PdF DSPD402 Speciální pedagogika
Název anglicky: Special Education
doktorský kombinovaný, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF D-SPD4 Speciální pedagogika
doktorský kombinovaný, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF D-SPD4 Speciální pedagogika
Informace o studiu
- Státní doktorská zkouška a obhajoba disertační prácePovinné předměty
- Inkluzivní speciální pedagogika
- Psychologie handicapu a poruchy psychického vývoje
Povinně volitelné předměty z nabídky z okruhu 1, 2 (1 předmět)
- Logopedie, surdopedie, psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, etopedie, specifické poruchy učení, souběžné postižení více vadami, speciální andragogika, adiktologie.
Okruhy státní doktorské zkoušky jsou dány strukturovaným obsahem příslušného předmětu.
Součástí státní doktorské zkoušky je rozprava o tezích disertační práce, které představují výtah podstatných částí připravované disertační práce. Alternativou může být obhájená rigorózní práce.
Obhajoba disertační práce
Jako disertační práce jsou akceptovány originální vědecké teoretické, historicko-srovnávací, metodologické a empirické práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují. OR DSP Speciální pedagogika má tyto požadavky na disertační práci: preference empirického šetření, disertační práce zpravidla obsahuje: vymezení řešené problematiky a základních pojmů, shrnutí dosavadního stavu poznání či řešení, popis výzkumné metodologie (zahrnuje informace o výzkumném postupu, designu, výzkumném souboru a užitých metodách sběru a analýzy dat), představení výsledků výzkumu, o diskuse a interpretace výsledků, formulace závěrů. Rozsah disertační práce je cca 150 normostran.
SDZ je tematickými okruhy zaměřena na získání podrobných znalostí z inkluzivní speciální pedagogiky a z psychologie handicapu a poruch psychického vývoje. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - znát hluboce a systematicky předmět a rozsah svého pedagogického oboru a pedagogiky jako celku, a to v historických i současných širších souvislostech a na úrovni soudobého stavu poznání, znát hluboce a systematicky významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národním i mezinárodním kontextu, znají systém věd a jeho vývoj i výzkumné problémy na pomezí pedagogiky a dalších oborů, umět samostatně i v komunikaci a spolupráci s druhými volit, plánovat, realizovat a hodnotit tvůrčí výzkumné postupy ve svém pedagogickém oboru i v pedagogice jako takové, prostřednictvím těchto postupů poznávat procesy a jevy pedagogické reality, obohacovat vědecké poznání při respektu k etice výzkumné práce, znát způsob organizace života vědecké komunity v jeho mnohovrstevnatosti, a to národně i mezinárodně, být schopen se plnohodnotně zapojovat do života národní i mezinárodní vědecké komunity, včetně publikační aktivity, plánování výzkumných projektů, získávání zdrojů pro jejich realizaci. - Studijní a výzkumné povinnostiSoučástí studia v doktorském programu SP je aktivní publikační činnost; minimálním publikačním standardem jsou 4 studie, u nichž je doktorand hlavním autorem nebo spoluautorem, z toho minimálně 1 studie v časopise zařazeném v databázích WOS ISI, SCOPUS, ERIH PLUS a 1 studie na Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v České republice) (např. Ph publico, Journal of Exceptional People, Speciální pedagogika, Špeciálny pedagóg) nebo kapitoly v odborných knihách. Aktivní vystoupení (referáty, sdělení) na čtyřech seminářích nebo konferencích, z toho 2 u nás a 2 v zahraničí (možnost získat stipendium), publikace ve sborníku. Podíl na výuce v předmětu inkluzivní (speciální) pedagogika a vybrané specializace (4 semestry). V 4letém doktorském studijním programu Speciální pedagogika je obsažen cizí jazyk povinný na úrovni C1, volitelný na úrovni B1. Povinná zahraniční stáž je nejméně v rozsahu 7 týdnů.
V ISP jsou stanoveny milníky, které student musí splnit (např. obhajoba projektu disertace – do prvního roku studia, obhajoba tezí disertační práce – po třetím roce studia (pokud se nerealizuje rigorózní řízení), obhajoba disertační práce – obvykle po čtvrtém roce studia. - Návrh témat disertačních prací a témata obhájených prací1. Analýza sociálnych služieb pre jednotlivcov s mentálnym postihnutím na Slovensku
2. Rozvoj sociálních kompetencí u dětí v institucionální výchově s ohledem na přípravu na život
3. Analýza čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení
4. Intervenční a podpůrná dimenze v podmínkách ústavní a ochranné výchovy
5. Hodnocení a sebehodnocení ve výuce cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení
6. Analýza metód a foriem práce v edukácii jednotlivcov s ťažkým viacnásobným postihnutím v Slovenskej republike
7. Faktory ovlivňující profesní orientaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
8. Determinanty vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej intervencie u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím
9. Inkluzívna podpora potrieb u detí v riziku v školskom prostredí
10. Edukace a rozvoj osob s Alzheimerovou chorobou pomocí ICT
Doporučený průchod studijním plánem
Povinné
Příprava disertační práce a odborná orientace v oboru
Předměty Odborná orientace v oboru a Příprava disertační práce zapisuje student každý semestr, tedy je úspěšně ukončí 8x za celé studium.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPDC008 | Odborná orientace v oboru | k | 5 | - | - |
PdF:SPDC009 | Příprava disertační práce | k | 15 | - | - |
20 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPDC001 | Inkluzivní speciální pedagogika | zk | 8 | 3 | - |
PdF:SPDC002 | Metodologie 1 | zk | 10 | 1 | - |
PdF:SPDC003 | Filozofie výchovy a vzdělávání | zk | 5 | 2 | - |
PdF:SPDC004 | Psychologie handicapu | zk | 5 | 1 | - |
PdF:SPDC005 | Poruchy psychického vývoje | zk | 5 | 5 | - |
PdF:SPDC006 | Stáž v zahraničí | z | 5 | 7 | - |
PdF:SPDC007 | Metodologie 2 | zk | 15 | 8 | - |
53 kreditů |
Povinně volitelné
Profilace
Student během studia splní 2 předměty ze sekce povinně volitelných předmětů "Profilace".
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPDC010 | Profilace - širší vědní základ - Adiktologie | zk | 10 | 3 | - |
PdF:SPDC011 | Profilace - širší vědní základ - Speciální andragogika | zk | 10 | 3 | - |
PdF:SPDC012 | Profilace - širší vědní základ - Etopedie | zk | 10 | 3 | - |
PdF:SPDC013 | Profilace - širší vědní základ - Logopedie | zk | 10 | 3 | - |
PdF:SPDC014 | Profilace - širší vědní základ - Oftalmopedie | zk | 10 | 3 | - |
PdF:SPDC015 | Profilace - širší vědní základ - Psychopedie | zk | 10 | 3 | - |
PdF:SPDC016 | Profilace - širší vědní základ - Specifické poruchy učení | zk | 10 | 3 | - |
PdF:SPDC017 | Profilace - širší vědní základ - Somatopedie | zk | 10 | 3 | - |
PdF:SPDC018 | Profilace - širší vědní základ - Surdopedie | zk | 10 | 3 | - |
PdF:SPDC019 | Profilace - širší vědní základ - Těžké a souběžné postižení více vadami | zk | 10 | 3 | - |
100 kreditů |
Cizí jazyk na úrovni C1
Student během studia splní 1 předmět ze skupiny předmětů Cizí jazyk na úrovni C1.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:RCSZ_AJC1 | Anglický jazyk pro doktorské studium – úroveň C1 | zk | 7 | 3 | - |
PdF:RCSZ_FJC1 | Francouzský jazyk pro doktorské studium – úroveň C1 | zk | 7 | 3 | - |
PdF:RCSZ_NJC1 | Německý jazyk pro doktorské studium – úroveň C1 | zk | 7 | 3 | - |
PdF:RCSZ_RJC1 | Ruský jazyk pro doktorské studium – úroveň C1 | zk | 7 | 3 | - |
28 kreditů |