PdF NSPZP1k Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie)
Název anglicky: Special Education (Specialization 1 - Speech and Hearing Impairments)
navazující kombinovaný se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SPZP
Speciální pedagogika
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsah
Povinné předměty
Pedagogika a psychologie (společný základ)
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)
Speciální pedagogika (test)
Logopedie
Surdopedie
Volitelný předmět
Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky se zaměřením na logopedii a surdopedi. Má základní komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci se žáky se SVP na úrovni speciálního pedagogika – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky, individuálního vzdělávacího plánu, vést poradenský rozhovor, intervence, práce se skupinou i jednotlivcem. Zná a dokáže použít vhodné komunikační strategie u jedinců všech věkových skupin s ohledem na jejich možnosti, dovednosti a aktuální životní situaci. Dokáže provádět speciálněpedagogickou a poradenskou činnost, je schopen metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopsychologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
- Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrh témat kvalifikačních prací
Analýza komunikační schopnosti dítěte předškolního věku s narušeným vývojem řeči
Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se specificky narušeným vývojem řeči
Úroveň komunikačních dovedností u dospívajících a adolescentů s narušenou komunikační schopností
Stimulace komunikačních schopností u dětí s opožděným vývojem řeči se zřetelem k obsahové složce řeči
Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby u žáků se specificky narušeným vývojem řeči
Stimulace komunikační schopnosti u dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze s ohledem na pragmatickou rovinu řeči
Specifika výběru podpůrných opatření u žáků s narušeným vývojem řeči
Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se sluchovým postižením
Stimulace komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením
Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a pro jejich rodiny
Faktory ovlivňující volbu povolání u žáků se sluchovým postižením
Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga ve třídě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Tvorba individuálního vzdělávacího plánu v kontextu sekundárního vzdělávání
Témata obhájených diplomových prací
- Postoje rodičů a pedagogů při rozvoji komunikačních schopností u dětí v mateřské škole běžného typu a Montessori mateřské škole
- Uplatnění absolventů se sluchovým postižením středních a vysokých škol na úřadech práce z pohledu personalistů
- Osoba s Alzheimerovou nemocí z pohledu rodinných příslušníků
- Žáci s koktavostí na 2. stupni běžné základní školy
- Specifika a rozvoj komunikačních dovedností dětí romského etnika v předškolním věku
- Přínos pobytových akcí pro děti se sluchovým postižením
- Využití augmentativní a alternativní komunikace u dětí s kombinovaným postižením
- Příprava diagnostického materiálu u dětí vyvíjejících se typicky
- Komunikační dovednosti dětí předškolního věku v oblasti pragmatické jazykové roviny
- Postoje pedagogických pracovníků k inkluzivnímu vzdělávání žáků se sluchovým postižením na základních školách
- Pomůcky k rozvoji řeči a jazykových schopností u dětí raného věku zaměřené na komunikační strategie
- Využití alternativní a augmentativní komunikace u pacientů s amyotrofickou laterální sklerózou
- Podpora rodičů dětí se sluchovým postižením v oblasti řečové a sluchové výchovy: www.prosluchacky.cz
- Muzikoterapeutické prvky? Jejich potenciál v logopedické intervenci
- Analýza pasivní slovní zásoby u dětí mladšího školního věku
Témata obhájených rigorózních prací
Sekundární prevence po infarktu myokardu
Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku
Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím
Obhájené kvalifikační práce včetně posudků jsou uloženy v archivu závěrečných prací is.muni.cz
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)
Speciálněpedagogický základ (14 kr.)
Profilace (specializace) (29 kr.)
Student si volí předměty ze skupiny 1 nebo 2.
Skupina 2 je určena pro neslyšící studenty.
Medicínská propedeutika (12 kr.)