Novinky a zajímavosti ze světa IS MU

RSS Máte-li zájem, přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Novinky můžete odebírat také pomocí RSS nebo si zařaďte blog mezi sledované, pokud jste uživatel IS MU.
Tento blog píše
FotografieFI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Vlastníci blogu: FI:Vývojový tým IS MU, Mgr. Eva Zárybnická, 206552
Právo číst: kdokoliv v Internetu, pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
Právo komentovat: pojmenovaná skupina osob: FI:CVT FI
14. 9.
2009

Kontrola čísel ISBN a ISSN

Dosud nehodnoceno.
Novinky

Drobnou, ale jistě užitečnou novinkou v agendě pro zadávání publikací v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) je aplikace umožňující kontrolu platnosti čísel ISBN nebo ISSN, která jsou jedněmi z údajů potřebných při zadávání nové publikace.

ISBN (International Standard Book Number, mezinárodní standardní číslo knihy) je alfanumerický kód určený pro jednoznačnou identifikaci knižních vydání. ISSN je obdobou ISBN používaného pro knihy, je však oproti tomu identifikátorem periodické publikace, jako jsou noviny, časopisy, a to i těch vycházející online.

Nová aplikace pro kontrolu platnosti těchto čísel je dostupná v autentizované části IS MU v agendě Publikace → Pomůcky k publikacím/výsledkům → Informace → Kontrola čísel ISBN a ISSN.

Přehled předmětů v katalogu

Obr. 1: Kontrola čísel ISBN a ISSN v IS MU.

14. září 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
7. 8.
2009

Správce souborů vyhledává plagiáty rychleji a více směry

Dosud nehodnoceno.
Novinky – plagiáty

Mezi veřejností i studenty proslulá aplikace v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) na vyhledávání plagiátů byla v nedávné době opět vylepšena. Aplikace nyní funguje výrazně rychleji a efektivněji. Při vložení souboru do IS MU se ihned po vytvoření jeho textové verze zařadí soubor do fronty k vyhledávání plagiátů. Toto vyhledávání může trvat v době velké zátěže systému (např. před koncem období odevzdávání závěrečných prací) až hodinu. Pokud se kontroluje soubor vložený do ISu již dříve, zobrazí se dohledané plagiáty okamžitě, přičemž přepočítávání podobností probíhá neustále.

Základem pro výpočet procentuální podobnosti souborů je v prvním směru zkoumaný soubor, ve druhém směru nalezený podobný soubor. Je-li soubor významně podobný v obou směrech (více než 10 %), zobrazí se dvakrát, ovšem pokaždé s jiným počtem procent, jak naznačuje obrázek.

Obr. 1: Dva směry vyhledávání podobností.

Nově jsou do vyhledávání zahrnuty i práce ze systému Theses nebo Odevzdej.cz, mezi podobnými soubory tak může být i práce z některé z jedenadvaceti spolupracujících vysokých škol.

Pro vyhledávání podobných souborů z Theses platí, že se uvádějí i soubory nepřístupné ke čtení. V takovém případě ale nelze soubor přečíst, lze se pouze podívat na "podobný" text, který aplikace po kontrole vypíše. Případně si lze zobrazit kontaktní adresu, na které je možné soubor získat.

Pro vyhledávání podobných souborů z IS MU platí, že se jako podobné zobrazí jen takové soubory, které jsou dotyčnému uživateli přístupné ke čtení (s výjimkou učitelů).

Praxe ukázala, že podobnosti pod hranicí 5 % již nejsou relevantní, nově se proto podobnost menší než 5 % vůbec neuvádí. Zaškrnete-li tedy vyhledávání podobností menších než 10 %, vyhledáváte v intervalu 5-10 %.

Změnou prošlo i vyznačování podobností. Před úpravou se zobrazovaly pouze podobné části textu, nyní se zobrazuje celý text souboru a podobné části jsou označeny červeně. Dá se ale také pomocí tlačítka "Podobnosti" přepnout na zobrazení pouze podobných částí prací.

Obr. 2: Zobrazení podobností a informací o souboru.

Podrobnosti k vyhledávání plagiátů v nápovědě Osobní administrativa → Nápověda → Elearning .. Hledání podobných souborů ve Správci souborů.

7. srpna 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
7. 8.
2009

Multimediální pomůcky a zkušenosti autorů na Elportále

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Podobně jako v roce 2007 realizovala MU i v minulém roce rozvojový projekt "Podpora tvorby multimediálních vzdělávacích pomůcek a jejich využití ve výuce na MU". Cílem bylo vytvořit multimediální výukové pomůcky, použitelné ve více oborech a předmětech, aby kvalitativně i kvantitativně vzrostla úroveň elektronické podpory výuky na MU. Vznikla kvalitní zajímavá díla, která byla ověřena s využitím možností e-learningových nástrojů, které poskytuje IS MU, ale tvůrci vyzkoušeli i jiné nástroje dle výběru a potřeb vyučujících zúčastněných v projektu.

V rámci projektu vzniklo na MU 22 multimediálních kurzů a učebních pomůcek. Do projektu se zapojily všechny fakulty. Množství pomůcek představila například Právnická fakulta (6 kurzů) a Přírodovědecká fakulta (4 kurzy). V průběhu roku se autoři se svým realizačním týmem setkávali s hlavní řešitelkou projektu prorektorkou pro informační technologie Ivanou Černou na pravidelných kontrolních dnech každého projektu, aby prezentovali stav projektu. Tato setkání vyvrcholila velkou veřejnou prezentací vybraných kurzů v prosinci 2008, kde se zájemci mohli podívat na hotové e-learningové kurzy nebo pomůcky a autoři se zde podělili o své zkušenosti nabyté v průběhu jejich realizace.

Díky těmto prezentacím spolupráci s autory vznikla z každého dílčího projektu případová studie, která společně s ukázkou představuje kurz či pomůcku uživatelům Elportálu. Kurz nebo pomůcka je představena prostřednictvím galerie screenshotů uživatelského rozhraní, různorodých materiálů, e-learningových aktivit apod. Oproti loňsku obsahují případové studie prezentovaných pomůcek i videozáznam prezentace. Učitelé, kteří rádi využívají moderní technologie ve výuce, zde najdou inspiraci k dalším aktivitám, studenti se dozví, ve kterých předmětech mohou tyto nevšední výukové materiály využít a budoucí autoři ocení zejména zkušenosti a rady zkušených. Velké kurzy jsou cenné zejména z pohledu budoucího vývoje e-learningových nástrojů a možností, které pedagogové MU mají. Kurzy vzniklé v rámci tohoto projektu byly úspěšně nasazeny do výuky s překvapivě velkým pozitivním ohlasem ze strany studentů.

Rozcestník ke kurzům a pomůckám na Elportále

Obr. 1: Náhled úvodního rozcestníku.

Obr. 2: Náhled velkého kurzu.

7. srpna 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink
7. 8.
2009

Jak oživit Odpovědníky pomocí obrázků, zvuků či videa

Dosud nehodnoceno.
Novinky – e-learning

Na to, aby učitelé mohli své testové otázky v Informačním systému Masarykovy univerzity (IS MU) oživit o různorodý multimediální obsah (obrázky, fotografie, zvukové soubory, videa, …) již nemusí ovládat pokročilé techniky, jakými jsou HTML kód či specifický software. Servisní středisko pro podporu e-learningu na MU pro ně vytvořilo komplexní manuál Multimediální prvky v Odpovědníku IS MU shrnující práci s těmito multimediálními prvky.

Manuál se snaží vést uživatele od nejjednodušších postupů – vložení obrázku – po ty více komplikované – vložení videa ve FLV formátu. Je formulován tak, aby s jeho pomocí mohli i začínající uživatelé uvedené prvky vložit nejen do Odpovědníku, ale aby byli schopni si i multimediální prvky opatřit, pokud se s nimi setkají, případně si je jednoduše upravit dle svých představ (změna velikosti obrázku, převod audio CD do počítače, konverze běžného videosouboru do FLV formátu, …). Se získáváním multimediálních prvků se však pojí otázky autorského zákona, které jsou proto ve stručnosti v závěru zmíněny.

Úvodní strana manuálu Upozornění na nejčastější chyby Převod audio CD do MP3 souborů

Obr. 1: Úvodní strana manuálu. Obr. 2: Upozornění na nejčastější chyby. Obr. 3: Převod audio CD do MP3 souborů.

Například i HTML kód je v manuálu použitý, avšak uživatel mu nemusí rozumět a stačí, aby jej kopíroval na konkrétní místa. Pro některé úpravy jsou použity volně dostupné programy (například pro zisk MP3 souborů z běžného audio CD, pro konverzi video souborů do formátu FLV).

Vložený přehrávač na MP3 soubory Program na konverzi video souborů do FLV formátu Dodatek k autorským právům

Obr. 4: Vložený přehrávač na MP3 soubory. Obr. 5: Program na konverzi video souborů do FLV formátu. Obr. 6: Dodatek k autorským právům.

Více k odpovědníkům v IS MU v nápovědě Osobní administrativa → Nápověda → Elearning .. Odpovědníky.

7. srpna 2009

Dosud nečteno0 komentářůpermalink