8. Alternativní výchovné metody v práci pedagoga
Radek Pospíšil
Obsah kapitoly
8.3 Alternativní školství a typy alternativních škol
Výsledkem snah reformního hnutí bylo využívání odlišných metod vzdělávání a vznik alternativních škol. Termíny alternativní školy nebo alternativní vzdělávání jsou poměrně často vnímána jako synonyma k pojmům jako netradiční škola, volná škola, svobodná škola, otevřená škola nebo soukromá škola. Význam termínu alternativní škola však zahrnuje všechny druhy škol, které fungují mimo sektor veřejných škol, ale i souběžně s nimi (soukromé, státní). Z pedagogického a didaktického hlediska se jedná o školy, kde se uplatňují zvláštní, nestandardní, inovativní, experimentální formy, obsahy či metody vzdělávání, jiné didaktické přístupy, na rozdíl od běžně uplatňovaných (standardních) pedagogických a didaktických koncepcí. Tím se odlišují od hlavního proudu standardních škol určité vzdělávací soustavy.
Mezi základní typy alternativních škol můžeme zařadit následující školy:
- Montessori pedagogika
- Waldorfská pedagogika
- Daltonský plán
- Jenský plán
- Moderní škola Celestina Freineta
- Winnetská soustava
- Step by Step (Začít spolu)
- Angažované učení
- Zdravá škola
Celosvětově jsou za tři nejčastěji se vyskytující a zároveň nejvýznamnější představitele alternativního vzdělávání považovány Montessori pedagogika, Waldorfská pedagogika a Daltonský plán. Jsou zastoupené i v ČR, a proto se jim budeme věnovat podrobněji.
Jaké alternativní školy patří mezi základní typy škol?
S kterými alternativními školami jste se setkali?