Prostorové plánování a management se zabývá organizací obývaného prostoru, uspořádáním lidských aktivit a jejich vlivem na životní prostředí v nejširším smyslu (tedy včetně prostředí společenského). Cílem je vytvoření racionálnější územní organizace využití území a propojení mezi těmito typy využití tak, aby byly vyváženy požadavky na rozvoj s potřebami ochrany životního prostředí, a aby bylo dosaženo sociálních a ekonomických cílů. Posluchači jsou nejprve seznámeni s historií, současným stavem, orgány, nástroji, legislativním ukotvením a aktuálními problémy hlavních činností a oborů prostorového plánování v ČR. Poté jsou analogicky ve stručnější podobě probrána tatáž témata ve vztahu k EU, přičemž je věnována pozornost základním rozdílům. Tento přehled je doplněn podrobnější charakteristikou plánovacích systémů vybraných států (především EU15).
- Rozvrh: podzim 2021
So 9. 10. 12:00–15:50
P104, Pá 22. 10. 16:00–19:50
P304, Pá 5. 11. 16:00–19:50
P302b
- Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Vyučující
Osnova
1. Úvod do kurzu, předmět studia, základní pojmy.
2. Historie územního plánování se zaměřením na území ČR.
3. Současná právní úprava územního plánování v ČR a její změny v posledních letech.
4. Orgány a nástroje územního plánování v ČR.
5. Seznámení se s územně plánovací praxí (exkurze na vybrané pracoviště - Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
6. Vybrané problémy prostorového rozvoje (suburbanizace, urban sprawl atd.).
7. Vybrané problémy prostorového rozvoje (brownfields, gentrifikace atd.).
8. Strategické plánování - historie, cíle a nástroje.
9. Strategické plánovaní v ČR po roce 1989.
10. Seznámení se s praxí strategického plánování (exkurze na vybrané pracoviště - Magistrát města Brna, krajský úřad apod.).
11. Prostorové plánování v Evropě na nadnárodní úrovni – historie a významné dokumenty (Evropská charta regionálního-prostorového plánování, Evropské perspektivy územního rozvoje, Územní agenda EU atd.), politiky EU s územním dopadem.
12. Obecná charakteristika systémů prostorového plánování v členských zemích EU – kontext, principy, hierarchická struktura, nástroje.
13. Charakteristika plánovacího systému ve vybraných zemích EU – Dánsko, Německo, Rakousko, Slovensko.
Informace učitele
Dopustí-li se student u~zkoušky nedovoleného jednání (tj. držení taháku, opisování z~taháku/od spolužáka, napovídání apod.) bude jeho zkouška ukončena a podle závažnosti přestupku ohodnocena známkou F, nebo FF, případně i FFF.