FF FNNJUpJ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy
Název anglicky: Upper Secondary School Teacher Training in German Language and Literature
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: FF N-NJU_ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Státní závěrečná zkouška zahrnuje jak písemné tak ústní části. Formou testu jsou ověřovány znalosti obecné a speciální didaktiky a psychologie pro učitele. Klauzurní písemná práce představuje prezentaci zadaného odborného tématu didaktiky němčiny jako cizího jazyka, jazykovědy či literární vědy (při předchozím zveřejnění širšího seznamu potenciálních témat) a ověřuje praktické jazykové kompetence, znalosti odborné terminologie a odborného stylu i argumentační a prezentační schopnosti v písemné formě.
    Ústní zkouška má podobu samostatné prezentace zadaného tématu po krátké přípravě a navazující rozpravy. Náplň zkoušky zahrnuje přehled o jednotlivých lingvistických disciplínách, literární teorii a dějinách literatury se zřetelem k didaktickému využití; samostatně je v ústní zkoušce zastoupena problematika didaktiky němčiny jako cizího jazyka.
  • Studijní povinnosti
    Povinnou součástí studia oboru jsou předměty společného pedagogicko-psychologického základu, dále předměty oborově didaktické a praxe výuky němčiny na střední škole v vymezená jednotně pro celý studijní program ve všech plánech. Oborové didaktiky se ve všech studijních plánech učitelství němčiny konají v prvních dvou semestrech studia, v případě jednooborového studia na ně navazují další didaktické předměty, zaměřené na tvorbu didaktického kurikula jazykovědné a literárněvědné profilace. Praxe se ve všech studijních plánech učitelství němčiny koná ve dvou následných krocích, nejprve jako náslechová, na níž navazuje praxe průběžná. Ta je provázána s praktickým nácvikem moderních technologií, využitelných ve výuce cizího jazyka. Tento nácvik je v případě jednooborového studia rozvinut ještě dalšími praxemi, zaměřenými primárně na ověření využitelnosti moderních technologií ve výuce.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Obhájené závěrečné práce jsou zveřejněny v online repozitáři: https://is.muni.cz/thesis/
    Texte und Textverstehen im Fremdsprachenunterricht
    Fachzeitschriften im Apothekenwesen. Ein deutsch-tschechischer Vergleich
    Der Umgang mit kontroversen Themen im Deutschunterricht
    Zum Einsatz von Bildern im DaF-Unterricht
    Texte für Fremdsprachenunterricht (Niveau A1-A2)
    Phänomen Übungsgrammatik
    Namen der Ortschaften in der Umgebung der Stadt Neuhaus
    Praktische Analyse der E-Mail-Korrespondenz der Firma Fränkische und ihre Relevanz im DaF Bereich
    Der Erste Weltkrieg in der Belletristik, Fachliteratur und im Deutschunterricht
    Negation im Deutschen als DaF-Problem
    Diminutive in der deutschen und tschechischen Phraseologie
    Wortschatzspiele im Fremdsprachenunterricht
    Perfekt im Deutschen anhand von Korpus-Analyse
    Peter Härtlings Künstlerromane
    Phraseologismen in Lehrbüchern des Deutschen
    Zweifelsfälle im Deutschen als DaF-Problem
    Sachtexte im Deutschunterricht (Deutsch als Fremdsprache an Gymnasien)
    Wortfolge als DaF-Problem bei tschechischen Muttersprachlern
    Grammatische Kategorien Genus und Modus im DaF-Unterricht an tschechischen Mittelschulen
    Alternative Metodem im FSU (Montessori-Schule)
    Unterricht der deutschen Sprache und Realien auf "College Lycée La Perverie" in Frankreich
    Texte zur Abitur DaF
    Verbalabstrakta im Deutschen und ihre tschechischen Equivalente
    Texte als Modelle im Deutsch als Fremdsprache
    Österreich und seine Landeskunde im Fremdsprachenunterricht
    Einsatz der Textsorte Witz im DaF-Unterricht
    Das Prager Deutsch. Eine Übersicht der charakteristischen Merkmale und Entwicklungstendenzen
    Phraseodidaktik im DaF-Unterricht
    Unterrichten lernen. Methoden und ihre Umsetzung in den Curricula der Lehramtsstudien an ausgewählten Universitäten in der Tschechischen Republik
    Biblische Phraseologismen mit Eigennamen. Korpusgestütze Untersuchung
    Neuere Tendenzen im Deutschunterricht
    Stilanalyse des Werkes "Die unendliche Geschichte" von Michael Ende
    Dialogische Texte im Fremdsprachenunterricht
    Lesen als rezeptive Fertigkeit im DaF-Unterricht. Analyse der Lesetexte in ausgewählten Lehrwerken in Bezug auf Textsorten und Aufgabentypologien.
    Didaktisierte Songtexte im DaF-Unterricht

Doporučený průchod studijním plánem

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:NJDII_001Didaktika I U. Riednerzk 1/1/0 V sudé týdny prezenčně v B2.44, v liché týdny online.6 1P
FF:NJDII_002Didaktika II U. Riednerzk 1/1/06 2P
FF:NJDII_003Didaktika III U. Riednerk 1/1/04 3P
FF:NJDII_007Didaktická dílna - jazyk I. Zündorfk 1/1/06 3P
FF:NJDII_008Didaktická dílna - literatura U. Riednerk 1/1/06 4P
FF:NJUPP01JNáslechová praxe U. Riednerk 0/0/0 Blokově.6 2P
FF:NJUPP02JPedagogická praxe I U. Riednerk 0/0/0 Blokově.6 3P
FF:NJUPP03JPedagogická praxe II U. Riednerk 0/0/0 Blokově.6 4P
FF:NJURS01JReflexe náslechové praxe U. Riednerk 1/1/0 Pro prezenční studium se koná prezenčně dle rozvrhu, pro kombinované studium se koná online.2 2P
FF:NJURS02JReflektivní seminář I U. Riednerk 1/1/0 Pro prezenční studium se koná v úterý 14:00-15:40, pro kombinované studium v úterý 16:00-17:40 pouze online.2 3P
FF:NJURS03JReflektivní seminář II U. Riednerk 1/1/0 Výuka se koná jednou za 14 dní prezenčně v kombinaci se samostatnou činností.2 4P
52 kreditů

Diplomová práce 16 kreditů

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:NJDII_271Diplomový seminář magisterský U. Riednerz 0/2/08 3P
FF:NJDII_284Diplomový seminář magisterský U. Riednerz 0/2/08 4P
16 kreditů

Základ - psychologie a pedagogika

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:SUP001Psychologie pro učitele I I. Burešovázk 1/1/04 1Z
FF:SUP002Školní pedagogika K. Šeďovázk 1/1/04 1Z
FF:SUP003Školní didaktika K. Šeďovázk 1/1/04 2Z
FF:SUP004Psychologie pro učitele II I. Burešovázk 1/1/04 2Z
FF:SUP005Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika K. Šeďovázk 1/1/04 2Z
FF:SUP006Kompendium pro učitele K. Šeďovázk 1/1/04 1Z
24 kreditů

Povinně volitelné předměty

Blok 1

Z těchto povinně volitelných předmětů je třeba absolvovat tři předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:NJII_1821ANěmecká syntax I. Zündorfk 1/1/05 1-
FF:NJII_183ANěmecká slovotvorba I. Zündorfk 1/1/05 1-
FF:NJII_22AHistorický vývoj němčiny I S. Stanovskák 0/1/03 1-
FF:NJII_23ALiterární témata a motivy - výběrová přednáška A. Urválekk 1/1/05 1-
FF:NJII_252AMetody a přístupy moderní literární vědy A. Urválekk 1/1/05 2-
FF:NJII_25AUrčující tendence současné literatury A. Urválekk 1/1/05 2-
FF:NJII_3515ATextová lingvistika I. Zündorfk 1/1/05 2-
FF:NJII_746AProjekt A. Urválekk 1/1/05 --
38 kreditů

Blok 2

Splnit alespoň 12 kreditů

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:NJDII_11Procvičovací gramatiky U. Riednerk 1/1/04 --
FF:NJDII_12Čtenářství pro učitelský program U. Riednerk 1/1/04 --
FF:NJII_760ARétorická cvičení J. Malák 0/2/04 --
12 kreditů