viz ev. info z minulých ročníků, souhrnně pak
http://amper.ped.muni.cz/eave/. Samotný rozvrh
a zadaná četba viz
http://amper.ped.muni.cz/eave/2015.html.
Absolventi porozumí příčinám globálního oteplování a budou je umět vysvětlovat. Totéž v menší míře pro změnu klimatu oteplováním a změněným složením ovzduší vyvolanou a její dopady, pro adaptace na měnící se klima. Získají základní orientaci v oboru zmírňování změny klimatu, čili zejména cest ke snížení emisí skleníkových plynů: snížení potřeby toků energie i zajištění zbývající potřeby obnovitelnými zdroji.
- Rozvrh: podzim 2017
- Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Vyučující
Osnova
Co to je skleníkový jev, jak je veliký, čím je působený, jak se zesílil a roste, k čemu to vede: k oteplování Země.
Proč skleníkový jev sílí: vinou spotřeby fosilních paliv.
Oteplování globální a regionální jako hlavní příčina klimatické změny.
Další faktory působící na tuto změnu: aerosoly ze spalování, změna využití krajiny.
Jaké jsou přírodní vlivy na stav klimatického systému.
Jak se jeho stav mění a bude měnit, jaké jsou dopady těchto změn.
Čemu se již nelze vyhnout (a máme se na to adaptovat).
Zranitelnost, adaptace, resilience - ve světě i u nás.
Jaké jsou cesty k tomu, aby emise skleníkových plynů přestaly růst a pak klesaly k nule.
Co se označuje jako mitigace. Jak moc to spěchá.
Další (neklimatické) škody působené využíváním fosilních zdrojů energie.
Vize zerocarbonbritain.org – společnosti, která skleníkový jev už nezesiluje.
Koncept udržitelného rozvoje, neudržitelnost dnešní spotřeby, její morální aspekty.
Co může dělat každý, aby svůj příspěvek k oteplování minimalizoval.
Co může a má dělat obec, firma, stát, EU, OSN.
Dobré a špatné příklady. Kde jak plýtváme, jak s tím přestat.
Pařížská dohoda a její pokračování. Covenant of Mayors. Angažmá akademické a celé veřejnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Informace učitele