Název anglicky: Pre-school Pedagogy navazující kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština Zahrnut v programu: PdF N-PP Předškolní pedagogika
Součásti SZZ a jejich obsah
Státní závěrečná zkouška navazujícího magisterského studijního programu Předškolní pedagogika je založená na prokázání profilu absolventa před tříčlennou komisí (předseda komise, pedagog, psycholog) a sestává ze tří částí: 1) Prezentace portfolia 2) Zkouška z pedagogiky a psychologie 3) Obhajoba diplomové práce
1) V první části SZZ student prezentuje svoje profesní dovednosti, svoje „pojetí výuky“ včetně dosavadního profesního rozvoje a cílů svého dalšího rozvoje s oporou o svoje profesní portfolio. Na prezentaci sebe sama má vymezeno 10 minut. Dalších 10 minut je věnováno diskuzi.
2) Druhá část SZZ propojuje a syntetizuje poznatky pedagogických a psychologických disciplín a začleňuje je do určitého teoretického výkladového rámce (rámců) při řešení konkrétních situací. Praktický rámec aplikace těchto situací představují artefakty z profesního portfolia studenta. Student si vylosuje jeden z okruhů, respektive jednu z devíti situací a bude mít možnost 20 minutové přípravy. Zkouška před komisí bude trvat 15 minut. Každý student bude mít okruhy ke SZZ zpracovány osobitým způsobem, tzn., že při řešení zadaných situací vyjde z vlastní zkušenosti (doloženou v portfoliu). Svoji zkušenost bude argumentovat některou z teorií, současně ji opře o zákonné dokumenty týkající se zvoleného tématu, případně o zahraniční zkušenosti. SZZ vychází ze tří základních témat předškolního vzdělávání, která souvisí se záměrem studijního programu, jeho cíli a obsahem. Jde o témata: dítě, učitel a mateřská škola. Obě části SZZ budou hodnoceny podle kritérií. 3) Obhajoba diplomové práce bude probíhat jako samostatná část SZZ za přítomnosti 3 členné komise a vedoucího a oponenta diplomové práce v souladu se standardem závěrečných prací pro tento obor.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Témata diplomových prací budou úzce souviset s celkovým zaměřením studijního programu. Půjde zejména o témata směřující k inkluzi v předškolním vzdělávání a k podpoře profesního rozvoje učitelů mateřských škol. Dílčími tématy se mohou stát např. práce v malých týmech, komunikace s rodinou, intervenční programy pro děti s obtížemi a speciálními vzdělávacími potřebami.