PdF BSP3Svp Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: Special Education for Education
bakalářský prezenční vedlejší, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF B-SP3S Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Struktura SZZ
    Povinné předměty (oba předměty)
    Inkluzivní speciální pedagogika (test)
    Psychopedie
    Povinně volitelné předměty (výběr jednoho předmětu)
    Logopedie
    Surdopedie
    Somatopedie
    Oftalmopedie
    Etopedie
    SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání přehledu a základních poznatků o problematice inkluzivní a speciální pedagogiky, patopsychologie, speciálně pedagogické diagnostiky a medicínské propedeutiky. Dále je zaměřena na rozvoj následujících kompetencí studentek a studentů: ovládat pomocné edukační, výchovné a práce, mít komunikační vědomosti a dovednosti a také aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na pozici asistenta pedagoga.
    Obsah tematických okruhů navazuje na níže uvedené studijní předměty
    Speciální pedagogika I, II a III
    Inkluzivní vzdělávání
    Obor: Psychopedie
    Obor: Logopedie
    Obor: Surdopedie
    Obor: Somatopedie
    Obor: Oftalmopedie
    Obor: Etopedie

    Bakalářská státní zkouška z pedagogicko-psychologického modulu, která je součástí hlavního studijního plánu Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání, se koná formou písemného testu s 50 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách Katedry pedagogiky.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat kvalifikačních prací
    Podpora učitelů dítěte s ADHD
    Podpora, posilování, provázení dítěte externalizovanou poruchou chování se zaměřením na rodinu, školu, vrstevníky
    Inkluzivní škola
    Rizika/problémy/porucha chování v různých formách a projevech v kontextu výuky a učení
    Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby dětí se specificky narušeným vývojem řeči
    Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a jejich rodiny

    Témata obhájených prací
    Volnočasové aktivity osob s mentálním postižením
    Uplatnění dospělé ženy s mentálním postižením na trhu práce
    Využití osobnostní a sociální výchovy jako prevence poruch chování na základní škole
    Třídní klima v městských a malotřídních školách
    Komunikační dovednosti dítěte s kochleárním implantátem
    Lingovy zvuky a jejich využití při logopedické péče u dětí se sluchovým postižením
    Komunikativní kompetence u žáků 1. stupně běžné základní školy z hlediska pragmatické jazykové roviny http://is.muni.cz/th/382445/pedf_b/
    Rozvoj komunikačních schopností žáků s mentálním postižením s využitím systémů AAK http://is.muni.cz/th/392005/pedf_b/
    Environmentální vzdělávání žáka s mentálním postižením <https://is.muni.cz/th/358105/pedf_b>
    Problematika agresivity a šikany na základní škole
    Inkluzivní škola pro efektivní vzdělávání všech dětí v hlavním vzdělávacím proudu
    Rozvoj slovní zásoby u dětí se sluchovým postižením pomocí her a cvičení
    Rozvoj lexikálně-sémantické roviny u jedinců se sluchovým postižením
    Rozvoj komunikační schopnosti u osob s mozkovou obrnou
    Rozvoj komunikačních schopností žáků s mentálním postižením s využitím systémů AAK
    Vývoj kresebného projevu u dítěte s PAS
    Vliv dramatické výchovy na psychickou a emoční stránku dětí v riziku poruch chování
    Šikana v souvislostech morální kognice
    Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny

    V archivu závěrečných prací is.muni.cz jsou uloženy příslušné posudky

Doporučený průchod studijním plánem

Povinné předměty (P+PV 55 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3000Základy zdravotních nauk P. Kachlíkk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.2 1-
PdF:SP3001Sociologie pro speciální pedagogy L. Slepičkovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.2 1-
PdF:SP3002Oftalmologie M. Vrubelzk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 1-
PdF:SP3004Neurologie P. Kachlíkzk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 3-
PdF:SP3005Pediatrie P. Kachlíkzk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 2-
PdF:SP3006Psychiatrie P. Kachlíkk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 3-
PdF:SP3007Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1 K. Pančochak 2/0/0 2 bloky pro kombinované studium.3 2P
PdF:SP3009Patopsychologie 1 V. Vojtovázk 2/0/0 2 bloky pro kombinované studium.4 2P
PdF:SP3017ORL – Foniatrie P. Kachlíkzk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 2-
PdF:SP3066Speciálně pedagogická diagnostika B. Bazalovák 0/2/03 3Z
PdF:SP3600Žák se speciálními vzdělávacími potřebami P. Pitnerováz 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.2 1-
PdF:SP3611Speciální pedagogika I V. Vojtovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 1Z
PdF:SP3640Obor: Psychopedie B. Bazalovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 4P
PdF:SP3669ICT – Speciální pedagogika K. Pančochaz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 6-
PdF:SP3999Internacionalizace oboru speciální pedagogika V. Vojtováz 0/0/0- 2-
43 kreditů

Povinně-volitelné předměty (12 kr.)

Student si volí předměty ze skupiny 1 nebo ze skupiny 2.

Skupina 1

Student si volí k předmětu Obor: Logopedie jeden z nabízených předmětů (Obor: Surdopedie, Obor: Oftalmopedie, nebo Obor: Etopedie). Celkem 2 předměty ze skupiny.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3610Obor: Logopedie V. Vojtovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 4P
PdF:SP3620Obor: Oftalmopedie P. Röderovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 5P
PdF:SP3630Obor: Etopedie K. Červenkazk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 5P
PdF:SP3670Obor: Surdopedie P. Kaválkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 5P
24 kreditů

Skupina 2

Student si volí k předmětu Obor: Somatopedie jeden z nabízených předmětů (Obor: Surdopedie, Obor: Oftalmopedie, nebo Obor: Etopedie). Celkem 2 předměty ze skupiny.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3620Obor: Oftalmopedie P. Röderovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 5P
PdF:SP3630Obor: Etopedie K. Červenkazk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 5P
PdF:SP3670Obor: Surdopedie P. Kaválkovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 5P
PdF:SP3680Obor: Somatopedie I. Fialovázk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.6 4P
24 kreditů

Oborové didaktiky (5 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3613Speciální pedagogika III V. Vojtovázk 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.3 5Z
PdF:SP3699Inkluzivní vzdělávání I. Fialovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 6Z
5 kreditů