Studijní plán
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-CJC2 Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem
Součásti SZZ a jejich obsah
První část SZZ je z pedagogiky a psychologie. Je zkouškou způsobilosti, v níž studenti prokazují poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojují je, začleňují do teoretických souvislostí a vyvozují z nich praktické implikace. Studenti se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studentů a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Druhá část SZZ zahrnuje obsah základních teoretických předmětů profilujícího základu a předmětů profilujícího základu a obsahuje rovněž obhajobu diplomové práce.
Součástí SZZ jsou:
1. Ústní zkouška z českého jazyka, která zahrnuje všestranný jazykový rozbor textu a odpověď na teoretickou otázku z jazykovědy, didaktiky českého jazyka a didaktiky českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem dle tematických okruhů.
2. Ústní zkouška z české literatury, která zahrnuje odpověď na otázku z literární teorie a historie, didaktiky literární výchovy a didaktiky literární výchovy pro žáky s odlišným mateřským jazykem dle tematických okruhů. Předpokladem k úspěšnému absolvování zkoušky z české literatury je schopnost interpretovat literární dílo s přihlédnutím k jeho strukturním vrstvám i literárněhistorickému kontextu.
Při SZZ jsou prověřovány kompetence:
– schopnost využívat základní i speciální odborné znalosti a dovednosti z českého jazyka s důrazem na znalost normy a kodifikace spisovné češtiny a její stylové diferenciace v textech mluvených a psaných a schopnost provádět jazykovou korekturu, stylizační a kompoziční úpravu textu;
– schopnost využívat základní i speciální odborné znalosti a dovednosti z české literatury a literární vědy, schopnost sledovat novou odbornou literaturu oboru, samostatně vyhledávat informace a prakticky se orientovat v nových informačních zdrojích a kriticky je ve škole využívat;
– schopnost uplatnit získané znalosti a dovednosti ve výuce českého jazyka a literatury na základní škole v souladu s didaktickými poznatky s cílem rozvíjení klíčových kompetencí vymezených v rámcových vzdělávacích programech, a to i u žáků s odlišným mateřským jazykem;
– dovednost vést žáky k tvořivé práci s uměleckým textem, rozvíjet u žáků čtenářství a motivovat je k přečtení hodnotných literárních děl, prostřednictvím literatury posilovat vztah k národním i nadnárodním kulturním hodnotám;
– dovednost kultivované jazykové komunikace ústní i písemné a na jejím základě schopnost a dovednost vytvářet a rozvíjet komunikační dovednosti žáků, s přihlédnutím ke specifičnosti jazykové komunikace u žáků s odlišným mateřským jazykem.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Varianty a variety ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Standardní a nestandardní situace ve školní komunikaci s žákem s odlišným mateřským jazykem a jeho rodiči
Specifika výuky českého jazyka u žáka vybrané národnosti
Vliv nářečních jevů v mluvených a psaných projevech žáka s odlišným mateřským jazykem
Nabývání Cognitive Academic Language Proficiency u žáka s odlišným mateřským jazykem
Mimočítanková četba žáků s odlišným mateřským jazykem
Rozvoj čtenářských kompetencí žáků s odlišným mateřským jazykem na 2. stupni ZŠ
Aktivizační metody v literárněvýchovném procesu u žáků s odlišným mateřským jazykem
Obraz národních dějin v současné české próze pro děti a mládež
Filozofická, náboženská a multikulturní tematika v prózách pro děti a mládež
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (20 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6046 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6061 | Seminář ke školní pedagogice | z | 2 | 1 | Z |
11 kreditů |
Povinně volitelné
Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6047 | Školský a školní management | z | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6048 | Inkluzivní vzdělávání | z | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6069 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 2 | P |
6 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp013 | Angličtina pro pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp014 | Angličtina pro pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Oborová část (60 kr.)
Povinné předměty (P+PV 53 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp210 | Podoby nejnovější české literatury | zk | 3 | 3 | P |
PdF:CJp401 | Fonetika češtiny pro cizince | zk | 4 | 1 | P |
PdF:CJp402 | Stylistika v teorii a praxi | zk | 3 | 1 | P |
PdF:CJp403 | Vývoj spisovné češtiny | k | 3 | 1 | P |
PdF:CJp406 | Kapitoly z didaktiky literární výchovy | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp503 | Internacionalizace v oboru český jazyk a literatura | z | - | 1 | - |
PdF:CJp409 | Komunikace s cizincem | k | 4 | 2 | P |
PdF:CJp411 | Učebnice, výukové materiály a autentické texty ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem | k | 3 | 2 | - |
PdF:CJp412 | Mluvený projev a přednes v pedagogické praxi | k | 4 | 2 | P |
PdF:CJp413 | Literatura v kontextu náboženství | zk | 4 | 2 | P |
PdF:CJp414 | Seminář z literatury v kontextu náboženství | k | 4 | 2 | - |
PdF:CJp422 | Testování a hodnocení jedinců s odlišným mateřským jazykem | z | 2 | 3 | - |
PdF:CJp423 | Žák s odlišným mateřským jazykem v českém vzdělávacím systému | z | 2 | 3 | - |
PdF:CJp505 | Podoby nejnovější české a světové literatury pro mládež | z | 2 | 2 | P |
PdF:CJp517 | Světová literatura 20. století | z | 2 | 2 | P |
PdF:CJp516 | Průvodce dějinami české literatury | k | 4 | 4 | P |
46 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Student si z nabídky volí předměty za 6 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp407 | Alternativní metody výuky českého jazyka 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp421 | Česká literatura 19. století a její recepce jiných národů | z | 3 | 4 | - |
PdF:CJp508 | Využití korpusů v pedagogické praxi | z | 2 | 2 | - |
PdF:CJp408 | Literární komparatistika | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp415 | Alternativní metody výuky českého jazyka 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:CJp427 | Základy dialektologie | z | 2 | 2 | - |
13 kreditů |
Volitelné předměty (7 kr.)
Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 7 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp211 | Kapitoly z nejnovější české literatury | z | 2 | - | - |
PdF:CJp416 | Teorie bilingvismu | k | 3 | 2 | - |
PdF:CJp417 | Mediální výchova | z | 3 | 2 | - |
PdF:CJp418 | České reálie | z | 2 | 2 | - |
PdF:CJp504 | Kapitoly ze starší české literatury | z | 2 | 2 | - |
PdF:CJp419 | Mluvená čeština | zk | 3 | 3 | - |
PdF:CJp424 | Didaktika češtiny jako cizího jazyka pro dospělé | k | 3 | 3 | - |
PdF:CJp425 | Sociologie čtení a čtenářství | k | 3 | 3 | - |
PdF:CJp426 | Literární místopis | k | 3 | 3 | - |
PdF:CJp506 | Jazykový rozbor 1 | z | 3 | 3 | - |
PdF:CJp501 | Jazykovědná exkurze | z | 2 | 4 | - |
PdF:CJp507 | Jazykový rozbor 2 | z | 3 | 4 | - |
32 kreditů |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp404 | Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1 | z | 2 | 1 | Z |
PdF:CJp405 | Didaktika literární výchovy pro žáky s odlišným mateřským jazykem | z | 2 | 1 | Z |
PdF:CJp410 | Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 2 | zk | 4 | 2 | Z |
8 kreditů |
Praxe (14 kr.)
Předmět SZ6041 studenti absolvují dvakrát (v 1. a 2. semestru) a získají celkem 2 kredity.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6099 | Učitelská praxe 1 | z | 4 | 1 | P |
PdF:SZ6041 | Seminář k učitelské praxi | z | 1*2 | 1 | P |
PdF:CJ6007 | Učitelská praxe 2 | z | 4 | 2 | P |
PdF:CJ6008 | Učitelská praxe 3 | z | 4 | 3 | P |
14 kreditů |
Diplomová práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJ_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
PdF:CJ_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:CJ_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
16 kreditů |