navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-SLAV_ Slavistika
Součásti SZZ a jejich obsah
SZZ obsahuje následující součásti:
1. Obhajoba diplomové práce – student si k obhajobě povinně připraví krátkou prezentaci shrnující cíle, výzkumné otázky, metody a závěry diplomové práce, poté reaguje na posudky a případné dotazy zkušební komise
2. Společný slavistický základ (viz další studijní povinnosti)
3. Jazykovědná slavistika a polonistika – ústní zkouška ověřující znalosti z oblasti teoretického myšlení o jazyce, diachronního i synchronního vývoje polštiny a základní orientaci v problematice stylistiky a kultury jazyka
4. Literárněvědná slavistika a polonistika a kulturní studia – ústní zkouška ověřující znalosti teorie a novějších dějin polské literatury v kulturním a historickém kontextu středoevropského areálu, literární komparatistiky a genologie, dále zkouška ověřuje orientaci v dějinách česko-polských politických a kulturních vztahů a v soudobých polských reáliích
5. Profilový jazyk – ústní a písemná zkouška ověřující praktickou znalost polštiny, tj. adekvátní znalost lexika a gramatiky a schopnost kultivovaného písemného a ústního projevu v daném jazyce na úrovni C1, součástí zkoušky je i ověření překladatelských dovedností
Podrobnější okruhy pro SZZ jsou uveřejňovány na webových stránkách Ústavu slavistiky v informacích k jednotlivým aktuálním oborům.
Studijní povinnosti
Povinnosti ke státnicím ze společného slavistického základu:
A. Diplomant přečte předloženou větu ze staroslověnského textu a provede její morfologickou analýzu. Odpoví na doplňující otázku o vzniku nejstaršího slovanského spisovného jazyka a zhodnotí význam velkomoravské mise pro slovanské písemnictví.
B. Diplomant si vytáhne jednu z otázek z povinného slovanského slavistického základu. Seznam otázek je uveden v příloze, otázky vycházejí pouze ze struktury učiva předmětů povinného slavistického základu.
Otázky z dějin myšlení o jazyce:
1. Periodizace dějin myšlení o jazyce (jednotlivá období a jejich stručná charakteristika; lingvistická paradigmata);
2. Jazyky přirozené a umělé (příklady umělých jazyků a jejich charakteristika, výhody a nevýhody umělých jazyků; lingua franca, pidgin, kreolské jazyky);
3. Teorie o vzniku jazyka (monogenetické a polygenetické teorie, Hockettova teorie);
4. Strukturalismus v jazykovědě (charakteristika, základní postuláty a metody; Pražský lingvistický kroužek – představitelé, teze, nejvlivnější teorie);
5. Moderní přístupy ke zkoumání jazyka (kognitivní jazykověda, kořeny, základní postuláty, představitelé, oblasti výzkumu).
Areálové otázky:
6. Střední Evropa: příklady koncepcí (přístupy k vymezení hranic areálu);
7. Střední Evropa z hlediska jazykového (jazyková situace v areálu);
8. Střední Evropa jako téma v literatuře (středoevropský fenomén v tvorbě vybraných autorů – s důrazem na období po roce 1945);
9. Vybrané přírodní, ekonomicko-sociální a institucionální faktory hospodářského rozvoje střední Evropy;
10. Co to jsou mentální mapy a jak se promítají do našeho vnímání pomezních oblastí různých evropských regionů (např. pomezí střední Evropy a Balkánu / střední a východní Evropy apod.)? Popište vzájemnou interakci mezi reálnou politikou a symbolickými geografiemi, jichž jsou mentální mapy součástí.
11. Charakterizujte a kontrastuje stereotypní obrazy střední Evropy na straně jedné a Balkánu nebo východní Evropy na straně druhé. Na základě čeho se utvářely a utvářejí?
12. Na příkladu střední, východní či jihovýchodní Evropy (nebo některé jejich části), popište podobu a vzájemnou interakci mezi "hetero-images" (heteropřestavy/obrazy cizího) a "auto-images" (autopředstavy/obrazy sebe sama), jež se k nim pojí.
Otázky z literární komparatistiky:
13. Základní přístupy komparatistického výzkumu. Biliterárnost, polyliterárnost, vyšší srovnávací literární celky, světová literatura (pojem a koncepce).
14. Tradice a současnost literární genologie a její základní terminologie. Obecná problematika žánru, tradiční druhová triáda a pomezní (hybridní) žánry.
Otázka z Kulturního cestovního ruchu:
15. Vymezení kulturního cestovního ruchu a jeho pozice v rámci cestovního ruchu jako celku. Kulturní zdroje využitelné pro cestovní ruch a jejich typologie, příklady segmentů kulturního cestovního ruchu (včetně příkladů konkrétní atraktivity cestovního ruchu). Dopady nových trendů v poptávce cestovního ruchu na kulturní cestovní ruch.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrhy témat diplomových prací:
Komentovaný překlad polských publicistických textů s tematikou uprchlické krize
Polsko a Poláci v českém mediálním diskurzu (na příkladu názorového týdeníku Respekt)
Julian Tuwim – básník stále aktuální
Motiv lovu a lovectví v polské literatuře od romantismu po současnost
Podoby a proměny detektivního románu v současné polské literatuře
Příklady obhájených diplomových prací:
BIELESZ, Beata. Liczebniki w języku polskim (aspekty systemowe i paradygmatyczne). Brno, 2014. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/zk3kd. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Roman Madecki.
FALTÝNKOVÁ, Lenka. Komentovaný překlad filmu Spis cudzołożnic na motivy stejnojmenného románu Jerzygo Pilcha. Brno, 2015. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/hjg9a. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Roman Madecki.
JANAS, Magdalena. Polska literatura dla dziewcząt – od pensjonarek po współczesne nastolatki. Brno, 2014. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/fldx9. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Renata Buchtová.
MRKÝVKOVÁ, Jana. Návrh koncepce kurzu odborné polštiny pro účely vzdělávání dospělých. Brno, 2014. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/nz9ar. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Roman Madecki.
ŠTRBOVÁ, Daniela. Lázeňský cestovní ruch v Polsku a kulturní dědictví vybraných polských lázeňských měst. Brno, 2017. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/oquup. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Michal Przybylski.
VAŇKOVÁ, Kateřina. Romány Olgy Tokarczukové Denní dům, noční dům a Běguni z pohledu hlubinné ekologie. Brno, 2018. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/etl3a. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Renata Buchtová.
VYBÍHALOVÁ, Alena. Frazémy, parémie a okřídlené výrazy jako jazykový prostředek polské reklamy. Brno, 2014. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/kskvv. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Roman Madecki.
Doporučený průchod studijním plánem
Společná část
Student musí absolvovat všechny předepsané předměty a splnit podmínky dané u povinně volitelných předmětů. Další 3 kredity získá absolvováním volitelných předmětů, které si zcela libovolně zvolí z nabídky celé FF, případně i jiných fakult MU.
Diplomová práce a státní zkouška
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:SLAV01P | Projekt magisterské diplomové práce | z | 1 | 2 | P |
FF:SLAV01S | Seminář k magisterské diplomové práci I | z | 9 | 3 | P |
FF:SLAV02 | Seminář k magisterské diplomové práci II | z | 10 | 4 | P |
FF:SLAV03 | Magisterská diplomová práce | z | - | 4 | - |
FF:SLAV04 | Státní závěrečná zkouška magisterská | SZk | - | 4 | - |
20 kreditů |
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PJ_SLAV02 | Střední Evropa: areál, pomezí, identita | zk | 5 | 1 | Z |
FF:PJ_SLAV03 | Stylistika a kultura jazyka | zk | 5 | 2 | P |
FF:JSB_SLAV11 | Staroslověnština | zk | 5 | 2 | P |
FF:JSB_SLAV51 | Balkán a Evropa vzájemnýma očima: obrazy a stereotypy napříč staletími | z | 5 | 3 | P |
20 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Student/studentka musí v každém bloku absolvovat nejméně 2 předměty. Současně je třeba získat za všechny povinně volitelné předměty min. 37 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:JSB_SLAV52 | Jihoslovansko-české vztahy | zk | 5 | - | - |
FF:PJ_SLAV04 | Kulturní cestovní ruch a slovanský areál | zk | 5 | - | - |
FF:PJ_SLAV05 | Vztahy Polska a Ukrajiny s českými zeměmi | zk | 5 | - | - |
FF:RSn099 | My a oni: česko-ruské vztahy včera a dnes | zk | 5 | - | - |
FF:SLAV07 | Slovenská setkání a konfrontace | zk | 5 | - | - |
25 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:JSB_SLAV12 | Biblické texty ve světle slovanských překladů | z | 4 | - | - |
FF:JSB079 | Překladatelský software pro slavisty | z | 3 | - | - |
FF:JSB_SLAV66 | Základy tlumočnictví pro slavisty | z | 4 | - | - |
FF:PJ_SLAV14 | Polské právní texty a terminologie: překladatelský workshop | z | 4 | - | - |
FF:PJ_SLAV18 | Problematika překladu českých reálií | z | 4 | - | - |
19 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:JSB_SLAV53 | "Vojna s Turkem" 1526-1878: Habsburská říše, Polsko, Rusko a kozáci proti Osmanské říši | z | 4 | - | - |
FF:JSB_SLAV54 | Pravoslaví a slovanský svět | z | 5 | - | - |
FF:JSB022 | Jazyk jako nabitá zbraň | zk | 5 | - | - |
FF:PJ_SLAV01 | Dějiny myšlení o jazyce | zk | 5 | - | - |
FF:PJV007 | Polskie kino współczesne | z | 4 | - | - |
FF:SLAV05 | Letní škola slovanských studií v zahraničí | z | 4 | - | - |
FF:UJ_SLAV01 | Ludvík Kuba: folklorista a malíř slovanských národů | z | 4 | - | - |
31 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:JSB_SLAV55 | Literární teorie 20. a 21. století a slovanské literatury | z | 5 | - | - |
FF:JSB055 | Balkánský román | z | 5 | - | - |
FF:PJN213 | Osobnosti polské literatury: interpretační seminář (Wisława Szymborska) | zk | 3+2 | - | - |
FF:PJ_SLAV15 | Prostor postkomunistické Evropy v současné polské reportáži | z | 4 | - | - |
FF:PJ_SLAV16 | Literární workshop: polská literatura od roku 1956 do současnosti | z | 4 | - | - |
FF:RSn092 | Literární komparatistika a genologie | zk | 5 | - | - |
28 kreditů |
Specializační část
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PJ_SLAV06 | Současná polština 1: jazykový seminář | z | 3 | 1 | P |
FF:PJ_SLAV07 | Nejnovější polská literatura a kultura | zk | 5 | 1 | P |
FF:PJ_SLAV08 | Současná polština 2: jazykový seminář | zk | 4 | 2 | P |
FF:PJ_SLAV09 | Teorie a praxe překladu a tlumočení | z | 4 | 2 | P |
FF:PJ_SLAV10 | Současná polština 3: jazykový seminář | z | 3 | 3 | P |
FF:PJ_SLAV11 | Historická mluvnice a dialektologie polštiny | zk | 5 | 3 | P |
FF:PJ_SLAV12 | Současná polština 4: jazykový seminář | zk | 5 | 4 | P |
FF:PJ_SLAV13 | Česko-polské literární a kulturní vztahy | zk | 5 | 4 | P |
34 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Nutno získat min. 6 kreditů. Nabídka předmětů může být průběžně doplňována o další vhodné polonistické kurzy, které budou realizovány.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PJV024 | Refren kolczastego drutu: o literatuře holocaustu a koncentračních táborů | z | 4 | - | - |
FF:PJV027 | Překladatelský projekt | z | 4 | - | - |
FF:PJVM01 | Samostatná četba a práce s polským textem | z | 3 | - | - |
FF:PJVM02 | Tutorování a tvorba e-learningového kurzu | z | 5 | - | - |
FF:PJVM03 | Odborná exkurze v Polsku | z | 4 | - | - |
FF:PJVM04 | Konwersacje w języku polskim dla magistrantów | z | 1 | - | - |
FF:PJVM05 | Polské stopy v Brně | z | 4 | - | - |
FF:RSn094 | Latina a řečtina ve vztahu ke slovanským jazykům | zk | 5 | - | - |
FF:RSn100 | Literární text a antropologická hlediska | zk | 5 | - | - |
FF:SLAV05 | Letní škola slovanských studií v zahraničí | z | 4 | - | - |
39 kreditů |