Upozornění:

Studijní plán je neaktivní.

PdF 1 Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (na dostudování hlavní) (neaktivní)
Název anglicky: Secondary School Teacher Training in Music (graduation major)
navazující prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-HV2S Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

    Obsah oborové závěrečné zkoušky je následující:
    Hudební výchova včetně oborové didaktiky
    Druhý obor včetně oborové didaktiky
    Obhajoba diplomové práce
    Pedagogicko-psychologický základ pro navazující magisterské studium

    Předměty státní zkoušky vychází z pilířových disciplín hudební výchovy a oborové didaktiky.

    Struktura (části) magisterské státní závěrečné zkoušky z Hudební výchovy:
    1. Obhajoba diplomové práce (je-li zadána).
    2. Ústní a praktická část:
    Dějiny hudby
    Didaktika hudební výchovy
    Širší vědní základ (okruhy z předmětů Úvod do hudební estetiky, Teorie umění a hudební sémiotika, Hudební pedagogika, psychologie a sociologie)
    Sbormistrovství (teoretická a praktická část)
    Hra na nástroj a hlasová výchova

    Pro oblast didaktiky je důležité, aby student propojoval poznatky ze studia odborné literatury se svou dosavadní pedagogickou zkušeností, dokázal obojí kriticky zhodnotit a využít při formulaci vlastních přístupů k řešení oborově didaktické problematiky.

    Pro podrobnější informace viz http://katedry.ped.muni.cz/hudebni-vychova/studium/magisterske-studium-navazujici/statni-zaverecne-zkousky
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat diplomové práce z Hudební výchovy:
    1. Tance v dílech českých i světových hudebních skladatelů
    2. Humor v české hudbě
    3. Využití tvorby brněnských hudebních skladatelů v hudební výchově
    4. Historie a současnost Národního divadla v Brně
    5. Muzikál a středoškolská mládež
    6. Gymnasia cantant - historie a současnost
    7. Varhany, klavír, cembalo, klavichord - dějiny a literatura nástroje, interpretace, organologie
    8. Duchovní a liturgická hudba evropského západu
    9. Masová kultura jako sociologický fenomén XX. století
    10. Aktuální problémy české a světové hudební pedagogiky
    11. Hudební preference dětí a mládeže
    12. Hudebnost jako problém hudební výchovy
    13. Metodologické problémy hud. sociologických výzkumů
    14. Hodnotová orientace mládeže a hudba
    15. Interpretace v systému hudebního sdělení
    16. Využití multimediálních aplikací v hudební výchově
    17. Problematika tradiční lidové kultury a folkloru ve vztahu k hudební výchově
    18. Srovnávací analýzy děl baroka, klasicismu, romantismu a XX. století
    19. Hodnoty a hodnocení uměleckého díla
    20. Vztahy mezi jednotlivými druhy umění
    21. Vývojové proměny paradigmatu hudby
    22. Vzájemné vztahy mezi jednotlivými žánry hudby
    23. Funkce umění
    24. Problémy recepce uměleckého díla
    25. Problémy masové kultury z hlediska obecné teorie umění

    Výběr z úspěšně ukončených magisterských diplomových prací:
    Texty Jana Nerudy inspirací pro hudební skladatele se zaměřením na melodram, Mgr. Hana Neumannová, 30.1.2017
    Liška Bystrouška: Výchovně - vzdělávací program pro rozvoj hudebnosti a hudebních znalostí, Mgr. Radka Těšíková, 5.6.2017
    Postup při nácviku dvojhlasu a vícehlasu v dětském pěveckém sboru na ZŠ, Mgr. Vladimír Trhal, 5.6.2017
    Vztah učitelů ZŠ a SŠ k hudbě a hudební výchově, Mgr. Ivana Procházková, 1.2.2016
    Využití prvků hudebně pohybové výchovy v rámci poslechových činností v hodinách hudební výchovy na gymnáziích, Mgr. Hana Havelková, 27.5.2015
    Vliv hudebního vzdělávání na hudební preference, Mgr. Alžběta Hrbáčová , 26.5.2015
    Eurytmie a hudba na Waldorfské základní škole v Brně, Mgr. Denisa Březinová , 27.5.2015
    Současné hudební a kulturní dění na Velkobítešsku, Mgr. Lucie Večeřová, 2.2.2015

    Pozn.: Všechny práce jsou uloženy v archivu MU, přístup k pracím prostřednictvím informačního systému IS MUNI: www.is.muni.cz

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie E. Řehulkazk 1/1/04 1-
PdF:SZ6040Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/5 60 hodin.2 1-
PdF:SZ6041Seminář k učitelské praxi P. Svojanovskýz 0/1/0 4x za semestr/90 minut.1 1-
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2-
PdF:SZ6046Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele J. Kratochvílovák 1/1/03 3-
12 kreditů

Povinně volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6043Teorie a praxe školy H. Horkáz 0/1/02 2-
PdF:SZ6044Teorie a praxe kurikula H. Horkáz 0/1/02 2-
PdF:SZ6045Teorie a praxe výuky H. Horkáz 0/1/02 2-
6 kreditů

Volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6067Zpracování a analýza kvantitativních dat pro závěrečné práce K. Vlčkovák 0/03 2-
PdF:SZ6069Alternativní a inovativní pedagogika H. Horkáz 0/2/02 2-
PdF:SZ6074Kognitivní psychologie pro učitele J. Krásak 0/03 2-
PdF:SZ6076Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití K. Dundálkovák 0/1/03 1-
11 kreditů

Oborová část

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:HV050Didaktika HV pro ZŠ 1 J. Kučerováz 0/2/02 1-
PdF:HV051Hra na nástroj 1 P. Halaz 0/1/02 1-
PdF:HV052Hudební pedagogika, psychologie a sociologie O. Musilz 1/0/02 1-
PdF:HV053Úvod do hudební estetiky M. Sedláčekzk 1/1/04 1-
PdF:HV056Didaktika HV pro ZŠ 2 J. Kučerovázk 0/2/03 2-
PdF:HV057Hra na nástroj 2 P. Halazk 0/1/02 2-
PdF:HV058Sbormistrovství V. Richterzk 0/2/03 2-
PdF:HV059Teorie umění a hudební semiotika M. Sedláčekzk 1/1/04 2-
PdF:HV060Didaktika HV pro SŠ 1 M. Sedláčekz 0/2/02 3-
PdF:HV061Populární hudba M. Sedláčekz 0/2/03 3-
PdF:HV062Seminář k dějinám hudby 1 L. Kučerováz 0/2/02 3-
PdF:HV063Vztahy mezi druhy umění M. Sedláčekzk 1/1/04 3-
PdF:HV066Didaktika HV pro SŠ 2 M. Sedláčekzk 0/2/03 4-
PdF:HV067Multimediální počítačové aplikace M. Sedláčekk 0/1/03 4-
PdF:HV068Seminář k dějinám hudby 2 M. Sedláčekz 0/2/03 4-
PdF:HV069Internacionalizace v hudební výchově M. Sedláčekz 0/0/0- 1-
PdF:HV6001Seminář k učitelské praxi 2 P. Svojanovskýz 0/0.5/0 3x90 minut při Učitelské praxi 2 a 2x135 minut při Učitelské praxi 3.1*2 2-
PdF:HV6002Učitelská praxe 2 D. Taylorz 0/0/5 60 hodin.2 2-
PdF:HV6003Učitelská praxe 3 M. Tomanováz 0/0/5 60 hodin.2 3-
48 kreditů

Volitelné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:HV054Interpretační seminář P. Halak 0/1/01 --
PdF:HV055Komorní hra P. Halak 0/1/01 --
PdF:HV51Pěvecký sbor MU J. Ocetekz 0/6/06 --
PdF:HV52Pěvecký sbor PdF MU M. Olbrzymekz 0/4/04 --
PdF:HV53Collegium musicum E. Tomaštíkz 0/4/04 --
16 kreditů

Diplomová práce

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:HV_DPpDiplomová práce - Projekt M. Sedláčekz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
PdF:HV_DPDiplomová práce M. Sedláčekz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:HV_DPdDiplomová práce - Dokončení M. Sedláčekz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
16 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp013Angličtina pro pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp014Angličtina pro pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů