Část povinná: Pedagogika a psychologie (společný základ) Obhajoba diplomové práce, pokud je zadaná na katedře speciální a inkluzivní pedagogiky nebo na Institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání Inkluzivní didaktika (test) Speciální pedagogika pro učitele základní a střední školy
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a kontextu psychologických kontextů resilienčních zdrojů. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky, má komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá speciálněpedagogické postupy pro podporu učení žáků se SVP – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky v učení, individuálního vzdělávacího plánu, práce se skupinou i jednotlivcem.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky Část povinná - Filosofie; Patopsychologie - Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět) - Logopedie; Surdopedie; Psychopedie; Somatopedie; Oftalmopedi; Etopedie; Specifické poruchy učení; Souběžné postižení více vadami; Adiktologie; Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrh témat kvalifikačních prací Metody výuky anglického jazyka u žáků se sluchovým a mentálním postižením na ZŠ pro sluchově postižené Rozvoj jazykových schopností v anglickém jazyce u žáků mladšího školního věku se specifickými poruchami učení Využití a efektivita Montessori přístupů k žákům se specifickými poruchami učení Smyslové vnímání hmatem a čichem u žáků se zrakovým postižením na základní škole Předprofesní a profesní příprava žáků s mentálním postižením
Témata obhájených rigorózních prací Sekundární prevence po infarktu myokardu Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím