Úvodní slovo
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
srdečně Vás zveme na 15. ročník Open space konference o e-learningu IS MU, která se koná pod záštitou rektora Masarykovy univerzity.
Hledáte odpovědi na otázky ohledně e-výuky? Inspirujte se na letošním ročníku konference praktickými zkušenostmi vyučujících, kteří využívají e-learningové prvky ve své běžné výuce. Odnesete si metodické tipy, jak může online diskusní fórum podpořit výuku. Dozvíte se, jaké jsou limity použití AI avatarů pro výuková videa. Nabídneme stručný přehled toho, co je nového v oblasti generativní AI v kontextu výuky. Nebude chybět ani představení novinek v e-learningových aplikacích IS MU – letos s důrazem na moderní trendy v rozhraní LMS.
Tematické okruhy
Již 20 let se na MU formovala e-výuka - vzdělávání, která využívá informační a komunikační technologie (ICT) k podpoře nebo realizaci výuky. Je jen málo vyučujících, kteří dnes učí bez pomoci IT technologií. Formou otázek a odpovědí Vám v rámci příspěvků předají své zkušenosti a rady učitelé i zaměstnanci MU. Budou mluvit o:
- diskusních fórech v pedagogické komunikaci
- prohloubení vlastního porozumění učivu skrze vzájemné hodnocení podcastů
- možnostech a limitech použití AI avataru pro e-kurzy
- rychlých anketách i sledování docházky přes aplikaci KvIS
- generování procvičovacích výpočetních příkladů
Registrace
Účast na konferenci je pro účastníky z MU zdarma. Prosíme o přihlášení se na konferenci přes Obchodní centrum MU, akce má omezenou kapacitu.
Registrace na Open space konferenciObchodní centrum MUAnotace příspěvků

Mgr. Miroslav Jurčík, Ph.D.
Odborný asistent KPed PdF MU (Osobní stránka v IS MU)
Diskusní fóra v pedagogické komunikaci: žádný fór, ale realita.
Jak může online diskusní fórum podpořit výuku pedagogické komunikace? Příspěvek představuje využití online diskusních fór jako nástroje pro rozvoj komunikačních dovedností budoucích učitelů. Studující zde trénují peer-to-peer zpětnou vazbu, rozvíjejí popisný jazyk a procvičují vybrané komunikační strategie v bezpečném prostředí. Příspěvek přiblíží konkrétní metody práce, přínosy i limity tohoto přístupu a nabídne inspiraci pro začlenění asynchronní diskuse do výuky pedagogických i dalších profesně zaměřených oborů.


Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A., Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D.
KSocPed PdF MU (Osobní stránka Mgr. Bielika v IS MU, Osobní stránka dr. Kolaříkové v IS MU)
Rozvoj porozumění a metakognice skrze vzájemné hodnocení
Vzájemné hodnocení je proces, při němž studenti posuzují práce svých spolužáků a poskytují si navzájem zpětnou vazbu. Tento přístup může přispět nejen ke zlepšení studijních výsledků, ale také k rozvoji metakognitivních dovedností, komunikačních schopností a samostatnosti při učení. Zároveň může podpořit motivaci a aktivní zapojení studentů. V příspěvku představujeme naši zkušenost s implementací vzájemného hodnocení do výuky. Studenti ve dvojicích připravili podcast na jimi zvolené téma a následně poskytovali formativní zpětnou vazbu na podcasty jiných dvojic. Příspěvek posluchače seznámí s využitím funkce „Vzájemné hodnocení" v IS MU.

Mgr. Aleš Kroutil, Ph.D.
Odborný asistent ÚChL Ústavy FaF MU (Osobní stránka v IS MU)
Výpočetní příklady v ISu
Odpovědníky využívám především v rámci výuky předmětu „Základní chemické výpočty“, kde se zaměřuji výhradně na výpočetní typy otázek. Tyto příklady slouží zejména k procvičování – studenti po odevzdání testu okamžitě vidí výsledky a mohou si test zopakovat. Zadání zůstává stejné, ale číselné hodnoty se při každém pokusu mění. U některých úloh systém navíc umožňuje studentům ihned zjistit, kde udělali chybu.
Systém nabízí poměrně široké možnosti tvorby a vyhodnocování otázek. Samotné vytváření rozsáhlejších sad příkladů je však časově náročné a uživatelsky nepřívětivé. Proto využíváme nástroj, který nám umožňuje generovat potřebný zdrojový kód automatizovaně.
Rád bych se s vámi podělil o své zkušenosti v této oblasti, konkrétně:
- jaké typy příkladů lze vytvářet,
- jak zlepšit zpětnou vazbu pro studenty,
- jak vypadá vyhodnocování v novém vzhledu systému,
- a jak si s těmito příklady poradí umělá inteligence.

Mgr. Tomáš Foltýnek, Ph.D.
Odborný asistent KSUZD FI MU (Osobní stránka v IS MU)
Etická hlediska při využívání generativní umělé inteligence ve výuce – kam jsme se posunuli?
Na OSK konferenci v roce 2023 zazněl příspěvek věnovaný etickým otázkám spojeným s nástupem generativní umělé inteligence ve vysokoškolském vzdělávání. Letos se k tématu vracíme, abychom reflektovali, kam se diskuse i praxe v oblasti e-výuky za dva roky posunuly. Jak se změnil přístup akademické obce k využívání nástrojů jako ChatGPT a jejich integraci do výuky? Jaké nové otázky, výzvy či dilemata se objevily? A jaká doporučení či opatření byla v mezidobí zavedena?
Příspěvek naváže na tehdejší prezentaci a představí aktuální stav diskuse o etickém využívání AI v kontextu univerzitního vzdělávání. Zaměří se na nově formulovaná doporučení odborných institucí, vývoj postojů mezi vyučujícími a studenty, i konkrétní kroky podniknuté na univerzitní úrovni.

doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D.
Docentka KRE ESF MU (Osobní stránka v IS MU)
Aplikace KvIS na přednáškách a seminářích: možnosti a limity
Aplikace KvIS je interaktivní a snadno použitelná aplikace, která umožňuje během výuky testovat znalosti studentů nebo realizovat rychlé ankety. Vyučující okamžitě od studentů získá zpětnou vazbu a může jejím prostřednictvím sledovat docházku. Příspěvek se zabývá tím, jakým způsobem je možné aplikaci ve výuce využít, jaké jsou její výhody a limity a na co je třeba si dávat pozor.

RNDr. Vít Rusňák, Ph.D.
Vedoucí pracoviště EAG CSIRT ITPV ÚVT MU (Osobní stránka v IS MU)
PhishProof: Jak jsme hackli tvorbu e-kurzu s využitím AI nástrojů
Na jaře 2025 jsme v IS MU spustili nový e-learningový kurz PhishProof, zaměřený na zvýšení odolnosti zaměstnanců a studentů MU proti phishingovým útokům. Při jeho tvorbě jsme využili potenciál AI nástrojů – od prvotního brainstormingu až po finální produkci. V příspěvku sdílím naše zkušenosti, tipy a triky, a ukázky toho:
- kdy (ne)byli ChatGPT, Gemini a Copilot skutečně užitečnými pomocníky,
- co se osvědčilo při generování videí s realistickými AI avatary přes ElevenLabs a HeyGen,
- jak nám Canva posloužila jako týmový nástroj pro postprodukci videí a tvorbu grafiky,
- proč a jak jsme si přizpůsobili Interaktivní osnovy pomocí vlastních CSS stylů.
Inspirujte se a odneste si konkrétní doporučení, která můžete využít (nejen) při tvorbě vlastních e-kurzů.


Mgr. Barbora Nekardová, Mgr. Jakub Vlček
ÚPV FF MU (Osobní stránka Mgr. Nekardové v IS MU, Osobní stránka Mgr. Vlčka v IS MU)
Za hranicí nástrojů: Co znamená kvalitní výuka a jak se vytváří
Otázka, jak lépe učit nebo jak být lepším učitelem, se na první pohled může jevit jako normativní. Ve skutečnosti však otevírá prostor pro hlubší úvahu o tom, co tvoří kvalitu výuky a jaké předpoklady formují její pedagogický potenciál. Kvalitní výuka přitom nespočívá pouze v tom, jaké nástroje používáme, ale především v naší schopnosti vytvářet smysluplné výukové prostředí, které podporuje porozumění, kritické myšlení a aktivní zapojení studentů. Místo hledání univerzálních návodů se tak pozornost přesouvá k vytváření prostoru, který podporuje profesní růst skrze reflexi a sdílení. Tandemová výuka, kolegiální sdílení nebo mentoring představují formy profesního rozvoje, které staví na společném hledání nových cest ve výuce a učení. Tato perspektiva zároveň otevírá prostor pro to, aby se otázka kvality výuky stala nejen individuální, ale i kolektivní snahou o proměnu akademické kultury směrem k větší reflexivitě a vzájemnému učení. V tomto příspěvku sdílíme naše zkušenosti z několikaletého výzkumného bádání v rámci doktorského studia, výzkumných projektů a zároveň čerpáme z naší vlastní praxe tandemové výuky.

Mgr. Jakub Peloušek
Specialista ICT CVT FI MU (Osobní stránka v IS MU)
Zavádění moderních trendů v grafickém rozhraní LMS
Příspěvek je určený posluchačům, kteří chtějí nahlédnout do chystaných změn v e-learningových agendách. Moderní LMS kladou pro studenty důraz na uživatelskou přívětivost, dostupnost, responzivitu a personalizaci. Co přispěje v Interaktivních osnovách k tomu, aby byli studenti méně zahlcení informacemi? Jak reflektujeme situaci, kdy dnešní studenti studují už jen z mobilních telefonů? Jak mohou mít studenti snadno přehled o blížících se termínech (např. upozornění na termín odevzdávání úkolů)?

Mgr. Jitka Daňková
Koodinátorka servisního střediska CVT FI MU (Osobní stránka v IS MU)
Novinky v IS MU
Příspěvek je určen posluchačům, kteří chtějí mít přehled o vývoji e-learningu, jeho nových funkcích a možnostech. Shrnuje novinky elektronické podpory výuky v Informačním systému MU z uplynulého roku. Posluchači se mimo jiné dozvědí, jaké cíle si Vývojový tým IS MU stanovil do příštího ročníku Open space konference.
Často kladené dotazy
-
Proč se nemohu registrovat?
Může nastat řada problémů, nejčastěji se setkáváme s problémem, že nejste vedeni jako vyučující na MU. Máte-li s registrací problém, neváhejte nás kontaktovat na osk@fi.muni.cz.
-
Mohu na konferenci přijít i bez registrace?
Můžete, ale pokud již bude naplněna kapacita přednáškové místnosti, může se stát, že Vás budou muset kolegové u registračního pultu odmítnout. Online registrace předem nám pomáhá lépe plánovat celý průběh konference
-
Registroval/a jsem se, ale nemohu přijít. Jak se odhlásím?
Odhlášení provedete v Obchodním centru v IS MU
-
Jsem vyučující. Mohu s sebou na konferenci vzít i své studenty?
Bohužel ne. Konference je určena výhradně vyučujícím a doktorským studentům MU, kteří se podílí na výuce.
-
Jsem vyučující, ale neučím na MU. Mohu na konferenci přijít?
Nemůžete. Zkuste nás ale kontaktovat na osk@fi.muni.cz, v odůvodněných případech se můžeme domluvit na udělení výjimky.
-
Mohu na konferenci vystoupit s vlastním příspěvkem?
Příspěvky pro každý ročník velmi pečlivě tematicky i obsahově vybíráme, aby celá konference tematicky ladila a byla pro naše posluchače co nejzajímavější a nejpřínosnější. Máte-li nápad na zajímavé téma, nebo máte co říct k aktuálně probíraným tématům, budeme rádi, když nám napíšete na osk@fi.muni.cz. Těšíme se na případnou spolupráci.
Doprovodný program
Každý rok na konferenci chystáme nejen zajímavé přednášky, ale i doprovodný program. Můžete se podívat, jaké aktivity jsme zrealizovali loni a spolu s námi se těšit, co zajímavého vymyslíme letos.
Předešlé ročníky
Podívejte se, jak probíhaly minulé ročníky:
Ke stažení
Logo OSK 2025Formát PNG Logo OSK 2025Formát PDFKontakty
Informační systém Masarykovy univerzity
Fakulta informatiky MU
osk@fi.muni.cz – organizační a realizační tým OSK