Studijní plán
Upozornění:
Studijní plán dobíhá.
bakalářský prezenční na dostudování hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-VV3S Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání
Součásti SZZ a jejich obsah
Obsah státní závěrečné zkoušky je následující:
- Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium:
Bakalářská státní zkouška se koná formou písemného testu s 60 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky.
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba včetně oborovědidaktických předmětů:
Z níže uvedených okruhů jsou sestaveny konkrétní otázky, které ve svém souhrnu vytváří test vědomostí, jenž bude u závěrečných bakalářských zkoušek aplikován v elektronické formě. Zadání testu je koncipováno vždy pro každého uchazeče individuálně při zachování proporční skladby otázek z jednotlivých tematických okruhů a při vyvážené náročnosti. Některé otázky jsou doprovázeny obrazovou reprodukcí.
Tematické okruhy::
Dějiny umění, Současné výtvarné umění, Zprostředkování umění a teorie výtvarné výchovy, Grafika, Kresba, Grafický design, Média, Malba, Prostorová tvorba (podrobné informace viz http://www.ped.muni.cz/kvv/cz/studium/byt-bakalarem).
- Obhajoba bakalářské práce
Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrhy okruhů témat:
- Rytmus a repetitivní procesy v přírodních systémech a jejich odezva v současném umění.
- Použití výzdobných prvků, motivů, znaků a symbolů a jejich stylizací ve výtvarném umění v historických obdobích a v současném umění.
- Papír v rozmanitých formách jako materiál a prostředek výtvarné výchovy.
- Umění jako sociální komunikace v soudobém výtvarném projevu.
- Autorská kniha.
- Ilustrace.
- Výtvarné vyjadřovací prostředky a možnosti jejich uplatnění v pedagogické praxi.
- Současné trendy ve výtvarné výchově.
- Výtvarné projekty na ZŠ a SŠ.
- Výtvarná výchova v integrovaném pojetí.
- Dětský výtvarný projev ve výtvarné výchově.
- Dokument – video jako demokratické medium.
- Jazyk výtvarného umění a smysl výtvarné výchovy.
- Profil současné výtvarné pedagogiky v kontextu holistické pedagogiky.
- Socializační a individualizační aspekty výtvarné tvorby dětí a mládeže.
- Výtvarnost odpadového materiálu.
- Portrét hlavy jako sochařský problém.
- Pojetí sochařské figury v dějinách umění.
- Proces v čase jako téma grafické tvorby.
- Možnosti malířské tvorby.
- Experiment v umění.
- Materiál podnětem a inspirací tvorby, tvůrčí postupy a objevování nových možností.
Obhájené práce:
SMÍŠKOVÁ, Veronika. Exercise [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/426134/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
BLAŽENKOVÁ, Monika. Výtvarný projev Lenky a Vladimíra, pacientů trpících schizofrenií [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/426105/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.
KALOUSKOVÁ, Iveta. Experimental videomapping [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/399634/pedf_b_b1/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jana Francová.
RYŠKOVÁ, Petra. Preventivní program ve výtvarné výchově [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/411245/pedf_b_c1/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.
ELFMARKOVÁ, Diana. Babička [online]. Brno, 2015 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/323564/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jana Francová.
KLEPÁČKOVÁ, Eva. Bezzásahová oblast [online]. Brno, 2014 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/396700/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
TOMŠŮ, Magdalena. Interpretace výtvarné tvorby pacientů se schizofrenií a možnosti práce s touto cílovou skupinou [online]. Brno, 2014 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/383097/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6000 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6001 | Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie | z | 2 | 1 | - |
PdF:SZ6005 | Speciální a inkluzivní pedagogika | z | 3 | 3 | - |
PdF:SZ6006 | Výzkum v pedagogické praxi | zk | 4 | 3 | - |
PdF:SZ6008 | Sebezkušenostní příprava na profesi I | z | 2 | 3 | - |
PdF:SZ6003 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6009 | Sociální psychologie | k | 3 | 4 | - |
PdF:SZ6010 | Základy pedagogické diagnostiky | z | 2 | 4 | - |
PdF:SZ6011 | Sebezkušenostní příprava na profesi II | z | 2 | 4 | - |
PdF:SZ6012 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 5 | - |
30 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6007 | Asistentská praxe - doučování 1 | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6055 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 | z | 2 | - | - |
4 kredity |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6013 | Dramatická výchova v pedagogické praxi | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6014 | Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6015 | Metodika průřezových témat v RVP | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6017 | Multikulturní lekce na základních školách | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6018 | Osobnostní a sociální příprava | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6019 | Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6020 | Specifika práce v multietnické třídě | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6021 | Sociálně patologické jevy v životě žáků ZŠ a studentů SŠ | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6022 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6023 | Výchova nadaných žáků | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6024 | Výchova v práci učitele | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6025 | Výchovné situace ve škole: analýza a interpretace | z | 2 | - | - |
26 kreditů |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6062 | Virtuální třída | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6064 | Úvod do filosofie | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6070 | E-learningové systémy ve vzdělávání | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6071 | Interaktivní tabule a didaktická technika ve vzdělávání | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6072 | E-KURZ: IT bezpečnost a gramotnost ve vzdělávání | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6073 | Zpracování informací z elektronických zdrojů | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6078 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6057 | Pravopis a gramatika současné češtiny v praxi | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6058 | Základy jazykové kultury a rétoriky | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6059 | Jazyková situace v Evropské unii | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6060 | Kreativní výtvarné techniky jako prostor pro jinakost v inkluzivní škole | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6061 | Seminář ke školní pedagogice | z | 2 | - | - |
PdF:SZ6063 | Antropologie lidské sexuality | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6065 | Individuální pedagogická praxe - třída | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6066 | Individuální pedagogická praxe - zájmové vzdělávání | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6068 | Úvod do Feuersteinova instrumentálního obohacování | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6075 | Projektová výuka v teorii a praxi | k | 3 | - | - |
PdF:SZ6077 | Praktikum environmentální výchovy | k | 3 | - | - |
53 kreditů |
Oborová část
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VVb001 | Malba 1 | z | 3 | 1 | P |
PdF:VVb004 | Kresba | zk | 4 | 1 | P |
PdF:VVb002 | Současné umění 1 | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:VVb003 | Dějiny umění 1 | z | 2 | 1 | Z |
PdF:VVb005 | Dějiny umění 2 | z | 2 | 2 | Z |
PdF:VVb007 | Malba 2 | zk | 6 | 2 | P |
PdF:VVb006 | Grafika | z | 2 | 2 | P |
PdF:VVb008 | Dějiny umění 3 | z | 2 | 3 | Z |
PdF:VVb009 | Prostorová tvorba 1 | z | 3 | 3 | P |
PdF:VVb010 | Grafický design | z | 3 | 3 | P |
PdF:VVb011 | Dějiny umění 4 | zk | 4 | 4 | Z |
PdF:VVb013 | Nová média | z | 3 | 4 | P |
PdF:VVb012 | Prostorová tvorba 2 | zk | 6 | 4 | P |
PdF:VVb015 | Zprostředkování umění 1 | z | 2 | 5 | Z |
PdF:VVb016 | Výtvarná akce | z | 3 | 5 | P |
PdF:VVb017 | Ateliér klauzura | zk | 4 | 5 | P |
PdF:VVb014 | Současné umění 2 | z | 2 | 5 | Z |
PdF:VVb018 | Základy teorie výtvarné výchovy | z | 2 | 6 | Z |
57 kreditů |
Volitelné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VIb023 | Ateliér kresby a grafiky | z | 3 | 2 | - |
PdF:JV006 | Angličtina pro studijní pobyty v zahraničí | z | 3 | 3 | - |
PdF:JV007 | Němčina pro studijní pobyty v zahraničí | z | 3 | 3 | - |
PdF:VIb006 | Ateliér malby | z | 3 | 3 | - |
PdF:VIb008 | Ateliér prostorové tvorby | z | 3 | 4 | - |
PdF:VIb011 | Ateliér grafického designu | z | 3 | 4 | - |
PdF:JV005 | Vstupní test A2 - FJ | z | 1 | 4 | - |
PdF:VIb016 | Ateliér nových médií | z | 3 | 5 | - |
PdF:VIb018 | Portfolio | z | 2 | 6 | - |
24 kreditů |
Bakalářská práce
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VV_BPp | Bakalářska práce - Projekt | z | 2 | 4 | - |
PdF:VV_BP | Bakalářska práce | z | 2 | 5 | - |
PdF:VV_BPd | Bakalářska práce - Dokončení | z | 4 | 6 | - |
8 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp011 | Angličtina pro pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp012 | Angličtina pro pedagogy - B | zk | 3 | 3 | - |
6 kreditů |