8. Alternativní výchovné metody v práci pedagoga

Radek Pospíšil

Obsah kapitoly


8.2 Hlavní znaky a principy

Základním znakem reformních škol je pedocentrismus. Jedná se o koncepci školní edukace a rodinné výchovy, ve které jsou potřeby dítěte a individuální přístup k němu, základem veškeré činnosti, okolo které se soustřeďuje veškerý pedagogický proces. Dítě se tak stává centrem a východiskem pedagogického jednání, což vede k individualizaci, která předpokládá orientovat se na rozmanité možnosti jednotlivých dětí. K dalším znakům reformního školství patří projektová metoda, která nabízí integraci učiva do logicky uspořádaných celků odpovídajících praktickým životním situacím. Tato metoda stanovuje jasné cíle, odpovědnost za proces i výsledek řešení. V rámci projektové metody se výrazně projevila také orientace na samostatnost a aktivitu. Výchozí je samotný úkol, nikoli čas k jeho řešení určený. Díky tomu se rozvíjí žákovy schopnosti a dovednosti v oblasti plánování. Žák si sám volí postup, jak se k cíli dostat a přejímá zodpovědnost za svá rozhodnutí.

Zmíněné znaky se projevují v základních principech

  • snaha podpořit přirozenou touhu poznávat nové věci a jevy
  • partnerský vztah mezi učitelem a žákem, podpora žákových kvalit i originality (chyba je chápána jako stupeň učení, ne přestupek)
  • spolupráce s rodinou dítěte
  • aktivní zapojení dítěte, podpora spolupráce a rozvoj komunikace
  • přenos odpovědnosti (spoluodpovědnosti) za rozhodování na dítě
  • propojování předmětů
  • prostředí uzpůsobeno dětem (zejména snadno dostupné pomůcky)
  • vyučování nelimitované zvoněním, řídící se zaujetím či únavou dětí
  • využití slovního hodnocení

Jaké hlavní znaky a principy jsou typické pro alternativní školy typické?