PdF NCJC2cp Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature for Pupils with a Different Mother Tongue
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-CJC2 Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem

Součásti SZZ a jejich obsah

První část SZZ je z pedagogiky a psychologie. Je zkouškou způsobilosti, v níž studenti prokazují poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojují je, začleňují do teoretických souvislostí a vyvozují z nich praktické implikace. Studenti se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studentů a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Druhá část SZZ zahrnuje obsah základních teoretických předmětů profilujícího základu a předmětů profilujícího základu a obsahuje rovněž obhajobu diplomové práce.
Součástí SZZ jsou:
1. Ústní zkouška z českého jazyka, která zahrnuje všestranný jazykový rozbor textu a odpověď na teoretickou otázku z jazykovědy, didaktiky českého jazyka a didaktiky českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem dle tematických okruhů.
2. Ústní zkouška z české literatury, která zahrnuje odpověď na otázku z literární teorie a historie, didaktiky literární výchovy a didaktiky literární výchovy pro žáky s odlišným mateřským jazykem dle tematických okruhů. Předpokladem k úspěšnému absolvování zkoušky z české literatury je schopnost interpretovat literární dílo s přihlédnutím k jeho strukturním vrstvám i literárněhistorickému kontextu.

Při SZZ jsou prověřovány kompetence:
– schopnost využívat základní i speciální odborné znalosti a dovednosti z českého jazyka s důrazem na znalost normy a kodifikace spisovné češtiny a její stylové diferenciace v textech mluvených a psaných a schopnost provádět jazykovou korekturu, stylizační a kompoziční úpravu textu;
– schopnost využívat základní i speciální odborné znalosti a dovednosti z české literatury a literární vědy, schopnost sledovat novou odbornou literaturu oboru, samostatně vyhledávat informace a prakticky se orientovat v nových informačních zdrojích a kriticky je ve škole využívat;
– schopnost uplatnit získané znalosti a dovednosti ve výuce českého jazyka a literatury na základní škole v souladu s didaktickými poznatky s cílem rozvíjení klíčových kompetencí vymezených v rámcových vzdělávacích programech, a to i u žáků s odlišným mateřským jazykem;
– dovednost vést žáky k tvořivé práci s uměleckým textem, rozvíjet u žáků čtenářství a motivovat je k přečtení hodnotných literárních děl, prostřednictvím literatury posilovat vztah k národním i nadnárodním kulturním hodnotám;
– dovednost kultivované jazykové komunikace ústní i písemné a na jejím základě schopnost a dovednost vytvářet a rozvíjet komunikační dovednosti žáků, s přihlédnutím ke specifičnosti jazykové komunikace u žáků s odlišným mateřským jazykem.

Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací

Varianty a variety ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Standardní a nestandardní situace ve školní komunikaci s žákem s odlišným mateřským jazykem a jeho rodiči
Specifika výuky českého jazyka u žáka vybrané národnosti
Vliv nářečních jevů v mluvených a psaných projevech žáka s odlišným mateřským jazykem
Nabývání Cognitive Academic Language Proficiency u žáka s odlišným mateřským jazykem
Mimočítanková četba žáků s odlišným mateřským jazykem
Rozvoj čtenářských kompetencí žáků s odlišným mateřským jazykem na 2. stupni ZŠ
Aktivizační metody v literárněvýchovném procesu u žáků s odlišným mateřským jazykem
Obraz národních dějin v současné české próze pro děti a mládež
Filozofická, náboženská a multikulturní tematika v prózách pro děti a mládež

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika (20 kr.)

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie E. Řehulkazk 1/1/04 1Z
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 1Z
PdF:SZ6046Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele J. Kratochvílovák 1/1/03 3Z
PdF:SZ6061Seminář ke školní pedagogice H. Horkáz 0/1/02 1Z
11 kreditů

Povinně volitelné

Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6047Školský a školní management D. Veseláz 0/2/02 2P
PdF:SZ6048Inkluzivní vzdělávání K. Pančochaz 0/2/02 2P
PdF:SZ6069Alternativní a inovativní pedagogika H. Horkáz 0/2/02 2P
6 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp013Angličtina pro pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp014Angličtina pro pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů

Oborová část (60 kr.)

Povinné předměty (P+PV 53 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:CJp210Podoby nejnovější české literatury M. Chocholatýzk 0/1/03 3P
PdF:CJp401Fonetika češtiny pro cizince D. Sochorovázk 0/1/04 1P
PdF:CJp402Stylistika v teorii a praxi M. Lollokzk 0/1/03 1P
PdF:CJp403Vývoj spisovné češtiny H. Svobodovák 2/0/03 1P
PdF:CJp406Kapitoly z didaktiky literární výchovy M. Šubrtováz 1/0/02 1-
PdF:CJp503Internacionalizace v oboru český jazyk a literatura J. Poláčekz 0/0/0 jinak.- 1-
PdF:CJp409Komunikace s cizincem J. Tuškovák 0/2/04 2P
PdF:CJp411Učebnice, výukové materiály a autentické texty ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem H. Svobodovák 0/1/03 2-
PdF:CJp412Mluvený projev a přednes v pedagogické praxi D. Kročak 0/2/04 2P
PdF:CJp413Literatura v kontextu náboženství O. Sládekzk 1/0/04 2P
PdF:CJp414Seminář z literatury v kontextu náboženství M. Šubrtovák 0/2/04 2-
PdF:CJp422Testování a hodnocení jedinců s odlišným mateřským jazykem H. Svobodováz 0/1/02 3-
PdF:CJp423Žák s odlišným mateřským jazykem v českém vzdělávacím systému M. Lollokz 1/0/02 3-
PdF:CJp505Podoby nejnovější české a světové literatury pro mládež M. Šubrtováz 1/0/02 2P
PdF:CJp517Světová literatura 20. století J. Poláčekz 1/0/02 2P
PdF:CJp516Průvodce dějinami české literatury M. Chocholatýk 0/2/04 4P
46 kreditů

Povinně-volitelné předměty

Student si z nabídky volí předměty za 6 kreditů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:CJp407Alternativní metody výuky českého jazyka 1 J. Tuškováz 0/2/02 1-
PdF:CJp421Česká literatura 19. století a její recepce jiných národů E. Novákováz 0/2/03 4-
PdF:CJp508Využití korpusů v pedagogické praxi J. Tuškováz 0/2/02 2-
PdF:CJp408Literární komparatistika O. Sládekz 0/2/02 1-
PdF:CJp415Alternativní metody výuky českého jazyka 2 J. Tuškováz 0/2/02 2-
PdF:CJp427Základy dialektologie H. Svobodováz 0/2/02 2-
13 kreditů

Volitelné předměty (7 kr.)

Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 7 kreditů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:CJp211Kapitoly z nejnovější české literatury M. Chocholatýz 1/0/02 --
PdF:CJp416Teorie bilingvismu J. Tuškovák 1/0/03 2-
PdF:CJp417Mediální výchova D. Sochorováz 0/2/03 2-
PdF:CJp418České reálie M. Šubrtováz 1/0/02 2-
PdF:CJp504Kapitoly ze starší české literatury O. Sládekz 1/0/02 2-
PdF:CJp419Mluvená čeština I. Kolářovázk 1/0/03 3-
PdF:CJp424Didaktika češtiny jako cizího jazyka pro dospělé J. Tuškovák 0/1/03 3-
PdF:CJp425Sociologie čtení a čtenářství M. Šubrtovák 1/0/03 3-
PdF:CJp426Literární místopis J. Poláčekk 0/1/03 3-
PdF:CJp506Jazykový rozbor 1 D. Kročaz 0/0/0 předmět je v tomto období realizován distanční výukou s využitím distančních výukových materiálů, online konzultací (MS Teams), případně individuálními a skupinovými kontaktními konzultacemi podle potřeb studentů.3 3-
PdF:CJp501Jazykovědná exkurze J. Tuškováz 0/0/0 1 den.2 4-
PdF:CJp507Jazykový rozbor 2 D. Kročaz 0/2/03 4-
32 kreditů

Oborové didaktiky (10 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:CJp404Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1 J. Tuškováz 0/2/02 1Z
PdF:CJp405Didaktika literární výchovy pro žáky s odlišným mateřským jazykem M. Šubrtováz 0/2/02 1Z
PdF:CJp410Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 2 J. Tuškovázk 0/2/04 2Z
8 kreditů

Praxe (14 kr.)

Předmět SZ6041 studenti absolvují dvakrát (v 1. a 2. semestru) a získají celkem 2 kredity.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6099Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/10 120 hodin.4 1P
PdF:SZ6041Seminář k učitelské praxi P. Svojanovskýz 0/1/0 4x za semestr/90 minut.1*2 1P
PdF:CJ6007Učitelská praxe 2 J. Zítkováz 0/0/10 120 hodin.4 2P
PdF:CJ6008Učitelská praxe 3 J. Zítkováz 0/0/10 120 hodin.4 3P
14 kreditů

Diplomová práce (16 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:CJ_DPpDiplomová práce - Projekt J. Tuškováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
PdF:CJ_DPDiplomová práce J. Tuškováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:CJ_DPdDiplomová práce - Dokončení J. Tuškováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
16 kreditů