bakalářský kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-SPZP Speciální pedagogika
Součásti SZZ a jejich obsah
Povinný předmět
Pedagogika a psychologie
Inkluzivní speciální pedagogika (test)
Obhajoba bakalářské práce
Povinně volitelný předmět ze skupiny A (jeden)
Logopedie
Psychopedie
Povinně volitelný předmět ze skupiny B (jeden)
Surdopedie
Somatopedie
Oftalmopedie
Etopedie
Pozn. Pro studium specializace logopedie – srudopedie v navazujícím magisterském studiu Speciální pedagogika je povinný výběr předmětu ze skupiny A logopedie a ze skupiny B surdopedie. Pokud student volí ze skupiny A předmět psychopedie, předmět ze skupiny B volí podle svého zájmu a se zřetelem na volbu specializace v navazujícím magisterském studiu.
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání přehledu a základních poznatků o problematice inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů ovládat pomocné edukační, výchovné a práce, mít komunikační vědomosti a dovednosti, umět aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na děti s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením na pozici asistenta pedagoga (logopedického asistenta).
Obsah tematických okruhů navazuje na níže uvedené studijní předměty
Obor: Logopedie 1, 2
Obor: Psychopedie 1,2
Obor: Surdopedie 1, 2
Obor: Etopedie 1, 2
Obor: Somatopedie 1, 2
Obor: Oftalmopedie 1, 2
Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči
Komunikace osob se sluchovým postižením
Aplikace metod sociální práce
Rehabilitace osob se zdravotním postižením 1, 2, 3
Bakalářská státní zkouška (Pedagogicko-psychologický základ) se koná formou písemného testu s 50 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky.
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrh témat kvalifikačních
Analýza komunikační schopnosti dítěte předškolního věku s narušeným vývojem řeči
Analýza speciálních potřeb u žáků se sluchovým postižením
Simulace komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením
Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a pro jejich rodiny
Stimulace komunikační schopnosti u dětí s opožděným vývojem řeči se zřetelem k obsahové složce řeči.
Podpora učitelů dítěte s ADHD
Podpora, posilování, provázení dítěte externalizovanou poruchou chování se zaměřením na rodinu, školu, vrstevníky
Inkluzivní škola
Rizika/problémy/porucha chování v různých formách a projevech v kontextu výuky a učení
Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby dětí se specificky narušeným vývojem řeči
Témata obhájených prací
Environmentální vzdělávání žáka s mentálním postižením <https://is.muni.cz/th/358105/pedf_b>
Inkluzivní škola pro efektivní vzdělávání všech dětí v hlavním vzdělávacím proudu <https://is.muni.cz/th/56539/pedf_b_b1/BP_Inkluze_E.V.Maxova_3_.pdf>
Komunikační dovednosti dítěte s kochleárním implantátem <http://is.muni.cz/th/345020/pedf_b/>
Komunikativní kompetence u žáků 1. stupně běžné základní školy z hlediska pragmatické jazykové roviny <http://is.muni.cz/th/382445/pedf_b/
>Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny <https://is.muni.cz/auth/th/362303/pedf_b/>
Problematika agresivity a šikany na základní škole <https://is.muni.cz/th/350916/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf>
Rozvoj komunikační schopnosti u osob s mozkovou obrnou <https://is.muni.cz/th/407486/pedf_b/Bakalaska_prace_Andrea_Hladikova_pqdidaxi.pdf>
Rozvoj komunikačních schopností žáků s mentálním postižením s využitím systémů AAK http://is.muni.cz/th/392005/pedf_b/
Rozvoj slovní zásoby u dětí se sluchovým postižením pomocí her a cvičení <https://is.muni.cz/th/389088/pedf_b/Bakalarska_prace_ev6n7.pdf>
Šikana v souvislostech morální kognice <https://is.muni.cz/auth/th/362439/pedf_b/>
Třídní klima v městských a malotřídních školách <https://is.muni.cz/th/391970/pedf_b/>
Uplatnění dospělé ženy s mentálním postižením na trhu práce <https://is.muni.cz/th/406861/pedf_b/>
Vliv dramatické výchovy na psychickou a emoční stránku dětí v riziku poruch chování <https://is.muni.cz/auth/th/371530/pedf_b/>
Volnočasové aktivity osob s mentálním postižením <https://is.muni.cz/auth/th/407019/>
Využití osobnostní a sociální výchovy jako prevence poruch chování na základní škole <https://is.muni.cz/th/361430/pedf_b/>
Vývoj kresebného projevu u dítěte s PAS <https://is.muni.cz/th/385421/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf>
Obhájené práce jsou uloženy v archivu závěrečných prací včetně posudků is.muni.cz
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (35 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3000 | Základy zdravotních nauk | k | 2 | 1 | - |
PdF:SP3001 | Sociologie pro speciální pedagogy | k | 2 | 1 | - |
PdF:SP3007 | Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1 | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SP3099 | Inkluzivní speciální pedagogika | zk | 3 | 5 | P |
PdF:SZ6026 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 6 | 1 | - |
PdF:SZ6028 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6029 | Teorie a metodika výchovy | zk | 4 | 2 | Z |
PdF:SZ6034 | Sociální psychologie | k | 3 | 4 | - |
PdF:SZ6038 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 5 | - |
29 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVk001 | Vstupní test A2 - AJk | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVk013 | Angličtina pro speciální pedagogy I | zk | 5 | 2 | - |
6 kreditů |
Speciálněpedagogický základ (P+PV 78 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3003 | Specifické poruchy učení – základy oboru | zk | 4 | 2 | - |
PdF:SP3009 | Patopsychologie 1 | zk | 4 | 2 | P |
PdF:SP3010 | Logopedie – základy oboru | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SP3020 | Oftalmopedie – základy oboru | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SP3030 | Etopedie – základy oboru | zk | 4 | 2 | - |
PdF:SP3040 | Psychopedie – základy oboru | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SP3050 | Sociální práce | k | 2 | 4 | - |
PdF:SP3066 | Speciálně pedagogická diagnostika | k | 3 | 3 | - |
PdF:SP3070 | Surdopedie – základy oboru | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SP3080 | Somatopedie – základy oboru | zk | 4 | 2 | - |
PdF:SP3600 | Žák se speciálními vzdělávacími potřebami | z | 2 | 1 | - |
PdF:SP3699 | Inkluzivní vzdělávání | k | 2 | 6 | Z |
PdF:SP3999 | Internacionalizace oboru speciální pedagogika | z | - | 3 | - |
41 kreditů |
Skupina A
Student si zvolí předměty logopedie (sekce A1) nebo psychopedie (sekce A2).
Pozn. Studenti, kteří si v navazujícím magisterském studiu Speciální pedagogiky zvolí specializaci logopedie – surdopedie je povinný výběr předmětů ze skupiny A (sekce A1 - Logopedie) a předměty ze skupiny B (sekce B1 - Surdopedie). Pokud student volí ze skupiny A předměty psychopedie (sekce A2), předměty ze skupiny B volí podle svého zájmu a se zřetelem na budoucí volbu specializace v navazujícím magisterském studiu (sekce B2, B3 nebo B4).
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3911 | Obor: Logopedie 1 | zk | 5 | 2 | P |
PdF:SP3912 | Obor: Logopedie 2 | zk | 5 | 4 | P |
10 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3941 | Obor: Psychopedie 1 | zk | 5 | 2 | P |
PdF:SP3942 | Obor: Psychopedie 2 | zk | 5 | 4 | P |
10 kreditů |
Skupina B
Student si zvolí předměty jedné ze 4 nabízených sekcí (B1, B2, B3, B4) skupiny B.
Pozn. Studenti, kteří si v navazujícím magisterském studiu Speciální pedagogiky zvolí specializaci logopedie – surdopedie je povinný výběr předmětů ze skupiny A (sekce A1 - Logopedie) a předměty ze skupiny B (sekce B1 - Surdopedie). Pokud student volí ze skupiny A předměty psychopedie (sekce A2), předměty ze skupiny B volí podle svého zájmu a se zřetelem na budoucí volbu specializace v navazujícím magisterském studiu (sekce B2, B3 nebo B4).
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3913 | Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči | zk | 4 | 5 | P |
PdF:SP3971 | Obor: Surdopedie 1 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SP3972 | Obor: Surdopedie 2 | zk | 5 | 4 | P |
PdF:SP3973 | Komunikace osob se sluchovým postižením | zk | 4 | 5 | P |
18 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3900 | Aplikace metod sociální práce | zk | 8 | 5 | P |
PdF:SP3931 | Obor: Etopedie 1 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SP3932 | Obor: Etopedie 2 | zk | 5 | 4 | P |
18 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3081 | Obor: Somatopedie 1 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SP3082 | Obor: Somatopedie 2 | zk | 5 | 4 | P |
PdF:SP3900 | Aplikace metod sociální práce | zk | 8 | 5 | P |
18 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3900 | Aplikace metod sociální práce | zk | 8 | 5 | P |
PdF:SP3921 | Obor: Oftalmopedie 1 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SP3922 | Obor: Oftalmopedie 2 | zk | 5 | 4 | P |
18 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Studující si ve 2., 3. a 4. semestru volí vždy jeden z nabízených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3919 | Komunikační schopnost v kontextu speciálních vzdělávacích potřeb | k | 3 | 2 | - |
PdF:SP3929 | Dílčí funkce | k | 3 | 4 | - |
PdF:SP3939 | Agrese a šikana | k | 3 | 2 | - |
PdF:SP3949 | Downův syndrom | k | 3 | 3 | - |
PdF:SP3959 | Poruchy autistického spektra – základy oboru | k | 3 | 4 | - |
PdF:SP3969 | ICT ve speciální pedagogice | k | 3 | 3 | - |
18 kreditů |
Medicínská propedeutika (15 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3002 | Oftalmologie | zk | 3 | 3 | - |
PdF:SP3004 | Neurologie | zk | 3 | 3 | P |
PdF:SP3005 | Pediatrie | zk | 3 | 3 | - |
PdF:SP3006 | Psychiatrie | k | 3 | 3 | P |
PdF:SP3017 | ORL – Foniatrie | zk | 3 | 4 | P |
15 kreditů |
Praxe (34 kr.)
praxe pro studenty oboru Lo + Su
Uvedené předměty praxe volí studenti zaměření Logopedie + Surdopedie
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3810 | Odborná praxe průběžná – L, S | z | 4 | 3 | - |
PdF:SP3811 | Odborná praxe souvislá 1 – L, S | z | 10 | 4 | - |
PdF:SP3812 | Odborná praxe souvislá 2 – L, S | z | 10 | 6 | - |
PdF:SP3815 | Reflektivní seminář k odborné praxi 1 – L, S | z | 5 | 4 | - |
PdF:SP3816 | Reflektivní seminář k odborné praxi 2 – L, S | z | 5 | 6 | - |
34 kreditů |
praxe pro studenty oboru P + E, So, Of
Uvedené předměty praxe volí studenti zaměření Psychopedie + Etopedie / Somatopedie / Oftalmopedie
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3840 | Odborná praxe průběžná – P, E, So, Of | z | 4 | 3 | - |
PdF:SP3841 | Odborná praxe souvislá 1 – P, E, So, Of | z | 10 | 4 | - |
PdF:SP3842 | Odborná praxe souvislá 2 – P, E, So, Of | z | 10 | 6 | - |
PdF:SP3845 | Reflektivní seminář k odborné praxi 1 – P, E, So, Of | z | 5 | 4 | - |
PdF:SP3846 | Reflektivní seminář k odborné praxi 2 – P, E, So, Of | z | 5 | 6 | - |
34 kreditů |
Závěrečná práce (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3008 | Jednopřípadové studie pro bakalářskou práci | k | 2 | 5 | P |
PdF:SP_BP | Bakalářská práce | z | 2 | 5 | P |
PdF:SP_BPd | Bakalářská práce - Dokončení | z | 4 | 6 | P |
PdF:SP_BPp | Bakalářská práce - Projekt | z | 2 | 4 | P |
10 kreditů |
Volitelné předměty
Studující si zbývající počet 8 kreditů doplní z fakultní/ univerzitní nabídky volitelných předmětů.