kombinovaným postižením (Functional Vision Assessment and Development of Functional Vision in Early Intervention Programmes for Children with Visual Impairments or Multiple Disabilities). In Opatřilová, D., Nováková, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Early Support and Intervention for Children with Disabilities. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 139-154. ISBN 978-80-210-5880-4.
      Name in Czech: Funkční vyšetření zraku a metody rozvoje zrakového vnímání v rané intervenci u dětí se zrakovým nebo kombinovaným postižením
      Name (in English): Functional Vision Assessment and Development of Functional Vision in Early Intervention Programmes for Children with Visual Impairments or Multiple Disabilities
      RIV/00216224:14410/12:00063903 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: early intervention; a child with visual impairment; a child with multiple disability; functional vision assessment; parents; low vision therapist; vision stimulation; vision stimulation materials

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 11/4/2013 16:35.
    4. VÍTKOVÁ, Marie, Zita NOVÁKOVÁ and Dagmar OPATŘILOVÁ. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2012, 159 pp. ISBN 978-80-7315-240-6.
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Changed by: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., učo 1615. Changed: 25/3/2014 18:11.
    5. NOVÁKOVÁ, Zita, Hana MICHELFEITOVÁ and Andrea STANÍKOVÁ. Postoje a informovanost studentů vyššího sekundárního vzdělávání vzhledem k fenoménu zrakového postižení (Attitudes and Awareness of Upper Secondary School Students towards Visual Impairment). In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Professional Orientation of Students with Special Educational Needs. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 68-88. ISBN 978-80-210-5941-2.
      Name in Czech: Postoje a informovanost studentů vyššího sekundárního vzdělávání vzhledem k fenoménu zrakového postižení
      Name (in English): Attitudes and Awareness of Upper Secondary School Students towards Visual Impairment
      RIV/00216224:14410/12:00063058 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Michelfeitová, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) -- Staníková, Andrea (203 Czech Republic, belonging to the institution)
      Keywords in English: člověk se zrakovým postižením kvalita života postoje a informovanost student vyšší sekundární vzdělávání aktivity za účelem zvyšování informovanosti
      Type of proceedings: post-proceedings
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 19/2/2013 21:40.
    6. OPATŘILOVÁ, Dagmar and Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením (Early Support and Intervention for Children with Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 pp. ISBN 978-80-210-5880-4.
      Name in Czech: Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením
      Name (in English): Early Support and Intervention for Children with Disabilities
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: Early Intervention; Pupil with Health Disability; Family; Support; Social Service
      Reviewed: yes

      Changed by: doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D., učo 25302. Changed: 8/2/2013 05:03.
    7. NOVÁKOVÁ, Zita. Specifika přístupu k dětem se zrakovým postižením (Approaches to Children with Visual Impairments). In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Preschool Education of Children with Special Educational Needs. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 159-180. ISBN 978-80-210-6044-9.
      Name in Czech: Specifika přístupu k dětem se zrakovým postižením
      Name (in English): Approaches to Children with Visual Impairments
      RIV/00216224:14410/12:00063787 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: visual impairment child with visual impairment nursery school inclusive education visual peerception assessment visual perception skills development compensatory skills development orientation and mobility skills social skills
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 19/2/2013 11:13.
    8. NOVÁKOVÁ, Zita. Specifika přístupu k dětem se zrakovým postižením (Approaches to Children with Visual Impairments). In Bartoňová, M.; Býtešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 159-180, 21 pp. ISBN 978-80-210-6044-9.
      Name in Czech: Specifika přístupu k dětem se zrakovým postižením
      Name (in English): Approaches to Children with Visual Impairments
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: Visual Impairment Preschool Education Development of a Preschool Child with Visual Impairment Enhancement of Specific Skills

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 28/11/2013 22:38.
    9. NOVÁKOVÁ, Zita. Tradiční a moderní strategie v předškolním vzdělávání dětí se zrakovým postižením (Traditional and Current Strategies in Educating Preschool Children with Visual Impairments). In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Professional Orientation of Students with Special Educational Needs. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Students with Special Educational Needs. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, p. 424-450. ISBN 978-80-210-5941-2.
      Name in Czech: Tradiční a moderní strategie v předškolním vzdělávání dětí se zrakovým postižením
      Name (in English): Traditional and Current Strategies in Educating Preschool Children with Visual Impairments
      RIV/00216224:14410/12:00063066 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: Visual impairment child with visual impairment nursery school educating in regular school visual perception assessment visual perception skills development compensatory skills development orientation and mobility skills social skills
      Type of proceedings: post-proceedings
      Reviewed: yes

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 11/4/2013 17:05.
    10. NOVÁKOVÁ, Zita. Zrakové postižení (Visual Impairment). In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. první. Brno: Paido, 2012, p. 175-195, 26 pp. ISBN 978-80-7315-237-6.
      Name in Czech: Zrakové postižení
      Name (in English): Visual Impairment
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Keywords in English: visual impairment child with visual impairment nursery school inclusive education visual peerception assessment visual perception skills development compensatory skills development orientation and mobility skills social skills

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 13/2/2014 17:28.
    11. NOVÁKOVÁ, Zita. Zrakové postižení - postoje a informovanost studentů vyššího sekundárního a terciálního vzdělávání (Visual Impairment - Attitudes and Awareness of Secondary School and Upper Secondary School Students). In Michalík, Jan a kolektiv. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, p. 69-81. ISBN 978-80-244-3372-1.
      Name (in English): Visual Impairment - Attitudes and Awareness of Secondary School and Upper Secondary School Students
      RIV/00216224:14410/12:00068777 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: visual impairment quality of life of people with visual impairments attitudes and opinions secondary school students upper secondary school students

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 13/2/2014 17:07.

    2011

    1. NOVÁKOVÁ, Zita and Klára HAMPLOVÁ. Podpora sociálních a pracovních kompetencí žáků se zrakovým postižením v jejich volném čase (Support of Social and Work Competencies of Students with Visual Impairments in their Free Time). In Vítková, M., Opatřilová, D. Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. první. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 159-171. ISBN 978-80-7315-216-1.
      Name (in English): Support of Social and Work Competencies of Students with Visual Impairments in their Free Time
      RIV/00216224:14410/11:00055793 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Hamplová, Klára (203 Czech Republic, belonging to the institution)
      Keywords in English: visual impairment; school-age child; social interaction and career competencies; competencies for independent life; free time; hiking club
      Type of proceedings: post-proceedings
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 12/4/2012 13:52.

    2010

    1. NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie (The Special Education of Students with Visual Impairments). In Pipeková, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd. Brno: Paido, 2010, p. 253-272, 19 pp. ISBN 978-80-7315-198-0.
      Name (in English): The Special Education of Students with Visual Impairments
      RIV/00216224:14410/10:00046324 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: special education of the visually impaired visual impairment visual functions and degrees of vision loss specifics of individual development in the persons with visual impairments counsselling system for children and adults

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 4/5/2011 22:47.
    2. NOVÁKOVÁ, Zita and Dagmar VILÁŠKOVÁ. Strukturované učení v integrativním vzdělávání žáka s těžkým zrakovým postižením a poruchou autistického spektra (The Method of Structured Teaching in Integrative Education of a Student with Severe Visual Impairment and Autism Spectrum Disorder). In Vítková, M., Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2010, 15 pp. ISBN 978-80-7315-199-7.
      Name (in English): The Method of Structured Teaching in Integrative Education of a Student with Severe Visual Impairment and Autism Spectrum Disorder
      RIV/00216224:14410/10:00046309 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Vilášková, Dagmar (203 Czech Republic)
      Keywords in English: severe visual impairment autism spectrum disorder structured teaching integrative education basic school for students with mild intellectual disability

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 19/4/2011 10:46.
    3. NOVÁKOVÁ, Zita and Dagmar VILÁŠKOVÁ. Vhodná edukační strategie jako základní předpoklad úspěšného integrativního vzdělávání žáků s těžkým zrakovým postižením a s poruchou autistického spektra (Adequate Educational Strategy as Fundamental Condition for Successful Integrative Education of Students with Severe Visual Impairment and Autism Spectrum Disorder). In Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 217-228. ISBN 978-80-210-5383-0.
      Name (in English): Adequate Educational Strategy as Fundamental Condition for Successful Integrative Education of Students with Severe Visual Impairment and Autism Spectrum Disorder
      RIV/00216224:14410/10:00056837 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Vilášková, Dagmar (203 Czech Republic, belonging to the institution)
      Keywords in English: severe visual impairment autism spectrum disorder structured teaching integrative education basic school for students with mild intellectual disability
      Reviewed: yes

      Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 16/4/2012 07:48.

    2009

    1. NOVÁKOVÁ, Zita. Člen Rady školy (Member of the School Board). Rada školy Střední školy, základní školy a mateřské školy pro zrakově postižené, Brno, 2009.
      Name (in English): Member of the School Board
      Pedagogy and education.
      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 25/1/2009 00:53.
    2. NOVÁKOVÁ, Zita. Některé strategie ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením a poruchami emocí a chování (Some Strategies in Educating Students with Visual Impairments and Emotional and Behaviour Problems). In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III.: Education of Pupils with Special Educational Needs III. 1st ed. Brno: MU, 2009, p. 181-192. plnění výzkumného záměru. ISBN 978-80-210-5032-7.
      Name (in English): Some Strategies in Educating Students with Visual Impairments and Emotional and Behaviour Problems
      RIV/00216224:14410/09:00038139 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: visual impairment; emotional and behaviour problems; self-stimulatory behaviour; social interaction; strategies for students with visual impairments who exhibit emotional and behavioural problems

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 8/1/2010 16:30.
    3. NOVÁKOVÁ, Zita. Sociální interakce žáků se zrakovým postižením v kontextu integrativního vzdělávání (Social Interaction of Students with Visual Impairments in Context of Integrative Education). In Vítková, M.; Vojtová, V. (eds.) Vzdělávání žáků se sociálním znevyhodněním: Education of Socially Diadvantaged Students. 1st ed. Brno: Paido, 2009, 8 pp. ISBN 978-80-7315-188-1.
      Name (in English): Social Interaction of Students with Visual Impairments in Context of Integrative Education
      RIV/00216224:14410/09:00043129 Proceedings paper. Psychology. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: social inclusion; integrative education; social competence; social interaction; student with visual impairment; emotional and behavioural disorders; pervasive developmental disorder; stereotypical behaviour
      Type of proceedings: post-proceedings

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 3/5/2011 11:51.

    2008

    1. NOVÁKOVÁ, Zita. Člen správní rady (Member of the Board of Trustees). Správní rada TyfloCentrum Brno, o.p.s., 2008.
      URL
      Name (in English): Member of the Board of Trustees

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 25/1/2009 00:47.
    2. NOVÁKOVÁ, Zita. Posilování komunikačních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením. (Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability). In Bartoňová, M.; Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II.: Education of pupils with special educational needs II. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, p. 147-158. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-210-4736-5.
      Name (in English): Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability
      RIV/00216224:14410/08:00027595 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: student with visual impairment and other disability; communication competences; expressive and receptive communication; symbolic communication; tangible symbol systems; the picture exchange communication system

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 8/1/2010 16:50.
    3. NOVÁKOVÁ, Zita. Posilování komunikativních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením (Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability). In Klenková, J.; Vítková, M. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Sborník z konference s mezinárodní účastí. 1st ed. Brno: Paido, 2008, p. 119-131. ISBN 978-80-7315-167-6.
      Name (in English): Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability
      RIV/00216224:14410/08:00051088 Proceedings paper. Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
      Keywords in English: student with visual impairment and other disability; communication competences; expressive and receptive communication; symbolic communication; tangible symbol systems; the picture exchange communication system
      International impact: yes
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 20/3/2012 09:48.
    4. NOVÁKOVÁ, Zita. Visual Impairment. In ŠIMONÍK, Oldřich and Marie VÍTKOVÁ. Pregraduate Teacher Training 2. Essay Selection. 1st ed. Brno: MSD, 2008, p. 123-127. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7392-058-6.
      Name in Czech: Zrakové postižení
      RIV/00216224:14410/08:00027275 Chapter(s) of a specialized book. Pedagogy and education. English. Czech Republic.
      Nováková, Zita (203 Czech Republic, guarantor)
      Keywords in English: visual impairment; blindness; low vision; partial sight; orientation and mobility; educational modifications
      International impact: yes

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 19/6/2009 09:15.

    2007

    1. RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ and Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání (Pedagogy of visually impaired. Texts for long distance studies). Brno: Paido, 2007, 124 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1.
      Name in Czech: Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání
      Name (in English): Pedagogy of visually impaired. Texts for long distance studies
      RIV/00216224:14410/07:00025748 Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks). Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Röderová, Petra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) -- Nováková, Zita (203 Czech Republic, belonging to the institution) -- Květoňová, Lea (203 Czech Republic)
      Keywords in English: visual impairment; education;personality specifics;councelling; intervention; family;compensatory aids
      Reviewed: yes

      Changed by: PhDr. Petra Röderová, Ph.D., učo 11726. Changed: 28/4/2011 13:21.

    2003

    1. NOVÁKOVÁ, Zita. Integrace zrakově postižených žáků z pohledu jejich pedagogů. Komenský. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 2003, vol. 128, No 1, p. 41-43. ISSN 0323-0449.
      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 16/9/2003 09:03.

    2001

    1. SÝKOROVÁ, Zita. Centrum speciálně pedagogické podpory na katedře speciální pedagogiky (The Centre of Special Pedagogical Support at the Department of Special Education). Brno: Paido, 2001, p. 30-31. ISBN 80-85931-92-3.
      Name (in English): The Centre of Special Pedagogical Support at the Department of Special Education
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 27/2/2001 16:49.
    2. SÝKOROVÁ, Zita. Innovative Modules In Teaching Inclusive Special Education at Department of Special Education at Masaryk University Brno. 1st ed. Manchester: Inclusive Technology Ltd. and University of Manchester, 2001. ISEC 2000:Including the Excluded. ISBN 1-903618-13-4.
      Name (in English): Innovative Modules In Teaching Inclusive Special Education at Department of Special Education at Masaryk University Brno

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 3/9/2001 11:49.
    3. SÝKOROVÁ, Zita. Oftalmopedie (Oftalmopedy). Predškolská výchova. Bratislava, 2001, LV, No 3, p. 46-47. ISSN 0032-7220.
      Name (in English): Oftalmopedy
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 27/2/2001 16:41.
    4. SÝKOROVÁ, Zita. Přehled služeb komplexní podpory (The Survey of Comprehensive support services). In Katedra speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, p. 28-29. ISBN 80-85931-92-3.
      Name (in English): The Survey of Comprehensive support services
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 27/2/2001 16:46.
    5. SÝKOROVÁ, Zita. Special School for Visually Impaired in Brno, Czech Republic. In Visions and Strategies for the New Cantury. Grave: ICEVI, 2001, p. 138. ISBN 90-76898.02.2.
      Name (in English): Special School for Visually Impaired in Brno, Czech Republic
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 27/2/2001 16:58.
    6. SÝKOROVÁ, Zita. Stáže studentů v zahraničí (Foreign Short Term Placements of Special Education Students). In Katedra speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, p. 41-42. ISBN 80-85931-92-3.
      Name (in English): Foreign Short Term Placements of Special Education Students
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 3/9/2001 12:38.

    1998

    1. SÝKOROVÁ, Zita. Etopedie ve Finsku (The education of the youth with behavioral disorders in Finland). Univerzitní noviny. Brno, 1998, vol. 5, 12/98, p. 11. ISSN 1211-6866.
      Name (in English): The education of the youth with behavioral disorders in Finland
      Pedagogy and education. Czech. Czech Republic.
      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 16/9/2003 09:04.
    2. SÝKOROVÁ, Zita. Škola pro všechny (School for all). Brno: Paido, 1998, 181 pp. In Integrativní speciální pedagogika, s. 9-11. ISBN 80-85931-51-6.
      Name (in English): School for all

      Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 3/9/2001 12:36.
Displayed: 30/4/2024 23:04