Úvodní slovo
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
srdečně Vás zveme na 14. ročník Open space konference o e-learningu IS MU, která se koná pod záštitou rektora Masarykovy univerzity.
Ústředním tématem konference je sdílení zkušeností s výukou v době umělé inteligence. Zprostředkujeme Vám praktické zkušenosti a názory vyučujících, kteří integrují prvky umělé inteligence a virtuální reality do výukových procesů. Odnesete si metodické tipy, jak lektorsky zvládnout výuku v měnícím se prostředí hybridní a online výuky. Dozvíte se, jak výuku a hodnocení ozvláštnit gamifikačními prvky. Nabídneme vhled do aktuální problematiky generativní AI v kontextu autorského práva a výuky. Nebude chybět ani představení novinek v e-learningových aplikacích IS MU – letos s důrazem na novinky v Odpovědnících.
Tematické okruhy
Rok a půl jsou tu s námi veřejnosti dostupné nástroje generativní umělé inteligence. Ve svém životě je v různých podobách potkávají jak studenti, tak učitelé a mnozí z nich již museli upravit svou výuku a adekvátně na přítomnost těchto technologií reagovat.
O praktické zkušenosti a rady se v rámci příspěvků podělí vyučující i zaměstnanci MU, kteří budou mluvit o:
- tipech na zvládnutí výuky v měnícím se prostředí,
- autorském právu a souvislostech s generativní umělou inteligencí,
- únikových hrách jako nástroji pro ověřování znalostí,
- novinkách v přípravě odpovědníků v IS MU,
- použití prvků umělé inteligence ve výuce,
- virtuální realita ve vzdělávání.
Program konference
Registrace 8.30–9.00 |
|
První blok 9.00–10.25 |
|
Přestávka na kávu 10.25–11.00 |
|
Druhý blok 11.00–12.00 |
|
Doprovodný program s občerstvením 12.00–12.45 |
|
Třetí blok 12.45–14.40 |
|
Anotace příspěvků
prof. PhDr. Josef Krob, CSc.
Vedoucí katedry KFil FF MU (Osobní stránka v IS MU)
AI ve výuce: škola hrou a líný učitel
- Od animovaného GIFu k rozhovoru s AI. Jak oživit frontální výuku. Několik ukázek vybraných pomůcek ilustrujících standardní výklad.
- AI a eseje studentů. Zadávát po listopadu 2022 i nadále studentům seminární práce? A když ano, v jaké podobě a jak je hodnotit?
- Podíl AI na zpracovaní kvalifikační studentské práce. Pohled vedoucího a studenta od zadání až po závěrečné hodnocení.
Mgr. Petr Sucháček
Odborný pracovník rozvoje a vzdělávání ORPK CERPEK MU (Osobní stránka v IS MU)
Plánování a flexibilita jako klíčové dovednosti pro vyučující (nejen) v hybridním vzdělávání
Výuka dostala s přechodem k hybridní a online formě vzdělávání hodně impulzů, které mění její přípravu, realizaci i očekávání od ní i po konci pandemie. Tato přednáška se zaměřuje na konkrétní metody a nástroje, které umožňují efektivně plánovat, vést a vyhodnocovat výuku s ohledem na maximalizaci učení se na straně studujících. Očekávat můžete také inspiraci a praktické tipy pro rozvoj lektorských dovedností, ať už vyučujete hybridně, či nikoli.
Plánování a flexibilita jako klíčové dovednosti pro vyučující (nejen) v hybridním vzděláváníPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat)Mgr. Kateřina Chudová
Vedoucí pracoviště OddPrF CJV MU (Osobní stránka v IS MU)
Opakování hrou – online únikovka ve výuce
Než se se studenty na konci semestru rozloučím, ráda s nimi opakuji, a to nejen kvůli jejich přípravě na zkoušku z odborného jazyka, ale také kvůli sobě – abych získala představu o tom, co vše si z výuky odnáší. Aby toto opakování bylo efektivnější a poutavější, rozhodla jsem se zapojit online únikovou hru a úspěšně ji již druhým rokem používám. V mém příspěvku tento oblíbený nástroj představím, podíváme se na to, jak únikovku vytvořit a na co si dát pozor, ukážeme si, jak se dá do výuky zařadit a jaké další dovednosti kromě samotného opakování může rozvíjet.
Opakování hrou – online únikovka ve výucePrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat)Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Odborná asistentka KISK FF MU (Osobní stránka v IS MU)
Imerzivní virtuální realita ve výuce: Kde má smysl a jak moc se lektor natrápí?
Brýle pro virtuální realitu představují technologii, která se cyklicky vrací do hledáčku veřejnosti každých pár let. Na Masarykově univerzitě přitom hledáme a výzkumně ověřujeme smysluplné způsoby, jak ji využívat ve vzdělávání na různých stupních už téměř dekádu. A není to jen o výběru aplikací. Příspěvek posluchače seznámí s potenciálem i úskalími této technologie, a to včetně praktických příkladů z různých úrovní: od gymnázií po vysoké školy, a různých oblastí: od výuky výškopisu přes kurzy angličtiny na FF MU až k podpoře well-beingu studujících v distančních programech v Česku i zahraničí.
Imerzivní virtuální realita ve výuce: Kde má smysl a jak moc se lektor natrápí?Prezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat)doc. JUDr. Matěj Myška, Ph.D.
Docent ÚPT PrF MU (Osobní stránka v IS MU)
Generativní umělá inteligence ve výuce a autorské právo
"V posledních letech se generativní umělá inteligence (AI) stala významným nástrojem v oblasti vzdělávání, přičemž nabízí inovativní přístupy k učení, tvorbě obsahu a interakci mezi studenty a učiteli. Tato přednáška se zaměří na klíčové aspekty využití generativní AI ve vzdělávacím procesu a na právní otázky, které toto využití vyvolává, zejména v oblasti autorského práva." je část abstraktu přednášky, kterou vygenerovala služba perplexity.ai na základně promptu: "Prosím vytvoř abstrakt pro přednášku na téma "Generativní umělá inteligence ve výuce a autorské právo"".
Je tento výstup vůbec chráněn autorskými či jinými právy? Kdo je případně vykonává? Lze potenciálně porušit autorská práva práva při vytváření a využívání těchto služeb? A jak je to smluvně upraveno v podmínkách užívání nejpopulárnějších služeb využívajících generativní umělou inteligenci? Příspěvek se zaměří na hledání odpovědí na tyto otázky v rámci práva EU a vnitrostátního práva.
RNDr. Tomáš Obšívač
Programátor CVT FI MU (Osobní stránka v IS MU)
Novinky v Odpovědnících
Oblíbená aplikace Odpovědníky v IS MU v současnosti prochází intenzivním vývojem. Příspěvek představí zajímavé inovace, na které se vyučující v Odpovědnících mohou těšit: od nového editoru a rozšířeného portfolia otázek až po revoluci ve sběru odpovědí.
Novinky v OdpovědnícíchPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat)Mgr. Jitka Daňková
Koodinátorka servisního střediska CVT FI MU (Osobní stránka v IS MU)
Novinky v IS MU
Příspěvek je určen posluchačům, kteří chtějí mít přehled o vývoji e-learningu, jeho nových funkcích a možnostech. Shrnuje novinky elektronické podpory výuky v Informačním systému MU z uplynulého roku. Posluchači se mimo jiné dozvědí, jaké cíle si Vývojový tým IS MU stanovil do příštího ročníku Open space konference.
Často kladené dotazy
-
Proč se nemohu registrovat?
Může nastat řada problémů, nejčastěji se setkáváme s problémem, že nejste vedeni jako vyučující na MU. Máte-li s registrací problém, neváhejte nás kontaktovat na osk@fi.muni.cz.
-
Mohu na konferenci přijít i bez registrace?
Můžete, ale pokud již bude naplněna kapacita přednáškové místnosti, může se stát, že Vás budou muset kolegové u registračního pultu odmítnout. Online registrace předem nám pomáhá lépe plánovat celý průběh konference
-
Registroval/a jsem se, ale nemohu přijít. Jak se odhlásím?
Odhlášení provedete v Obchodním centru v IS MU
-
Jsem vyučující. Mohu s sebou na konferenci vzít i své studenty?
Bohužel ne. Konference je určena výhradně vyučujícím a doktorským studentům MU, kteří se podílí na výuce.
-
Jsem vyučující, ale neučím na MU. Mohu na konferenci přijít?
Nemůžete. Zkuste nás ale kontaktovat na osk@fi.muni.cz, v odůvodněných případech se můžeme domluvit na udělení výjimky.
-
Mohu na konferenci vystoupit s vlastním příspěvkem?
Příspěvky pro každý ročník velmi pečlivě tematicky i obsahově vybíráme, aby celá konference tematicky ladila a byla pro naše posluchače co nejzajímavější a nejpřínosnější. Máte-li nápad na zajímavé téma, nebo máte co říct k aktuálně probíraným tématům, budeme rádi, když nám napíšete na osk@fi.muni.cz. Těšíme se na případnou spolupráci.
Doprovodný program
Každý rok na konferenci chystáme nejen zajímavé přednášky, ale i doprovodný program. Letos byly pro účastníky konference opět připraveny oblíbené informační a konzultační stánky. Na jednom z nich byli k dispozici e-technici a pracovníci Servisního střediska pro e-learning připraveni řešit jakékoli dotazy a připomínky k e-learningovým aplikacím IS MU a multimediálnímu obsahu ve výuce. Druhý konzultační stánek byl letos zaměřený na řešení dotazů k algoritmu na vyhledávání plagiátů. Mnozí konzultující na stánku ocenili zejména vysvětlení funkce „Porovnej dva“, která graficky zobrazuje umístění podobných pasáží ve dvou dokumentech.
Protože je konference místem setkávání a sdílení zkušeností, zapojili jsme publikum i přednášející do dění odpovídáním na společnou tematickou otázku: „Kdybyste mohli na umělou inteligenci delegovat nějakou svou povinnost, která by to byla?“.
Přednášející odpovídali na otázku v diskusi po svých příspěvcích. Jakou odpověď si připravil přednášející Mgr. Petr Sucháček?
Mgr. Petr Sucháček
Odborný pracovník rozvoje a vzdělávání ORPK CERPEK MU?
„Moc by se mi líbilo, kdybychom AI nástroje uměli na MUNI vytrénovat tak, aby všechny předpisy a z nich vyplývající povinnosti formou včasné notifikace přicházeli zaměstnancům MUNI tak, aby nemuseli sami myslet na to, co se kdy má dít a jaké jsou předepsané lhůty a vůbec. 😊“
Publikum na tutéž otázku odpovídalo formou soutěže. Mezi nejčastějšími odpověďmi na otázku „Kdybyste mohli na umělou inteligenci delegovat nějakou svou povinnost, která by to byla?“ dominoval úklid domácnosti, administrativní úkoly a zodpovídání stále stejných studentských dotazů.
Ze všech odevzdaných formulářů jsme na závěr konference vylosovali tři výherce a odměnili je cenami.
Fotogalerie
Registrace účastníků
Předešlé ročníky
Podívejte se, jak probíhaly minulé ročníky:
Ke stažení
Logo OSK 2024Formát PNG Logo OSK 2024Formát PDFKontakty
Informační systém Masarykovy univerzity
Fakulta informatiky MU
osk@fi.muni.cz – organizační a realizační tým OSK
Open space konference 2024
Registrace na konferenci byla uzavřena z důvodu naplněné kapacity. Děkujeme za pochopení..