Průchod studijním plánem
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-PR3S Přírodopis se zaměřením na vzdělávání
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahObsah státní závěrečné zkoušky
Přírodopis
Druhý obor
Obhajoba bakalářské práce
Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium
Struktura státní závěrečné zkoušky z přírodopisu
Písemná část zkoušky má prokázat teoretické znalosti uchazeče napříč jednotlivými disciplínami spadající pod vzdělávací obor přírodopis (botanika, zoologie, antropologie a neživá příroda); viz okruhy ke státní závěrečné zkoušce a orientaci ve formální organizaci a pojetí přírodopisného učiva na základní škole.
Poznávací část zkoušky má prokázat u uchazeče dovednost determinace a specifikace vybraných přírodnin (živých i neživých) a orgánů lidského těla.
Didaktická část
Didaktika přírodopisu jako věda
Kurikulární dokumenty
Postavení přírodopisného učiva v RVP ZV
Didaktické principy a zásady
Didaktická analýza přírodopisného učiva
odkaz na podrobnější informace
http://katedry.ped.muni.cz/biologie/studium/bakarske-szz - Návrh témat závěrečných prací a témata obhájených pracíNávrh témat bc. prací:
zaměření na zoologii – doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Např. Aktivita klíšťat Ixodes ricinus na jedné z lokalitě v okolí Brna apod.
zaměření na zoologii bezobratlých živočichů – Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Přednostně zaměření na rovnokřídlý hmyz (kobylky, cvrčci, saranče aj.)
zaměření na zoologii – Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
Např. Zpracování výukové (exkurzní) trasy se zaměřením na obratlovce.
zaměření na antropologii a genetiku – Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
Např. Měření somatických parametrů – jejich srovnání, vztahy, rozdíly mezi pohlavími, věkovými kategoriemi, typy aglomerací. Jejich souvztažnost ke zdraví člověka a prevenci onemocnění.
zaměření na sinice a řasy, anatomii a morfologii rostlin – Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
např. Taxonomické složení společenstva sinic a řas vybraných vodních biotopů.
zaměření na didaktiku přírodopisu 2. stupně ZŠ – Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Např. Přírodní poměry a flóra vybraného území
zaměření na botaniku – Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Např. Přírodní poměry a květena vybraného území
zaměření na geologii – doc. Jindřich Štelcl, CSc.
Např. Geologická charakteristika vybrané lokality.
Obhájené bc. práce
Míka V. Tajemné receptury alchymistů, https://is.muni.cz/auth/th/yzxpu/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Chvátalová E. Využití aktivizujících metod pro výuku přírodopisu na 2. stupni základní školy,
https://is.muni.cz/auth/th/y2jky/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Šimšová K.: Čeleď vstavačovité (Orchidaceae)výskyt na území NPR Čertoryje a zpracování zjednodušeného atlasu, https://is.muni.cz/auth/th/s1x22/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Kyselka J.:Určitý a křivkový integrál a jeho aplikace, https://is.muni.cz/auth/th/xo88h/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Bc. Veronika Černá V.: Potravinové alergie a povědomí o nich mezi studenty pedagogické fakulty, https://is.muni.cz/auth/th/zfdwo/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Reischl J.:Chronické neinfekční choroby a zdravý životní styl, https://is.muni.cz/auth/th/qavps/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Valentová H.: Sledování přítomnosti patogenních mikroorganismů z klíšťat u ještěrek, https://is.muni.cz/auth/th/zn6f2/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Dvořáková B.: Prevence osteoporózy u žáků 2. stupně ZŠ, https://is.muni.cz/auth/th/dshsb/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Litenová D.:Řasová flóra vybraných rybníků a přilehlého mokřadu v katastru obce Jindřichův Hradec, https://is.muni.cz/auth/th/t46gl/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Sopuch M.: Mapování vybraných druhů rovnokřídlých ve dvou faunistických čtvercích v oblasti Štramberku, https://is.muni.cz/auth/th/qkgki/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Zatloukalová S.: Přírodní poměry a květena okolí města Valašské Klobouky, https://is.muni.cz/auth/th/ispre/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Oláhová V.:Floristický průzkum břehů revitalizované říčky Teplice na katastrálním území obce Kuželov, https://is.muni.cz/auth/th/rg79l/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Naňáková P. : Změny v zastoupení rozsivek v podélném profilu Hložeckého potoka v Bílých Karpatech), https://is.muni.cz/auth/th/t03qw/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
Landová K.: 3D tisk modelů pro výuku mitózy na ZŠ,
https://is.muni.cz/auth/th/qobpg/?fakulta=1441;obdobi=8723;id=23919
/
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (36 kr.)
Povinné předměty
| Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
| PdF:Ped1010 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 6 | 1 | Z |
| PdF:Ped1020 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | Z |
| PdF:Ped1030 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | Z |
| PdF:Ped1160 | Speciální a inkluzivní pedagogika | z | 3 | 3 | Z |
| PdF:Ped1170 | Výzkum v pedagogické praxi | zk | 4 | 3 | Z |
| PdF:Ped1190 | Základy pedagogické diagnostiky | z | 2 | 4 | Z |
| PdF:Ped1210 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 4 | Z |
| PdF:Ped1220 | Sociální psychologie | k | 3 | 5 | Z |
| 26 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Pravidla pro výběr: studující absolvují 1 předmět za studium.
| Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
| PdF:Ped1040 | Dramatická výchova v pedagogické praxi | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1050 | Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1060 | Metodika průřezových témat v RVP | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1070 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1080 | Osobnostní a sociální příprava | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1090 | Specifika práce v multietnické třídě | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1100 | Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1110 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1120 | Výchova nadaných žáků | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1130 | Učíme (se) v kruhu | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1140 | Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1150 | Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace | z | 2 | 2 | - |
| PdF:Ped1230 | Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky | z | 2 | 2 | - |
| 26 kreditů |
Cizí jazyk (6 kr.)
Podmínkou přistoupení studujících ke státní závěrečné zkoušce je doložení fakultou stanovené minimální jazykové kompetence (úroveň B1 podle společného evropského referenčního rámce pro jazyky – SERRJ / CEFR) v jednom z následujících jazyků: angličtina, francouzština, němčina, ruština, španělština. Studující programu učitelství cizího jazyka volí další = jiný cizí jazyk.
TV (2 kr.)
Studující má povinnost během studia splnit podmínky pro udělení dvou zápočtů z nabídky předmětů povinné tělesné výchovy.
Oborová část (61 kr.)
Povinné předměty (55 kr.)
| Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
| PdF:BIp001 | Úvod do studia biologie | zk | 2 | 1 | - |
| PdF:BIp002 | Neživá příroda 1 | zk | 4 | 1 | P |
| PdF:BIp003 | Biologická technika | z | 2 | 1 | - |
| PdF:BIp004 | Neživá příroda 2 | zk | 4 | 2 | P |
| PdF:BIp005 | Základy obecné botaniky | k | 3 | 2 | P |
| PdF:BIp006 | Základy obecné zoologie | k | 3 | 2 | P |
| PdF:BIp007 | Cvičení v terénu - neživá příroda | z | 2 | 2 | - |
| PdF:BIp008 | Základy systému a evoluce řas a hub | zk | 4 | 3 | P |
| PdF:BIp009 | Základy zoologie bezobratlých | zk | 4 | 3 | P |
| PdF:BIp010 | Základy systému a evoluce vyšších rostlin | zk | 4 | 4 | P |
| PdF:BIp011 | Základy zoologie strunatců s využitím IT | zk | 4 | 4 | P |
| PdF:BIp012 | Ekologie pro základní vzdělávání | k | 3 | 4 | P |
| PdF:BIp013 | Cvičení v terénu - botanika, zoologie a ekologie | z | 3 | 4 | - |
| PdF:BIp014 | Fyziologie rostlin | k | 3 | 5 | P |
| PdF:BIp015 | Fyziologie živočichů | k | 3 | 5 | P |
| PdF:BIp016 | Anatomie a fyziologie člověka 1 | zk | 4 | 5 | P |
| PdF:BIp019 | Anatomie a fyziologie člověka 2 | k | 3 | 6 | P |
| 55 kreditů |
Volitelné předměty (6 kr.)
Studující absolvují volitelné předměty v minimální hodnotě 6 kreditů.
Oborové didaktiky (5 kr.)
| Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
| PdF:BIp017 | Úvod do didaktiky přírodopisu | k | 2 | 5 | Z |
| PdF:BIp018 | Praktikum k didaktice přírodopisu | k | 3 | 6 | Z |
| 5 kreditů |
Praxe (10 kr.)
Pravidla pro výběr: Studující absolvují předměty Ped1910 a/nebo Ped1911 (2x Ped1910 nebo 2x Ped1911 nebo Ped1910 + Ped1911 nebo Ped1911 + Ped1910) celkem za 4 kredity, všichni studující pak povinně absolvují předměty Ped1180, Ped1200 a Ped1912.
| Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
| PdF:Ped1180 | Sebezkušenostní příprava na profesi I | z | 2 | 3 | P |
| PdF:Ped1200 | Sebezkušenostní příprava na profesi II | z | 2 | 4 | P |
| PdF:Ped1910 | Asistentská praxe - doučování | z | 2 | 4 | P |
| PdF:Ped1911 | Asistentská praxe - asistent pedagoga | z | 2 | 3 | P |
| PdF:Ped1912 | Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole | z | 2 | 5 | P |
| 10 kreditů |